اگر حرف بزنم، پشت پرده‌ها را رو می‌کنم

 همین چند روز پیش بود که مسئولان کمیته ضد دوپینگ به خانه احسان حدادی رفتند و به صورت خیلی غافلگیرانه از المپیکی ایران تست دوپینگ گرفتند. اتفاقی که برای خیلی‌ها عجیب به نظر می‌رسید. اما برای خود احسان اصلا عجیب نبود. چرا که او می‌گوید این اتفاق‌ها در ورزش طبیعی است و خودش همیشه برای تست دادن آماده است. با او تماس گرفتیم تا هم درباره این اتفاق و هم درباره شرایط خودش حرف بزند.

احسان حدادی در ابتدا درباره این غافلگیری گفت: «در چند سال گذشته رکورد‌های خوبی نزده بودم و وادا روی من حساس نبود. اما وقتی بیش از ۶۸ متر پرتاب کردم کمی روی من حساس شدند. تا وقتی که این رکورد را نزده بودم سر و کله ماموران پیدا نشده بود. (با خنده).»

حدادی این را گفت و ادامه داد: «این چیز‌ها در ورزش طبیعی است. وقتی رکوردی جابجا می‌شود وادا مشکوک می‌شود و گمان می‌کنند که اتفاقی افتاده است. خب من همیشه تلاش کرده ام و رکورد‌هایی که زده ام با تمرین به دست آمده است. مسئولان وادا اگر بدانند با چه مشکلاتی تمرین می‌کنم دیگر سمت من نمی‌آیند تا تست دوپینگ بگیرند. البته من آدرس خانه و محل تمرینم را از قبل و طبق عرف به مسئولان وادا داده بودم و می‌دانستم که یک روز برای تست می‌آیند. من هیچ وقت دوپینگ نکرده و نمی‌کنم، چه اگر این کار را کرده بودم خیلی وقت بود که دنیای ورزش را بوسیده و کنار گذاشته بودم.»

از احسان درباره شرایط خودش سوال کردیم. اینکه بالاخره رابطه اش با فدراسیون دوومیدانی برقرار شد و اصلا قرار است اتفاقی بیافتد یا نه که او این واکنش را نشان داد: «من با همه فدراسیون‌ها و با شرایط آن‌ها کار کرده ام. اما حالا وضعیتی دارم که نمی‌توانم با امکانات کم کار کنم. چرا که دو سال دیگر المپیک است و نمی‌خواهم فقط برای گردش و قدم زدن به توکیو بروم. من می‌خواهم برای مدال به المپیک بروم. آن هم مدال طلا. نه اینکه پنجم یا دهم شوم. اگر شرایط همه ورزشکاران درجه یک برایم فراهم شود خب کار می‌کنم. حتی این مساله را به آقایان صالحی امیری (رئیس کمیته ملی المپیک) و وزیر ورزش (مسعود سلطانی فر) هم گفته ام که اگر دوست دارند من طلا بگیرم برایم شرایط را فراهم کنند.»

تو قبلا گفته بودی که اگر شرایط برایت فراهم نشود و سهمیه هم بگیری به المپیک نمی‌روی. احسان در واکنش به این سوال به جی پلاس گفت: «اگر شرایط فراهم نشود به قهرمانی جهان و حتی المپیک هم نمی‌روم. نمی‌توانم با آبروی خودم بازی کنم. چرا که حالا مردم هر وقت مرا می‌بینند می‌گویند سال آینده ۷۰ متر پرتاب می‌کنی؟ مردم توقع دارند؛ بنابراین اگر مدال طلای المپیک را می‌خواهیم باید امکانات لازم فراهم شود.»

احسان در پایان درباره مشکل اش با رییس فدراسیون گفت: «ایشان نمی‌تواند با ورزشکار صحبت کند. حقوق که نمی‌دهند و من هم هیچ انگیزه‌ای برای فعالیت کردن ندارم. از مسئولان ورزش و به ویژه رییس کمیته ملی المپیک می‌خواهم به این مسئله ورود کنند تا این مشکل حل شود. واقعا با این شرایط نمی‌شود مدال گرفت. من خیلی نگرانم و حالم خیلی بد است. چرا کسی که پر افتخارترین ورزشکار ایران در بازی‌های آسیایی است باید وضعیتش این باشد؟ یکسری هم که سمپاشی می‌کنند. واقعا قرار باشد حرفی بزنم من هم پشت پرده‌هایی را رو می‌کنم.»