آیا «بیرانوند» می تواند به رکورد دروازه‌بان سابق استقلال برسد؟

تیم ملی فوتبال ایران تنها تیم در تاریخ برگزاری مسابقات جام ملتهای آسیاست که یک قهرمانی بدون دریافت گل خورده را در این مسابقات را تجربه کرده است.

تیم ملی ایران در ششمین دوره این مسابقات که در سال ۱۹۷۶ و به میزبانی کشورمان برگزار شد در حالی از عنوان قهرمانی خود دفاع کرد که در هیچ یک از دیدارهایش گل نخورد.

در آن دوره از مسابقات منصور رشیدی وظیفه حراست از دروازه ایران را بر عهده داشت و با ۴ کلین شیت ایران را به قهرمانی رساند. تیم ملی ایران در مرحله مقدماتی آن دوره با تیم‌ها یمن و عراق همگروه بود که به ترتیب این دو تیم را ۸ بر صفر و ۲ بر صفر شکست داد تا بعنوان تیم نخست گروه به مرحله نیمه نهایی صعود کند.

ایران در مرحله نیمه نهایی ۲ بر صفر چین را شکست داد و در فینال نیز یک بر صفر از سد کویت گذشت تا یک جام را بدون گل خورده به اتمام رسانده و شیرین ترین قهرمانی ممکن را به دست آورد.

منصور رشیدی با ثبت رکورد ۳۶۰ دقیقه کلین شیت، یک جام کامل را بدون گل خورده پشت سر گذاشت تا نامش در تاریخ برگزاری این مسابقات ماندگار شود.

علیرضا بیرانوند در دیدار مقابل چین پنجمین کلین شیت خود در جام ملتهای آسیا ثبت کرد تا به لحاظ تعداد و دقایق متوالی گل نخوردن رکورد منصور رشیدی را به میزان ۵ بازی و ۴۵۰ دقیقه ترقی دهد. 

دروازه‌بان تیم ملی کشورمان اما باید لااقل دو بازی دیگر کلین شیت‌هایش را ادامه دهد تا بعد از رشیدی دومین دروازه بان تاریخ فوتبال ایران باشد که یک دوره از این مسابقات را بدون گل خورده به اتمام رسانده است.