درگیری فوتبالیست و پلیس و درسی که باید گرفت

تخلف اسطوره فوتبال یکی از باشگاه های معروف کشور و مربی فعلی آن از سرعت مجاز و سپس عدم تمکین او در برابر قانون موجب واکنش های مختلفی خصوصا در فضای مجازی شد که سمت و سوی اکثر آنها حمایت از اجرای قانون و تاکید بر برابری همگان در قبال آن بود.
اما سوال اینجاست که دلیل مشاهده چنین رفتاری از یک چهره خاص و شناخته شده چیست؟
شاید ریشه این گونه رفتارها فراگیر شدن یک ضد فرهنگ در بستر جامعه باشد.ضد فرهنگی که خواص و چهره ها را از عمل و اعمال قانون مستثنی کرده است.ضد فرهنگی که یک سر آن مماشات عده ای از مجریان در اعمال قانون در مورد تخلفات بعضی خواص صنوف مختلف به جهت ترس و پرهیز از ورود به حواشی و احیانا به خطر افتادن موقعیت شغلی یا خدشه دار شدن چهره سیاسی مجریان قانون است و سر دیگر آن تجری بعضی خواص قانون گریز با سوء استفاده کردن از موقعیت خاص خود و توانایی به راه انداختن جنجال در سطح جامعه است.متاسفانه امروز شاهد فراگیر شدن این فرهنگ غلط در جامعه هستیم که صد افسوس پیش رانان آن خواص سیاسی یا وابستگان به آنها هستند و حالا با کمال تاسف شاهد سرایت آن خواص فرهنگی و ورزشی می باشیم.راستی چگونه می شود که عده‌ای خاص قوانین گمرک،ساخت و ساز،صادرات و واردات، قوانین بهرمندی از تسهیلات بانکی، مالیات و صدها قانون از این قبیل را نقض کنند و هرگز در قبال آن جوابگو نباشند.
شاید اولین قدم در ریشه کن کردن چنین رفتارهایی در میان خواص یا منتسبین به آنها برخورد صریح قانون و مجریان آن مانند آنچه این پلیس شجاع انجام داد باشد؛یعنی برخورد قاطع و اجرای مر قانون.
رفتار این پلیس وظیفه شناس درس مهمی برای همه مجریان قانون داشت که در صورت عمل به قانون بدون ملاحظات سیاسی یا هرگونه ملاحظه کاری دیگر علاوه بر به همراه داشتن حمایت مردم موجب قانون گرایی بیشتر همه اقشار جامعه خود شد.
کلام آخر اینکه نباید این نکته را فراموش کرد که خاصیت و کارکرد اصلی قانون در جامعه دو چیز است.برقراری نظم و عدل؛ که به هردو به کرات در آموزه های دینی ما هم تذکر داده شده است.
امیر المؤمنین در نهج البلاغه توصیه به نظم را در کنار تقوی الهی ذکر میکنند که نشانه اهمیت فوق العاده آن است .توصیه به اجرای عدالت نیز به فرموده قرآن از مصادیق بارز تقوی الهی است.اعدلوا هو أقرب للتقوى. باید توجه داشت که ضد فرهنگی که در سطور بالا به آن اشاره شد هر دو کارکرد قانون را مختل می کند.هم موجب اختلال در نظم جامعه میشود زیرا خواص عموما الگو های رفتاری قشر زیادی از جامعه هستند و بی نظمی آنها در صورت مماشات قانون به اقشار دیگر جامعه هم سرایت میکند.و همچنین تبعیض در اجرای قانون موجب بی عدالتی گسترده در جامعه خواهد بود که ام الفساد و ریشه بقیه انحرافات خواهد شد.


مدرس حوزه و دانشگاه