بهداد سلیمی از حرفش دفاع کرد

چهره شاخص و پرافتخار ورزش ایران با بیان اینکه موضوع اصلی انتقاد او از تبعیض میان فوتبالیست‌ها و ورزشکاران سایر رشته‌ها کماکان پابرجاست، گفت: خیلی از قهرمانان المپیک ما به سختی روزگار می‌گذارنند و حقشان این نیست.

بهداد سلیمی در مورد انتقادش از پاداش دلاری کلان به فوتبالیست‌ها که با برتری مقابل تیم‌های نه چندان مطرح آسیایی صورت گرفت و سر و صدای زیادی به پا کرد، گفت: همه ما به خاطر نتایج تیم ملی ناراحت شدیم هر چند ورزش یک سمتش برد و سمت دیگرش باخت است اما به خاطر خبری که از تاج رئیس فدراسیون فوتبال برای پاداش یک میلیون دلاری برد تیم‌هایی مانند یمن و ویتنام شنیدم، ناراحت شدم و تصمیم گرفتم سکوتم را بشکنم. پاداشی که برای این بردهای بی‌اهمیت دادند تبعیض بین ورزشکاران بود. حرف‌های من هم فنی نبود بلکه از این تبعیض صحبت کردم. بعد از ۴۳ سال فرصتی که به فوتبال داده شده وقت آن است که تبعیض و فاصله‌ها کمتر شود و ورزشکاران رشته‌های غیرفوتبالی دغدغه نداشته باشند. خیلی از قهرمانان المپیک ما به سختی روزگار می‌گذارنند و حق‌شان این نیست.

قهرمان وزنه‌برداری جهان و المپیک در ادامه گفت‌وگو با رادیو تهران به حضور سلطانی‌فر وزیر ورزش قبل از بازی‌های آسیایی در سالن وزنه‌برداری اشاره کرد و افزود: به وزیر ورزش گفتم تجهیزاتی که الان استفاده می‌کنیم، قبل از المپیک ۲۰۰۰ وارد کشور شده است. تمرین با این وزنه‌ها آسیب‌زننده و ریسک تمرین با آنها بالاست. گفتن حقیقت به مذاق خیلی‌ها خوش نمی‌آید اما واقعیت هیچ وقت تغییر نمی‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بعد از این انتقادات، تماسی از سوی مسئولان با او گرفته شده یا خیر؟ گفت: یک‌سری از مسئولان ورزش تماس گرفتند و گفتند برای آرام شدن جو اظهارنظری نکنم. بعد از بیانیه فوتبالیست‌ها من هم می‌توانستم جواب بدهم، اما صلاح دانستم بیشتر از این ادامه ندهم.

سلیمی درباره اظهار نظر فوتبالیست‌ها خطاب به او که عنوان کردند در المپیک ریو مدال نیاورده اما پاداش سکه‌ای و ارزی دریافت کرده است، گفت: پاداشی که بعد از ریو به من دادند مصوبه کمیته ملی المپیک برای رکوردشکنی در یک ضرب بود رکوردشکنی‌ها همیشه پاداش دارد. کیانوش رستمی هم همان پاداش را گرفت.

دارنده مدال طلای بازی‌های آسیایی در پاسخ به این سوال که چرا انتقادش را به جای فضای مجازی با مسئولان در میان نگذاشته است، اظهار کرد: بارها در جلسات صحبت کردیم اما گوش شنوا نبود و تاکنون کاری انجام نشده است. فضای مجازی حسنی که دارد این است که ما با مردم به صورت مستقیم در ارتباط هستیم و آنها می‌توانند قضاوت کنند. اگر در جلسه با مقامات مطرح می‌کردیم این بازتاب را نداشت و نتیجه الان را نمی‌داد. قطعاً از کاری که کردم راضی‌ام اما به خاطر دو سه کلمه‌ای که در شأن مردم ایران نبود عذرخواهی کردم اما اصل موضوع پابرجاست. خوشبختانه ورزشکاران دیگر هم حمایت کردند و حرف آنها هم همین بود.

وی درباره اینکه برخی معتقدند فوتبال یک پدیده اجتماعی است، گفت: من هم این را قبول دارم اما حرفم این است که اختلافات کم شود. ۱۲ میلیارد تومان پاداشی که به فوتبال بابت چند برد دادند، مساوی با بودجه دو سال و نیم فدراسیون وزنه‌برداری با این همه قهرمان المپیک است. وزنه‌برداری در سال ۵ میلیارد بودجه می‌گیرد و این واقعاً بی‌عدالتی است.

سلیمی درباره صحبت‌های کفاشیان مبنی بر اینکه فوتبال ۵۰۰ میلیارد درآمدزایی داشته است، خاطرنشان کرد: درست است درآمدزایی داشته است، اما هدف از ورزش قهرمانی کسب مدال و افتخارآفرینی است، اما فوتبال مدال ندارد. ورزش همگانی برای سلامتی است و ورزش قهرمانی برای کسب مدال و قهرمانی است. حداقل مدال هم آسیایی است که فوتبال ۴۳ سال نتوانسته به آن برسد.