آخرین جزئیات از روند انتخاب سرمربی جدید تیم ملی

به نظر می‌رسد در ماجرای انتخاب سرمربی جدید آش کمی شور شود. حداقل شواهد این موضوع را نشان می‌دهد. 

۱۰ روزه مربی انتخاب شود؟!

طبیعتاً مهدی تاج در رأس فدراسیون فوتبال باید درباره فرآیند انتخاب سرمربی صحبت کند، اما یک مصاحبه از او توپ را به زمین اعضای کمیته فنی انداخت تا یکی از آن‌ها بگوید: «تا ۱۰ روز دیگر (که ۸ روزش گذشته) سرمربی جدید را معرفی می‌کنیم.» تاج در مصاحبه‌ای گفت کمیته فنی تصمیم می‌گیرد سراغ کدام جنس از مربیان برویم و این یعنی او موقتاً توپ را از زمین خود دور کرد و به زمین کمیته فنی انداخت تا کلانی یکی از اعضای این کمیته خبر از انتخاب سریع مربی بدهد و حتی بگوید: «من به بند‌های قرارداد او نظارت می‌کنم.» در این بین بعضی دیگر از اعضا هم عجله‌ای ندارند. مثلاً حشمت مهاجرانی گفته: «زمان زیاد است و عجله نکنیم.»، اما خیلی‌ها اعتقاد دارند کشور‌های دیگر برنامه‌ریزی را شروع کرده‌اند و همین حالا هم دیر است. عجیب‌تر اینجاست که حتی در دو روز آینده که آن زمان ۱۰ روزه به پایان می‌رسد جلسه کمیته فنی برگزار نمی‌شود!

همه روی قرارداد نظارت می‌کنند

احتمالاً آش خیلی شور می‌شود، چون این بار همه می‌گویند، چون کی‌روش ال بوده، باید بل کنیم! کارلوس در سال‌های حضور در تیم ملی برای همه چیز جنگید. از لباس بگیرید تا پول و زمین و حیثیت تیم. حالا عده‌ای تصور می‌کنند نباید به مربی جدید این‌قدر فضا دهیم که بجنگد. شاید هم منظورشان این است که اجازه ندهیم او مصاحبه کند. در هر صورت فعلا‌ً آش شور شده و ممکن است دقیقاً از این‌طرف بام بیفتیم. اعضای کمیته فنی یکصدا می‌گویند روی بند‌های قرارداد مربی جدید نظارت می‌کنند. وزارت ورزش هم نظرات خودش را دارد. تاج هم ۶، ۷ بند مهم مد نظرش است و کلاً به نظر می‌رسد قرارداد مربی جدید با قرارداد کی‌روش متفاوت باشد. البته همیشه قبل از قرارداد ایرانی‌ها چنین حرف‌هایی می‌زنند ولی در نهایت قرارداد را طوری می‌بندند که بازیکن و مربی می‌خواهند. بی‌شک اگر یک مربی مطرح بپذیرد به ایران بیاید نه کلانی، نه مهاجرانی و نه حتی خود تاج نمی‌توانند قرارداد را فقط باب میل خودشان ببندند. 

تاج نظر وزیر را می‌گیرد

خیلی‌ها اعتقاد دارند وزارت ورزش قصد دخالت در روند انتخاب مربی را دارد. با رفتار‌هایی هم که مازیار ناظمی مدیر مرکز اطلاع‌رسانی وزارت ورزش داشته این مسئله کاملاً طبیعی است. او از صف مربیانی، چون مورینیو و زیدان برای حضور در ایران نوشت و طبیعتاً این یعنی دخالت وزارت ورزش و مذاکره مستقیم آن‌ها با مربیان. منتها داورزنی معاون وزیر این مسئله را رد کرد و گفت فدراسیون تصمیم‌گیرنده است. تاج هم برای انتخاب مربی نظر وزیر را هم می‌خواهد. او پیام‌های لازم را برای وزیر فرستاده. 

انتخاب مربی چه زمانی است؟

روند انتخاب سرمربی تیم ملی هم به زودی پایان نمی‌پذیرد. با یکی از نزدیکان تیم ملی در این باره صحبت کردیم و او توضیح داد به احتمال فراوان انتخاب مربی به اردیبهشت یا خرداد سال آینده می‌افتد. او گفت فدراسیون در حال بررسی دقیق پرونده مربیان است و اگر کسی گفته ۱۰ روزه سرمربی انتخاب می‌شود، نظر خودش است. 

شاید برانکو؟

یحتمل‌ترین اتفاقی که از نظر خیلی‌ها ممکن است رخ دهد حضور برانکو روی نیمکت ایران است. به هر حال برای فدراسیون هم انتخاب او راحت‌تر است. از سویی دریافتی برانکو با کی‌روش اختلاف زیادی ندارد. او در حال حاضر حدود ۹۰۰ هزار دلار از پرسپولیس می‌گیرد. قیمت مربیان ملی بیشتر است و برانکو هم قطعاً زیر یک میلیون دلار دریافت نمی‌کند. کی‌روش هم آخرین قراردادش سالی ۱/۴ میلیون دلار بود. از نظر مالی قطعاً حضور برانکو خوب است ولی این وسط یک مشکل وجود دارد. چند بازیکن نامی ایران با برانکو رابطه چندان خوبی ندارند. مثلاً سردار چندی قبل گفت: «بهتر از مربی خوب ایرانی بیاورند.» بعضی‌ها می‌گفتند منظور سردار این بوده که برانکو را نیاورند، چون شنیده این مربی روی نیمکت ایران می‌نشیند. از طرفی اختلافات رامین رضاییان و مهدی طارمی با برانکو هم که دیگر نیاز به شرح ندارد. البته فعلاً تمام این‌ حرف و حدیث ها در حد گمانه‌زنی است و باید دید در نهایت تصمیمات چگونه خواهد بود.