یا شفر تغییر کند یا افکارش

رضا حسن زاده را باید در تاریخ باشگاه استقلال و حتی در فوتبال ایران یک چهره ماندگار دانست. حسن زاده به جز تجربه قهرمانی آسیا با تیم ملی، تنها بازیکن ایرانی است که تجربه سه بار حضور در فینال آسیا را دارد.
حسن زاده علاوه بر حضور در سه فینال آسیایی، یک قهرمانی باشگاه های آسیا هم با استقلال تجربه کرده و سابقه گل زدن در فینال جام باشگاه های آسیا را هم دارد. این بازیکن که تجربه بیش از یک دهه حضور در استقلال را دارد، خودش را در این تیم صاحب حق آب و گل دانسته و معتقد است می تواند برای بهبود شرایط تیمش دست به انتقاد از این تیم زده و مشکلات را بی پروا بیان کند.
این پیشکسوت باشگاه استقلال در گفتگو با خبرنگار مهر انتقاداتی را از عملکرد کلی این تیم، وینفرد شفر و برخی از بازیکنان به خصوص بازیکنان خارجی مطرح کرد. شرح این گفتگو را در زیر می خوانید.
* شفر فراموش کار است
باید به شفر کمک کرد تا یکسری مسائلی که فراموش کرده را به یاد بیاورد. اما می بینیم شفر یادش می رود ارنج تیمش در گذشته چی بوده، کدام بازیکنان در چه پستهایی بازی کرده اند و اصلا چه بازیکانی دارد. شفر خیلی مسائلی که می تواند در بهبود شرایط کیفی استقلال به او کمک کند را فراموش کرده است.
* دفاع از بازیکنان خارجی به چه قیمتی؟
شفر سه بازیکن خارجی خریده که در حد استقلال نیستند. حالا برای آن که از این خریدها دفاع کند مرتب آنها را بازی می دهد. او می خواهد اشتباه اولش که خرید بازیکنان باشد را با اشتباه دوم و بزرگتر که بازی دادن به این خارجی ها می باشد، جبران کند. یک نیم فصل شد و ما چیزی از این سه تا بازیکن خارجی ندیدیم و بعید است تا آخر فصل هم به آنها بازی داده شود باز هم چیزی از آنها دیده شود.
* این خارجی ها سطح استقلال را پایین آورده اند
این سه بازیکن خارجی معدل کیفیت را در این تیم پایین آورده اند و باعث شدند تا سطح کیفی تیم به شدت نزول پیدا کند. نه طارق همام در حد استقلال است، نه نیومایر و نه الحاجی گرو؛ نیومایر و گرو که حتی در حد لیگ برتر ما هم نیستند. اگر حرف مرا قبول ندارید می توانید امتحان کنید و آنها را برای فروش بگذارید و ببنید چه تیمی حاضر است آنها را بخرد. اگر تیمی در ایران حاضر شد این دو بازیکن را بخرد؟ با این حال شفر می خواهد با بازی دادن به این سه بازیکن از انتخاب و خرید خودش دفاع کند اما این دفاع کردن به چه قیمتی؟ تا کی باید استقلال تاوان این اشتباهات را پس بدهد؟
* ترکیب اشتباه، سیستم اشتباه و تعویض های اشتباه تر
شفر مدتهاست که نه ترکیب خوبی می چیند، نه سیستم خوبی پیاده می کند و نه تعویض های خوبی انجام می دهد. در بازی با سایپا هم این روال ادامه داشت و اشتباهات پشت سر هم تکرار شد. رضا آذری در آن بازی بهترین هافبک استقلال بود که در کمال ناباوری دیدیم که تعویض شد. اما بازیکنان دیگری بودند که مستحق تعویض بودند و بعد از تعویض رضا آذربی باز هم بازی می کردند.
* چرا هنوز به یک ترکیب ثابت نرسیده‌اند؟
خیلی عجیب است که با گذشت ده هفته از لیگ هنوز شفر به ترکیب ثابتی نرسیده است. این اصلا پذیرفتنی نیست. حتی مربیان جوان و کم تجربه هم اولین کاری که می کنند رسیدن به یک ترکیب ثابت است. چطور شفر با این همه تجربه بعد از این همه هفته هنوز به یک ترکیب ثابت در تیمش نرسیده؟ این اصلا توجیه پذیر نیست. 
* بازیکنان استقلال همدل نیستند
شما در بازی استقلال مقابل سایپا همدلی و اتحاد را در چهره تک تک بازیکنان سایپا می دیدید اما متاسفانه استقلالی ها با هم یکدل نبودند و این موضوع از چهره های آنها هم پیدا بود. به نظر می رسید که بازیکنان استقلال هر کدام برای نمایش به زمین آمده اند. کادر فنی ما حتی نتوانسته در بین بازیکنان ایجاد همدلی کند تا بازیکنان برای یکدیگر و در نهایت برای تیم و هوادار بازی کنند نه برای خودشان.
* «ترس» زیبنده بازیکنی نیست که کاپیتان استقلال باشد
در بازی با سایپا روزبه چشمی بازوبند کاپیتانی را بر بازو بست، از بازیهای قابل انتقادش در خط دفاعی که بگذریم باید بگویم چشمی وظایف یک کاپیتان را هم انجام نداد. چرا چشمی باید از لیست پنالتی زنان پایان بازی خارج شود؟ او کاپیتان تیم بود و حتی اگر قرار بود پنالتی نزند باید در بین بازیکنان حضور داشت تا آنها را حمایت کند. نه این که بعنوان کاپیتان و فرمانده تیم، میدان را ترک کند. به نظرم چشمی از ضربات پنالتی ترسیده بود و این موضوع اصلا زیبنده بازیکنی که کاپیتان استقلال می شود، نیست. سئوال من این است که آیا اگر امید ابراهیمی در آن صحنه به جای چشمی بود آیا او هم رفتار چشمی را انجام می داد؟
* اعتراض من مطالبه هواداران و پشکسوتان است
هیچ کس به من نمی تواند بگوید استقلالی نیستی یا بگوید قصد ایجاد حاشیه داری چون سابقه مرا کمتر بازیکنی در استقلال دارد. پس راحت حرفم را می زنم، اعتراضم را می کنم و آنچه که مطالبات خودم، سایر پیشکسوتان و هواداران است را بیان می کنم. من انتقاداتم را انجام دادم و راهکارم را هم ارائه می دهم. این تیم با این وضعیت راه به جایی نخواهد برد. راهکار من این است که شفر باید به صورت اساسی تفکراتش را تغییر دهد و در غیر این صورت خود شفر باید نیمکت استقلال را ترک کند. چون این روند برای استقلال کارساز نیست.
* فتحی برای استقلال سنگ تمام گذاشته
متاسفانه مدیران سابق استقلال در حق این تیم خیانت کردند اما فتحی برای تیم سنگ تمام گذاشته است. سالهای زیادی است که فتحی را می شناسم و در این که او یک استقلالی متعصب است تردیدی ندارم. او کارش را هم بلد است و باید اجازه بدهیم که کارش را بکند. تیم باید تا نیم فصل با همین داشته ها پیش برود و برای نیم فصل دوم بدون تعارف بازیکنانی که در حد تیم نیستند جدا شوند و بازیکنان جدید بیاورند.
* اختیار نقل و انتقالات را نباید به شفر بدهند
تجربه نشان داده که شفر در نقل و انتقالات عملکرد خوبی نداشته است. اگر ما می گوییم در نیم فصل دوم چند بازیکن بروند و چند بازیکن بیایند منظورم این نیست که باز هم شفر بازیکن معرفی کند. چون او به اندازه کافی بازیکن معرفی کرده و ما هم ثمرش را دیده ایم. باشگاه باید به طور مطلق اختیار نقل و انتقالات را از شفر بگیرد. او فقط می تواند پیشنهاد بدهد و کمیته فنی ما باید آنها را تایید یا رد کند. افراد کوچکی در کمیته فنی استقلال نیستند و هر کدام از آنها می توانند سرمربی تیم باشند.
باشگاه باید این شفر را متقاعد کند که کاری به نقل و انتقالات نداشته باشد و حتی اگر شفر اصرار داشته باشد که همچنان باید نقل و انتقالات زیر نظر مستقیم او باشد، باید بی تعارف خودش را برکنار کنند. چون او ثابت کرده تخصصی در نقل و انتقالات ندارد. فصل قبل نقل و انتقالات را به شفر و توفیقی سپردند و این هم نتیجه اش است.