کریم باقری: بیرانوند را عابدزاده مقایسه نکنید

کریم باقری یکی از برترین فوتبالیست‌های تاریخ کشورمان است که در ۸۷ بازی ملی توانسته ۵۰ گل بزند. او یکی از ستاره‌های تیم ملی ایران در جام ملت‌های ۱۹۹۶ امارات بود که به تیم منتخب آسیا هم دعوت شد. حالا بار دیگر جام ملت‌های آسیا در امارات برگزار می‌شود. رقابت‌هایی که تیم کشورمان توانسته در آن به مرحله یک‌چهارم نهایی رسیده و حریف چین شود. کریم باقری هم یکی از ملی‌پوشان ایرانی است که موفق شده دروازه تیم ملی چین را باز کند. با کاپیتان اسبق تیم ملی و پرسپولیس که به تازگی از کشور کانادا به ایران برگشته دقایقی گپ زدیم. ماحصل این گپ و گفت را بخوانید.

رسیدن به خیر آقاکریم! خوش گذشت؟
جای شما خالی! ما مربیان همیشه درگیر فوتبال و مسابقات هستیم و فرصتی پیش آمد که پس از مدت‌ها با خانواده به سفر برویم.

خبر رسید که ایرانیان مقیم کانادا برای شما سنگ تمام گذاشته و حتی مراسمی برای قدردانی از کریم باقری برگزار کردند.
بله، این لطف هموطنان بود که شامل حال ما شد. ایرانی‌ها هر جا باشند مهربان و بامحبت هستند و امیدوارم لیاقت این الطاف و محبت‌ها را داشته باشم.

البته در همین گیر و دار هم شایعه‌ای به گوش رسید که شما با پرسپولیس قطع همکاری کرده‌اید.
خودتان می‌گویید شایعه! حالا من چه بگویم؟

واقعیت را بگویید.
من با هماهنگی آقای برانکو در سفر قطر نبودم. ایشان هم موافقت کرد و مشکل خاصی هم در میان نبود. نمی‌دانم این حرف‌ها از کجا نشأت می‌گیرد. من با اجازه دوستان در نیم‌فصل دوم هم در خدمت پرسپولیس خواهم بود.

شما یکی از ستاره‌های ایران در جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۹۶ در امارات بودید. حالا جام ملت‌ها دوباره در این کشور برگزار می‌شود. بازی‌های تیم ملی را تعقیب می‌کنید؟
بله، خدا را صدهزار مرتبه شکر که تیم ملی ایران توانسته بازی‌های فوق العاده‌ای انجام دهد. از همان شروع جام ملت‌ها تا بازی با عمان نمایش‌های خوبی داشتیم.

اما برابر عراق مثل سه بازی دیگر ظاهر نشدیم.
هر بازی شرایط خودش را دارد. بازی با عراق با دیدار با عمان فرق می‌کند و استراتژی خودش را داشت.

آیا این تیم ایران می‌تواند طلسم‌شکن شده و پس از سال‌ها قهرمانی جام ملت‌های آسیا را جشن بگیرد؟
چراکه نه؟ تیم ما کیفیت خوبی دارد. از نفرات خوبی بهره‌مند است و همه هواداران هم مشتاقانه منتظر قهرمانی ایران هستند.

آیا تیم فعلی ما شایستگی کسب این عنوان را دارد؟
صددرصد، به نظرم تیم ایران یک سر و گردن از همه تیم‌های آسیایی بالاتر است و امیدوارم پس از سال‌ها این اتفاق بیفتد و همه ما بتوانیم جشن قهرمانی تیم کشورمان را بگیریم. بچه‌های تیم ایران در این رقابت‌ها ثابت کرده‌اند از بقیه تیم‌ها بهتر هستند.

تیمی که در سال ۱۹۹۶ در جام ملت‌های آسیا شرکت کرد و شما هم عضو آن بودید شایسته قهرمانی بود. علی دایی آقای گل آن مسابقات شد. خداداد عزیزی بهترین بازیکن رقابت‌ها و مرد سال آسیا و خودتان هم به تیم منتخب آسیا دعوت شدید. حیف که ناداوری جلوی قهرمانی آن تیم را گرفت.
گذشته‌ها گذشته است. بله، ما تیم خیلی خوبی بودیم که ۶ گل به کره‌جنوبی زدیم و ۳ گل به عربستان، اما با بدشانسی یا به قول شما ناداوری سوم شدیم. نمی‌توان و نباید حسرت گذشته را خورد و فقط باید به جلو نگاه کرد. ان‌شا‌الله تیم فعلی کشورمان بتواند در کشور امارات جام قهرمانی ملت‌های آسیا را فتح کند.

این روز‌ها همه جا صحبت از علیرضا بیرانوند است.
به هر حال علیرضا خیلی زحمت کشیده و به این جایگاه رسیده است.

وقتی علیرضا بیرانوند در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه ضربه پنالتی کریستیانو رونالدو را مهار کرد برخی مدعی شدند این اتفاق شانسی بوده، اما او توانست در دقیقه ۲ پنالتی احمد کانو کاپیتان تیم ملی عمان را مهار کند تا ثابت شود پنالتی‌گیر قهاری است.
شانسی یعنی چی؟ مگر می‌شود شانسی گلر اول تیم ملی شد؟ این حرف‌ها چیست؟ علیرضا بیرانوند آرام آرام با تمرینات بیشتر و بازی‌های خوبش به اعتماد به نفس بالایی رسیده که بتواند در دقیقه ۲ پنالتی حریف را مهارکند و ایران را به بازی برگرداند. او در جام جهانی، لیگ برتر ایران و لیگ قهرمانان آسیا هم شایستگی‌های خود را به همگان نشان داده است.

به نکته خوبی اشاره کردید. علیرضا بیرانوند به اعتماد به نفس بالایی رسیده است. خیلی‌ها پس از درخشش‌های بیرانوند او را با احمدرضا عابدزاده مقایسه می‌کنند. شما هم فکر می‌کنید او یک احمدرضا عابدزاده دیگر برای فوتبال ایران باشد؟
من از شما می‌خواهم احمدرضا را با علیرضا مقایسه نکنید. این دو هر کدام شرایط خاص خودشان را داشته و دارند. احمدرضا در یک پروسه بیش از ۱۰ سال توانست خودش را در سطح اول فوتبال ایران و آسیا حفظ کند. حالا علیرضا بیرانوند هم باید به حفظ این شرایط خوب و تداوم فکر کند.

به هر حال شما کنار احمدرضا عابدزاده در تیم ملی بازی کردید و در حال حاضر هم مربی علیرضا بیرانوند در پرسپولیس هستید. حداقل بگویید این دو چه شباهت‌هایی دارند؟
به نظر من داشتن گلر خوب یعنی رفتن نصف راه قهرمانی و احمدرضا و علیرضا هر دو گلر‌های خوبی هستند. از آن دست گلر‌هایی که مدافعان و همبازیان با خیال راحت جلوی آن‌ها بازی می‌کنند.

جملهای که گفتید متعلق به الکس فرگوسن است که در تمجید از پیتر اشمایکل بر زبان آورد. البته عبدالله ویسی خودمان هم پس از قهرمانی شگفتانگیز با استقلال خوزستان در لیگ هفدهم و در ستایش فرناندو دخسوس گفت داشتن دروازهبان خوب از پدر و مادر خوب هم بهتر است!
من جمله فرگوسن را نشنیدم ولی اعتقادم این است هر تیمی که گلر خوبی داشته باشد راهش برای رسیدن به قهرمانی راحت‌تر خواهد بود.

با توجه به اینکه شما در خط میانی تیم ملی بازی می‌کردید، عملکرد هافبک‌های ایران در این رقابت‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟
نه تنها هافبک‌ها بلکه همه ملی‌پوشان بازی‌های خوبی انجام داده‌اند. خط میانی ما هم در این دوره از مسابقات عملکرد قابل قبولی داشته است.

منظورما مشخصاً امید ابراهیمی است که جای شما بازی می‌کند؟
(باخنده) جای من؟!

منظورمان این است که امید ابراهیمی در پست هافبک دفاعی و همان پستی بازی می‌کند که زمانی شما در تیم ملی بازی می‌کردید؟
نه، او جای خودش بازی می‌کند و هافبک شایسته‌ای است. او و اشکان (دژاگه) به نظر من عالی بازی کرده‌اند و امیدوارم در ادامه مسابقات جام ملت‌های آسیا هم خوش بدرخشند.

شماره ۶ تیم ملی هم که شما می‌پوشیدید به احمد نوراللهی رسیده است. نظری ندارید؟
احمد هم در لیگ قهرمانان آسیا عملکرد خوبی داشت و با شایستگی مسافر جام ملت‌های آسیا شد. نوراللهی بازیکنی چند پسته در خط میانی است.

لابد می‌دانید حریف ما در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا کدام تیم است؟
معلوم است چین!

تیمی که شما هم سابقه گلزنی به آن را دارید. فکر می‌کنید بتوانیم از دیوار چین عبور کنیم؟
فوتبال قابل پیش‌بینی نیست. من هم عادت ندارم مسابقات فوتبال را پیش‌بینی کنم، اما فکر می‌کنم بتوانیم به قول شما از دیوار چین عبور کرده و به نیمه‌نهایی صعود کنیم.

می‌دانید سرمربی تیم ملی چین مارچلو لیپی مشهور است؟
بله، اثرات حضور این مربی بزرگ ایتالیایی در تیم چین مشهود است، اما بچه‌های ما شرایط بهتری دارند و ان‌شا‌ءا... می‌توانند این تیم را شکست دهند. البته در این مرحله هیچ حریفی آسان نیست و همه تیم‌ها، مربیان و بازیکنان می‌دانند با یک اشتباه و شکست حذف خواهند شد. بنابراین همه با تمام وجود بازی می‌کنند که به مرحله بعد صعود کنند.

راستی یادمان رفت. وسط بحث شماره ۶ می‌خواستیم بپرسیم الگوی شما چه کسی بود؟
الگوی خاصی نداشتم.

به هرحال شما پیراهن شماره ۶ تیم ملی را می‌پوشیدید. همین جوری که نمی‌پوشیدید!
(با خنده‌ای بلند) اتفاقاً همین جوری پوشیدم. رفتم به مربیان تیم ملی گفتم شماره ۶ را به من می‌دهید و آن‌ها هم لطف کردند و دادند!

همین؟!
همین!

بگذریم! اگر موافق باشید برگردیم به پرسپولیس
بفرمایید.

شرایط پرسپولیس نیم‌فصل دوم را با اضافه شدن نفرات جدید چطور پیش‌بینی می‌کنید؟
ما فصل گذشته و ابتدای این فصل خیلی اذیت شدیم. مسابقات فشرده‌ای داشتیم و با توجه به حکم فیفا از خرید بازیکن هم محروم بودیم. با این وجود بچه‌ها با جان و دل بازی کردند و توانستند با شایستگی قهرمان لیگ برتر و نایب‌قهرمان آسیا شوند. حالا من فکر می‌کنم با اضافه شدن نفرات جدید در نیم‌فصل دوم شرایط بهتری داشته باشیم.

ماریو بودیمیر میتواند نیمفصل دوم به پرسپولیس کمک کند؟
رزومه خوبی دارد و در بازی دوستانه با الشحانیه هم نمایش خوبی ارائه داد. من فکر می‌کنم او بتواند در خط حمله و کنار علی علیپور به پرسپولیس کمک کند.

چقدر به قهرمانی پرسپولیس در پایان لیگ هجدهم امیدوارید؟
شرایط که خیلی سخت است. سه تیم سپاهان اصفهان، پدیده مشهد و پرسپولیس با امتیازات مساوی نیم‌فصل اول را تمام کردند و به طور حتم نیم‌فصل کار سخت است. همه تیم‌ها با تمام وجود برای قهرمانی، کسب سهمیه یا سقوط نکردن می‌جنگند و ما در فروردین بازی‌های فشرده‌ای داریم. با تمام این اوضاع و احوال من یکی خیلی امیدوارم با حمایت هواداران پرشور پرسپولیس بتوانیم باز هم قهرمانی لیگ برتر را جشن بگیریم.

خاطرمان هست در پایان لیگ هفتم و پس از قهرمانی پرسپولیس در جشن قهرمانی آواز خواندید. این بار اگر در قهرمانی لیگ برتر هت‌تریک کنید آواز می‌خوانید؟
نه بابا! وقتی برای قهرمانی پرسپولیس آواز خواندم بازیکن بودم. الان مربی شدم و دیگر در جشن قهرمانی آواز نمی‌خوانم.