تحلیل سیستم تیم کی روش از زبان مربی تیم ملی

امید نمازی، مربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران درباره بازی با عمان که منجر به پیروزی ایران و صعودش به مرحله یک چارم نهایی جام ملت‌های آسیا شد، گفت: اول بازی، بازیکنان احتمالا تمرکز نداشتند و البته ایران در این بازی‌ها فوتبال رو به جلو بازی می‌کند و انسجام دفاعی کم‌تری دارد. به همین دلیل ما در ابتدای بازی پنالتی دادیم. خوشبختانه با مهار پنالتی ایران توانست کنترل بازی را به دست بگیرد. به نظر من ایران بازی خیلی خوبی را ارائه کرد. من بازی‌های قبلی را متاسفانه ندیدم ولی تا آن‌جایی که شنیده‌ام این بهترین بازی ایران در این مسابقات بوده است.

او ادامه داد: من خیلی امیدوار هستم که ایران بتواند به فینال برسد. البته این به حریفان ما هم بستگی دارد. امید زیادی به تیم ما هست. کی‌روش مهرهای تهاجمی زیادی دارد و می‌تواند با این مهره‌ها به هرتیمی حتی تیم‌های بین‌المللی و برتر جهان هم ضربه بزند.

نمازی با بیان این که مربی باید با توجه به قدرت حریف تصمیم بگیرد که با یک یا دو هافبک دفاعی بازی کند، گفت: اگر تیم مقابل با آرایش ۳-۳-۴ بازی کند باید به این فکر کنیم که چطور آن‌ها را مهار کنیم. همه این‌ها برمی‌گردد به کارهای تاکتیکی در تمرینات. در کل اگر تیم حریف ۳-۳-۴ بازی کند بهتر است که با سیستم ۱-۳-۲-۴ به زمین رفت تا کار تیم حریف خنثی شود.

دستیار پیشین کی‌روش درباره انتقادهایی که از سرمربی تیم ملی به خاطر استفاده نکردن از هافبک طراح در تیمش می‌شود هم توضیح داد: در فوتبال مدرن امروز کم‌تر دیده می‌شود که یک بازیکن اختصاصا طراح باشد. اگر یک تیم با سیستم ۳-۳-۴ بازی کند، هر دو هافبک تهاجمی وظایف‌شان مشابه هست و هم باید در حمله حضور داشته باشند و هم در کارهای تدافعی. الان هم بازیکنانی مثل قدوس و دژاگه می‌توانند این نقش را در تیم ملی داشته باشند ولی در فوتبال امروز جهان خیلی کم دیده می‌شود که یک بازیکن به تنهایی وظیفه طراحی بازی را بر عهده داشته باشد.

او در خصوص بازی جهانبخش هم گفت: جهانبخش عجله داشت و ارسال‌هایش هدف‌دار نبود ولی بعد از زدن گل به یک آرامش رسید و توانست بازی خودش را نشان بدهد.

نمازی درباره بازی‌ ژاپن هم اظهار کرد: ژاپن در سطح تیم سال‌های قبلش نبود. به نظر من عربستان کاملا بر بازی سوار بود. ژاپن یک گل زد و از آن دفاع کرد. شاید حق این بود که بازی به وقت‌های اضافه می‌رفت.

او در مورد بازی احتمالی ایران با ژاپن هم بیان کرد: کار ما مطمئنا برابر ژاپن سخت است. ژاپنی‌ها هنوز به هماهنگی نرسیده‌اند و ممکن است جلوتر که بروند این هماهنگی بیش‌تر شود. به خاطر همین کار ما سخت می‌شود. تیم ژاپن کیفیت بالایی دارد. همیشه نشان داده‌اند که در تورنمنت‌ها خوب کار می‌کنند و تا رده‌های بالا می‌روند. بنابراین کار ما ساده نیست اما ژاپنی که من دیدم تیم ایران می‌تواند از پسش بربیاید. فقط باید روز خوب بازیکنان باشد. البته اول باید از سد چین عبور کنیم چون چین هم حریف ساده ای نخواهد بود.

نمازی در پایان درباره وضعیت خودش هم گفت: من در حال حاضر در آمریکا به مربیگری مشغول هستم اما نه در تیم بانوان. من فقط ۳ ماه در تیم بانوان آمریکا بودم و ۴ سال در تیم زیر ۱۸ سال و زیر ۲۰ سال آقایان بوده‌ام، نمی‌دانم چرا بقیه همش می‌گویند تیم بانوان.