بیرانوند: به بچه‌ها گفتم کاش السد را نبرده بودیم!

گلر تیم ملی، شماره یک پرسپولیس و چهره‌ای محبوب. علیرضا بیرانوند واقعاً فوتبالیست بانمکی است. او شاید قبلاً دافعه داشت ولی حالا فقط طرفداران را به خود جذب می‌کند، مخصوصاً از زمانی که موفق شد آن پنالتی فوق العاده را از کریس رونالدو بگیرد. قبل از جام جهانی او روز‌های سختی داشت. حتی هواداران پرسپولیس هم به خاطر گل‌های خورده‌اش انتقاد داشتند. وقتی «چیطوری کریس» را مقابل دوربین ۹۰ گفت، شد سوژه اول فضای مجازی. همه می‌گفتند این چه می‌گوید؟ شوخی پشت شوخی و بعد هم توهین. بیرانوند، اما در سرتاسر آن روز‌ها سکوت کرد تا به جام جهانی رسید. چه کسی باور می‌کرد بعد از «چیطوری کریس؟!» او آن پنالتی تاریخی را بگیرد و بشود قهرمان یک ملت؟ بعد از آن، همه با چشمان بازتری به علیرضا نگاه کردند. به اینکه او چقدر چهره جذاب‌تری شده است. حالا اگر فقط یک بار به تمرین پرسپولیس یا تیم ملی بروید، متوجه می‌شوید علیرضا چقدر خاکی است و چه خوب ارتباط برقرار می‌کند. دیروز هم علیرضا گفت‌وگویی با سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا داشت که بخش‌هایی از آن را در زیر می‌خوانید. حرف‌های علیرضا خواندنی بود و به زودی متن کامل آن را می‌توانید در سایت AFC بخوانید. 
چنین تفکری غلط است
من چند روز قبل به بچه‌ها (بازیکنان پرسپولیس) گفتم کاش بازی رفت را از السد نبرده بودیم. این برد باعث شد تا انتظارات از ما خیلی خیلی زیاد شود. الان همه وقت از ما توقع دارند که بتوانیم ببریم و به فینال صعود کنیم. همه فکر می‌کنند با توجه به اینکه السد را در قطر برده‌ایم کارمان در ایران خیلی راحت است و می‌توانیم به سادگی السد را ببریم و به فینال برسیم در حالی که اصلاً چنین تفکری غلط است. به هیچ عنوان بازی آسانی مقابل السد نداریم. آن‌ها تیم خطرناکی هستند. 
امتیاز بزرگ ما
اینکه تماشاگران به استادیوم می‌آیند و همه سکو‌ها را پر می‌کنند برای ما یک امتیاز بزرگ است. با همه سختی‌هایی که این بازی دارد، همه تلاش خود را می‌کنیم. ما قبلاً السد را در تهران برده‌ایم. قبل از بازی قبلی هم وقتی به قطر می‌رفتیم، می‌گفتند کار خیلی سخت است ولی دیدید که بالاخره می‌شود این تیم را برد. 
آرزویم است
همین که شنیدم می‌توانم کاندیدای بهترین بازیکن سال آسیا باشم، خیلی برایم امیدبخش است. وقتی این خبر را شنیدم واقعاً خوشحال شدم. این مسئله به من خیلی روحیه و انگیزه داد. یکی از آرزوهایم این است که بتوانم بهترین بازیکن سال آسیا شوم. اگر این اتفاق بیفتد و بتوانم چنین عنوانی را به دست بیاورم، سال‌ها از آن لذت می‌برم. 
اصلاً ناامید نیستیم
رسیدن به فینال؟ فعلاً همه تمرکزم روی بازی برگشت مقابل السد است. اگر اجازه دهید اول در این بازی موفق باشیم و بعد درباره فینال برنامه‌ریزی خواهیم کرد. اگر بتوانیم السد را ببریم و به فینال برویم، به هر حال یک سر بازی در تهران خواهد بود و این برای ما خیلی خوب است. شک نکنید برای آن بازی هم تماشاگران زیادی می‌آیند. اصلاً ناامید نیستیم و فعلاً فقط به بازی السد فکر می‌کنیم. 
درست نبود بروم
وقتی از جام جهانی برگشتم، چند پیشنهاد داشتم ولی آن زمان برای باشگاه مشکلاتی به وجود آمده بود. به هر حال تیم محروم بود و نمی‌توانست بازیکن بگیرد. از سوی دیگر یکسری از بازیکنان رفتند. من هم خودم را مدیون پرسپولیس می‌دیدم و به همین خاطر گفتم بمانم. دو فصل خیلی خوب با این تیم داشتم و قهرمان شدیم. دیدم منهای اینکه پیشنهادات خوب باشد یا بد، درست نیست که پرسپولیس را در این شرایط ترک کنم. حق هواداران نبود که بخواهم بروم. با خودم فکر کردم بهتر است اگر پیشنهادی بود، در زمان مناسب‌تر پرسپولیس را ترک کنم. به هر حال حضور در لیگ قهرمانان هم مهم بود. می‌خواستم شانس خودم را با تیم امتحان کنم. پارسال ما تا نیمه‌نهایی رفتیم. امسال هم فکر می‌کردیم می‌توانیم شانس داشته باشیم این جام را فتح کنیم. 
بدم نمی‌آید بروم
راستش من هم مثل هر فوتبالیست دیگری بدم نمی‌آید یک روز در باشگاه‌های خارجی بازی کنم ولی برایم خیلی مهم است به یک تیم بزرگ بروم که به پیشرفت فوتبالم کمک کند. 
می‌دانستم کریس کجا می‌زند
در جام جهانی آن لحظه که پنالتی کریس رونالدو را گرفتم فقط یاد چیطوری کریس افتادم که گفته بودم. فکر می‌کردم من که این پنالتی را گل می‌خورم. ولی این را بگویم که از قبل پنالتی‌های کریس رونالدو را دیده بودم. می‌دانستم او ضرباتش را به چپ می‌زند. قبل از اینکه جلوی ضربه بایستم تصمیمم را گرفته بودم و می‌دانستم به چپ می‌روم. دیگر به آن فکر نکردم. وقتی پنالتی رونالدو را گرفتم آرامش خاصی گرفتم، چون می‌دانستم با توجه به چیطوری کریس که گفته بودم اگر گل می‌‎شد، آن وقت سوژه می‌شدم.