اساسنامه کمیته ملی المپیک ۱۰ روز دیگر به IOC می‌رود

اما با افزایش تعداد اعضای هیئت اجرایی از ١٢ به ١٣ نفر. این جدیدترین تغییری است که کمیته به دنبال اعمال آن در اساسنامه اصلاحی است. ماجرا اما از پیشنهادی استارت خورد که در نشست روز شنبه هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک مطرح شد؛ پیشنهادی با این مضمون؛

اضافه شدن یک نفر از میان روسای فدراسیون‌های المپیکی به هیئت اجرایی. البته طبق اساسنامه فعلی، کمیته ملی المپیک ترکیب اعضای هیئت رئیسه و اجرایی کمیته که در مجمع انتخاب می‌شوند ١١ نفر و متشکل از رئیس(صالحی‌امیری)، نایب رئیسان اول و دوم(طاهره طاهریان و فضل‌ا... باقرزاده)، دبیر کل(شاهرخ شهنازی) و خزانه‌دار(کیکاووس سعیدی) همراه با ٦ رئیس فدراسیون از میان فدراسیون‌های المپیکی است.

اما در پیش‌نویس اساسنامه کمیته که در تاریخ 25 دی‌ماه به تصویب رسید مقرر شد که نماینده کمیسیون ورزشکاران هم به عنوان یک عضو دارای حق رای حضور ثابت و همیشگی در ترکیب هیئت اجرایی و نشست‌ها داشته باشد.

این نماینده خارج از مجمع بدون رای‌گیری و به انتخاب کمیسیون ورزشکاران مشخص می‌شود. با این حساب در حال حاضر ترکیب هیئت رئیسه و اجرایی کمیته ملی المپیک ١٢ نفر است که همگی هم دارای حق رای هستند.

البته این نکته را نباید فراموش کرد که هنوز تکلیف حق رای دبیرکل و خزانه‌دار مشخص نیست چراکه در مجمع عمومی کمیته ملی موضوع انتخاب دبیرکل و خزانه‌دار به پیشنهاد رئیس و تایید در هیئت اجرایی به تصویب رسید اما برای رایزنی با کمیته بین‌المللی المپیک درخصوص این‌که خزانه‌دار و دبیرکل پیشنهادی حق رای خواهند داشت یا نه.

از سوی مجمع به هیئت اجرایی تفویض اختیار شد. به همین منظور و برای برداشتن موانع قانونی، کمیته ملی المپیک طرح افزایش اعضای هیئت رئیسه و اجرایی خود به ١٣ نفر را در دستور کار قرار داد. طبق این طرح که باید مصوبه کمیته بین‌المللی المپیک را بگیرد، نفر جدید باید از میان روسای فدراسیون‌های المپیکی انتخاب شود چراکه در هیئت اجرایی رای اکثریت باید با روسای این فدراسیون‌ها باشد. گفتنی است؛ تمام تغییرات مدنظر کمیته برای اجرایی شدن در اساسنامه نیازمند داشتن استعلام از کمیته بین‌المللی المپیک است.

به همین دلیل کمیته ملی المپیک ایران قرار است با ارسال نامه‌ای به IOC 2 سوال را مطرح کرده و از آن‌ها استعلام بگیرد. سوال اول در خصوص حق رای دبیرکل و خزانه‌دار است. چون در صورتی که حق رای از دبیرکل و خزانه‌دار گرفته شود، تعداد اعضای هیئت اجرایی 6 و هیئت رئیسه 4 نفر خواهد شد، در این صورت مشکلی وجود نخواهد داشت و نیازی به اضافه شدن فرد جدیدی به هیئت اجرایی نخواهد بود.

اما در صورتی که حق رای برای دبیرکل و خزانه‌دار در نظر گرفته شود، این احتمال وجود دارد فرد دیگری در هیئت اجرایی از بین روسای المپیکی اضافه شود. سوال دومی که کمیته ملی المپیک از IOC استعلام خواهد گرفت، مربوط به روسای فدراسیون‌هایی است که در هیئت اجرایی هستند اما دیگر پستی در فدراسیون خود ندارند. با توجه به این‌که IOC تاکید دارد اعضای هیئت اجرایی به دلیل پستی که در فدراسیون دارند به کمیته ملی المپیک راه پیدا می‌کنند، کمیته ملی المپیک کشورمان این سوال را پرسیده که تکلیف روسای بازنشسته یا افرادی که دیگر رئیس فدراسیون نیستند،

چه خواهد شد؟ در صورتی که IOC مخالفتی نداشته باشد، علیرضا رحیمی رئیس سابق فدراسیون هندبال در هیئت اجرایی ماندنی خواهد شد. در حال حاضر اساسنامه کمیته ملی المپیک به روابط بین‌الملل داده شده تا ترجمه شود. احتمالا تا 10 روز آینده این اساسنامه به IOC برای تایید ارسال می‌شود. به دنبال تایید اساسنامه توسط IOC این اساسنامه اجرایی خواهد بود اما کمیته در نظر دارد آن را همزمان برای هیئت دولت نیز ارسال کند.