نگاهی به آمار و ارقام دور اول مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا

دور اول مرحله گروهی جام ملتهای آسیا 2019 امارات با برگزاری آخرین دیدار بین 2 تیم فوتبال قطر و لبنان به پایان رسید و حالا ۲۴  تیم حاضر در این رقابت ها هر کدام یک بازی انجام دادند.

در پایان دوازده بازی دور نخست مرحله مقدماتی جام ملت های فوتبال آسیا  ۳۶ گل به ثمر رسیده است تا میانگین 3 گل در هر بازی برای دور نخست این رقابت ها ثبت شود. بدین ترتیب می توان گفت که جام هفدهم تاکنون یکی از پرگل ترین ادوار تاریخ این رقابت ها لقب گرفته است. 

بهترین خط حمله

بهترین خط حمله این رقابت ها با ۵ گل زده متعلق به تیم ملی فوتبال ایران است که توانست با نتیجه ۵ برصفر تیم ملی فوتبال یمن را درهم بکوبد. تیم های عربستان و هند با ۴ گل زده بعد از ایران بهترین عملکرد را در خط حمله داشته اند.

بهترین خطوط دفاعی

اردن، سوریه، فلسطین، کره جنوبی، عربستان و ایران تیم هایی هستند که در بازی اول توانستند دروازه تیمشان را بسته نگه دارند و عنوان بهترین خطوط دفاعی را به خود اختصاص دهند.از طرفی تیم های یمن با ۵ گل خورده کره شمالی با ۴ گل خورده و تایلند با ۴ گل خورده ضعیف ترین خطوط دفاعی را دارند.  

بهترین گلزنان

مهدی طارمی از ایران، سونیل چتری از هند و یویا اوساکو از ژاپن توانستند در اولین بازی تیمشان در جام ملتهای آسیا دبل کنند و با ۲ گل زده بهترین گلزنان دور اول مرحله گروهی نام بگیرند.

توقف میزبان در گام اول

از اتفاقات جالب این مسابقات می توان به توقف امارات میزبان مقابل بحرین اشاره کرد. تیم ملی فوتبال امارات که در سال ۱۹۹۶ نیز میزبان جام ملتها بود توانست به فینال رقابت ها صعود کند اما در بازی پایانی مقابل تیم ملی فوتبال عربستان در ضربات پنالتی شکست خورد و نتوانست به عنوان قهرمانی برسد آن ها در این دوره از رقابت ها و در دومین میزبانی خود به دنبال جبران ناکامی سال ۱۹۹۶ هستند. اما در بازی اولشان نشانه ای از یک مدعی وجود نداشت.

شکست مدافع عنوان قهرمانی

شکست یک بر صفر استرالیا، مدافع عنوان قهرمانی مقابل اردن نیز جزو دیدارهای جالب توجه جام بود و می توان گفت استرالیا بدترین آغاز را میان تیم های مدعی کسب جام داشت.

هند فراتر از انتظار

برد پر گل هند مقابل تایلند نیز از نتایج قابل توجه این بازی ها بود و شاید خود هندی ها انتظار چنین عملکرد منسجمی از خط حمله ی خود نداشتند و همه را شکفت زده کردند.

خشن ترین تیم ها

هان کوانگ سونگ بازیکنان تیم ملی فوتبال کره شمالی در بازی مقابل عربستان 2کارت زرد گرفت و از بازی اخراج شد و ۳ بازیکن دیگر این تیم یک کارت زرد گرفتند تا عنوان خشن ترین تیم در دور اول مرحله گروهی به کره شمالی برسد. محمد صالح بازیکن تیم ملی فوتبال فلسطین نیز دیگر اخراجی این تورنمنت تا به اینجای کار بوده است.

شروع پر قدرت یوزهای ایرانی

بدون شک مهمترین اتفاق جام ملتها برای ما ایرانی ها شروع پرقدرت تیم ملی فوتبال کشورمان بوده است. تیم ملی با نمایش فوق العاده ای که از خود در بازی مقابل یمن نشان داد خط و نشانی اساسی برای دیگر تیم های مدعی کشید و امید های مارا نیز برای شکستن طلسم 43 ساله قهرمان نشدن در آسیا افزایش داد.