پیشنهاد ذوالفقارنسب در خصوص انتخاب سرمربی بعدی تیم ملی

با توجه به پایان جام ملت های آسیا  2019 و قهرمانی قطردراین رقابت ها شاید فرصت مناسبی باشد تا  پای صحبت با پیشکسوتان فوتبال بنشینیم و درباره درس هایی که از این جام هفدهم می توان برداشت کرد گفتگو کنیم.
دکتر بیژن ذولفقارنسب یکی از بهترین افرادی است که می توانیم با او در این خصوص  به گفتگو بپردازیم و نظرات ایشان را دراین باره جویا شویم. وی که از زیر و بم های فوتبال ایران کاملا آگاه است درابتدا اظهار کرد:«  در فوتبال روز دنیا برای رسیدن به موفقیت طبیعتا یک سری پارامتر هایی وجود دارد از قبیل علاقه و استعداد ، برنامه ریزی، سرمایه گذاری ،که فوتبال ایران  به شکل سنتی از دو عنصرعلاقه و استعداد کاملاه بهرمند است .
جوانان 8،9،10 ساله در ایران به شکل ذاتی توجه شدیدی به فوتبال دارند و اکثرخانواده های ایرانی  به نسبت زیادی درگیرفوتبالند. شما حتی می توانید این علاقه را در روستاهای ایران نیز ببینید.»
او در این رابطه افزود :«اما این اشتیاق نیازمند یک مدیریت نیروی انسانی است  که  متاسفانه  دراین زمینه بسیار ضعیف وبه شکل سنتی عمل می کنیم و درعین حال فقد زیرساخت های مناسب هستیم.
 زیرساخت عبارت است اززمین های متعدد استاندارد فوتبال درجای جای کشورمان، داشتن سالن های  ویژه تمرینات فوتبال ،مختص فصل زمستان که درعین تاسف باید بپذیریم که در 98 درصد از جاهایی که فوتبال درآن جا رواج دارد از داشتن این امکانات بهره ای نداریم.»
 وی که دارای دکترای تربیت بدنی است و از  سابقه زیادی در امر مربی گری در فوتبال کشورمان برخورداراست اضافه کرد:«  در یک قالب کلی تر در حال حاضر شدیدا نیاز به سرمایه گذاری  داریم که در این  زمینه  در سراسر کشور بسیار بسیارضعیف عمل می شود و اختصاص بودجه ویژه برای این کار؛ که  متاسفانه  دراین زمینه هم هیچ برنامه ای  وجود ندارد .
  من فکرمی کنم تمامی مسائل را گفتم و  اعتقاد دارم حتما باید به صورت تخصصی در تمام  استان های کشوربه این موارد پرداخته شود که  شخصا در حال حاضر چنین عزمی نمی بینم.»
ذولقفار نسب با  اشاره به وظایف دولت نسبت به امر فوتبال خاطر نشان کرد:« دولت برای این کارباید برنامه داشته باشد و برای اجرای این برنامه نیاز به بودجه کافی است که من بعید می دانم که درسال های پیش رو دولت بتواند این کار مهم توسعه فوتبال را به صورت استاندارد در سطح بین المللی  انجام بدهد و به طور طبیعی نتایجی که  ناشی از یک فوتبال سنتی گرفته می شود کماکان  باید به همان روال سابق باشد که با این تفاصیل درآینده مثل همیشه  مجبوریم  که منتظر نتایج اتفاقی باشیم.»
او با اشاره  به برنامه ریزی و سرمایه گذاری کشور قطر تصریح کرد:«شما بینید دررادیو تلویزیون و تمامی رسانه و فضای مجازی می شنویم که دولت قطر چه سرمایه گذاری هنگفتی در این 20 ساله اخیر انجام داده است و امسال به نتیجه رسیده است .»
 وی درباره نتیجه گرایی فوتبال و مدت زمانی که فارغ از نتیجه باید به مسائل ریشه ای بپردازیم اظهار داشت:« ببینید اگر امکانات دراختیاراهالی فوتبال قرار داده شود و عزم آن فراهم باشد مطمئنا موفقیت هم دور از دسترس نخواهد  بود و این را بدانید اگر قطر نیازمند 20 سال کار بوده است ما شاید  به خاطراستعدادهای ذاتی که در کشورمان موجود است با  تعداد سال های کمترمی توانیم به نتیجه برسیم.»
دکتر ذولفقارنسب که هدایت تیم ملی را در جام جهانی 1998 برعهده داشت ،در خصوص سرمربی بعدی تیم ملی ایران هم با اشاره به تشکیل یک کار گروهی معتقد است :« فدراسیون فوتبال باید با تشکیل یک کار گروه  یا  کمیته فنی که متشکل ازافراد تحصیل کرده همچنین افرادی که از خانواده ورزش هستند و درعلم ورزش سررشته دارند طی 10 تا 20 روز به طراحی برنامه بپردازند.
والا فداراسیون فوتبال معضلات زیادی دارد و انصافا هر کاری که  از دستاشان بر بیاد را انجام می دهند. اما به نظر من این کاررا باید واگذار کنند  به کمیته فنی که  توضیحش را هم دادم .
کمیته فنی هم وظیفه دارد با توجه به تمامی خصوصیات فوتبال ما و با در نظر گرفتن همه امکاناتی که در اختیار می توانیم داشته باشیم ،برای رسیدن به هدف ،یک برنامه جامع ارائه دهند  که  در این برنامه انتخاب سرمربی تیم ملی هم شامل می شود .»

وی در خاتمه افزود:« فدراسیون فوتبال موظف است موازی با تشکیل کمیته  فنی با یک کشورصاحب فوتبال وارد مذاکره شود و با آن ها پیمان یا قرار دادی انعقاد کند.  باید آن کشور مورد نظر را موظف کنیم که در مدت زمان 8 ماه تا 1 سال با برگزاری کلاس هاس متعدد آموزشی برای مربیان جوان کشورمان  آن ها را برای آینده  فوتبالمان آماده کنیم.چرا که در سطح استاندارد  اگر بخواهیم یک مربی  را به سطح مطلوبی برسانیم  سه سال متوالی آموزش لازم دارد  و گر نه با  کلاس های 5 تا 7 روزه مربی تربیت نمی شود . »