تحلیل سرمربی سابق استقلال از پشت پرده بردهای ژاپن

صمد مرفاوی در مورد پیروزی تیم ملی ایران مقابل چین گفت:‌ تیم ایران خوب بازی کرد، ما یک بازی خیلی حساس داشتیم و باید به جمع چهار تیم می‌رسیدیم، البته چین هم به دنبال گرفتن نتیجه بود، اما تیم ما تیم توانمندی است، مهره‌های خوب و باتجربه‌ای داریم، هیچ تیمی مقابل تیم ما حق اشتباه ندارد، اگر بخواهند اشتباه کنند تاوان آن را می‌دهند. مهره‌هایی در خط حمله داریم که گلزن و باهوش هستند، مهارت و خلاقیت دارند و می‌توانند هر اشتباه تیم حریف را به گل تبدیل کنند. دیدیم که در این بازی این اتفاق افتاد،‌ سه گل شبیه به هم زدیم که مهاجمان ما روی هر سه گل تأثیرگذار بودند. آنها مدافعین حریف را وادار به اشتباه کردند و ما از این اشتباهات استفاده کردیم و به گل رسیدیم. 

مرفاوی در ادامه گفت:‌ اینکه یک تیم مهره‌هایی داشته باشد که هر لحظه بتواند نتیجه بازی را عوض کند، برای هر تیمی امیدوارکننده است. ما از این مهره‌ها به خوبی استفاده کردیم، هم بازی خوبی در خط دفاعی ارائه دادیم و هم توانستیم در بازی رو به جلو عملکرد خوبی داشته باشیم،‌ ان‌شاالله در بازی با ژاپن هم بچه‌های ما بتوانند از این شرایط خوب استفاده کنند. ایران از نظر روحی و روانی شرایط خوبی دارد و می‌تواند با یک بازی خوب به فینال صعود کند. 

کارشناس فوتبال ایران در مورد اینکه آیا تیم ملی مقابل چین نسبت به بازی‌های قبل راحت‌تر بازی کرد، گفت: این بازی حساسیت زیادی داشت، چرا که یک تیم باید صعود می‌کرد، اما چین تیمی نبود که بخواهد به جمع چهار تیم برسد، تیم ما به مراتب یک سر و گردن از آنها بالاتر بود، خط دفاعی چین مطمئن نیست،‌ یک مربی باید ابزار داشته باشد،‌ مربی بزرگی مانند لیپی وقتی دفاع تیمش اینگونه است نمی‌تواند آمپول تزریق کند، ابزارش همین است، توانمندی تیم ما باعث شد چین تاوان اشتباهاتش را بدهد و از طرفی بازیکنان ما بازیکنانی هستند که این اشتباهات را به سادگی از دست نمی‌دهند. 

مهاجم اسبق تیم ملی در مورد رویارویی با تیم ملی ژاپن گفت: ژاپن تیمی است که بازیکنانش فوتبال‌بلد هستند، ژاپن چندین بار قهرمان آسیا شده است، ممکن است بگویند آنها بازی‌هایشان را اقتصادی بردند، اما پشت این بردهای اقتصادی، تفکراتی است، ما باید از آن تفکرات حساب ببریم که ان‌شاالله بتوانیم بازی خوبی انجام دهیم. 

وی در ادامه گفت: تیم چین با تیم ژاپن خیلی فرق می‌کند، چین ذاتا تیم فوتبال‌بلدی نیست، اما ژاپن ذاتا فوتبال‌بلد است، سطح فوتبال ژاپن هم در سطح ملی و هم در سطح لیگ بالاست و این برای یک تیم خیلی تأثیرگذار و مهم است، بنابراین ما بازی سختی داریم، ان‌شاالله بتوانیم با انجام یک بازی خوب ژاپن را شکست بدهیم و به فینال برسیم و در آنجا نیز به جام قهرمانی دست پیدا کنیم.