چرا کامیابی نیا به تیم ملی دعوت نشد؟

احمد نوراللهی، هافبک پرسپولیس برای بازی دوستانه تیم ملی با بولیوی به اردوی تیم ملی فوتبال ایران دعوت شد و این در حالی بود که طی سال‌های اخیر کمال کامیابی‌نیا از پرسپولیس به عنوان هافبک دفاعی به تیم ملی دعوت می‌شد. احمد که هفته‌های اخیر بازی‌های خوبی را به نمایش گذاشته و جای کمال را به خوبی مقابل السد پر کرد، مزد زحماتش را گرفت و توسط کارلوس کی‌روش به تیم ملی دعوت شد. اما چرا کامیابی‌نیا این فرصت را پیدا نکرد تا به تیم ملی دعوت شود؟

کمال کامیابی‌نیا هافبک دفاعی تخصصی است و در تخریب بازی حریف یکی از بهترین‌های فوتبال ایران به حساب می‌آید، اما در پست او بازیکنان دیگری مثل سعید عزت‌اللهی، علی کریمی، روزبه چشمی، امید ابراهیمی و... حضور دارند که می‌توانند جای کمال را پر کنند. البته قدرت تخریب حملات حریف کمال بالاتر از این نفرات است، اما گزینه‌های دیگر توانایی حفظ توپ و پاسکاری بهتری نسبت به کمال دارند.

کی‌روش علاقه عجیبی به سعید عزت‌اللهی دارد و او را نفر اول خط هافبک دفاعی می‌داند و بعد از کنار گذاشتن آندو تیموریان به سعید بازی می‌دهد. البته کی‌روش در برخی از بازی‌ها از دو هافبک دفاعی هم بهره می‌برد و گزینه‌هایی که پیش‌تر معرفی کردیم، به دلیل قدرت بازی‌سازی کنار سعید جنگنده قرار می‌گیرند تا جای کمال تنگ‌تر شود. حالا چرا نوراللهی که هافبک دفاعی است، به تیم ملی دعوت شد؟

احمد علاوه بر بازی در هافبک دفاعی می‌تواند در پست‌های دیگری هم مثل هافبک کناری و یا هافبک هجومی بازی کند و از طرفی کی‌روش هم علاقه زیادی به بازیکنان چندپسته دارد. به طور مثال پژمان منتظری که هم دفاع وسط بازی می‌کند و هم دفاع راست، یا روزبه چشمی که می‌تواند در دو پست هافبک دفاعی و دفاع میانی بازی کند و حتی احسان حاج‌صفی که برای تیم ملی دفاع چپ، هافبک چپ، هافبک دفاعی و هافبک تهاجمی بازی کرده است، همگی به دلیل بازی در چند پست بازیکن مورد علاقه کی‌روش هستند و نوراللهی هم به همین دلیل مورد توجه کی‌روش قرار گرفته است. دلیل دیگر دعوت نوراللهی استفاده از او در پستی غیر از هافبک دفاعی است و احمد در سیستم ۱-۴-۱-۴ باید به جمع هافبک‌های جلوزن اضافه شود و این کار از کامیابی‌نیا برنمی‌آید و به همین دلیل کی‌روش، احمد را برای یک پست جلوتر از کامیابی‌نیا می‌خواهد.

احمد در تمرینات اخیر تیم ملی با روحیه و با انگیزه ظاهر شده و تلاش می‌کند در لیست نهایی جام ملت‌های آسیا قرار بگیرد. نوراللهی که بعد از ترک پرسپولیس دعوت شدن به اردوی تیم ملی را تجربه نکرده بود، با بازگشت به جمع سرخپوشان و رسیدن به دوران اوجش دوباره به تیم ملی دعوت شد و حالا این فرصت را دارد تا در جام ملت‌های آسیا حاضر باشد. کی‌روش در تمرینات اخیر تیم ملی احمد را در جمع هافبک‌های جلوزن و مهاجمان قرار داد و آن‌ها را از مدافعان و هافبک‌های دفاعی جدا کرد تا تمرینات اختصاصی را پشت سر بگذارد و این موضوع نشان می‌دهد کارلوس قصد استفاده از نوراللهی در پستی به غیر از هافبک دفاعی را دارد.

دعوت نوراللهی به اردوی تیم ملی دلیلی بر حضور قطعی او در جام ملت‌های آسیا نیست و احمد اگر می‌خواهد با تیم ملی به امارات سفر کند، باید تلاشش را افزایش دهد تا مثل علی قلی‌زاده یا حتی سیدجلال حسینی و وریا غفوری در روز آخر تماشاچی تیم ملی نشود.