نحوه‌ جذب بازیکنان خارجی استقلال

باشگاه استقلال تهران در نقل و انتقالات هجدهمین‌ دوره رقابت های لیگ‌برتر فوتبال روزهای بحرانی ای را پشت سر گذاشت. مشکلات مالی و بی تدبیری مدیرعامل(رضا افتخاری) و معاون سابق نقل و انتقالات (پندار توفیقی) در کنار برخی اشتباهات وینفرد شفر سبب شد تا بازیکنانی از جمله علی قربانی، سرور جپاروف، مامه تیام، امید ابراهیمی، بهنام برزای، امید نورافکن، بویان نایدنف و مجید حسینی که همگی از بازیکنان تاثیر گذار آبی های پایتخت بودند از این تیم جدا شوند.

این در شرایطی بود که مدیران استقلال در نقل و انتقالات داغ تابستان به خواب زمستانی فرو رفته بودند و هنرشان را برای جذب بازیکنان مصدومی چون میثم تیموری و مرتضی آقاخان به کار گرفتند. در آن زمان تنها محمد دانشگر، روح الله باقری و فرشاد محمدی مهر به ترتیب از تیم های سایپا، خونه به خونه و پارس جنوبی جم به عنوان نفراتی قابل اعتنا جذب شدند. البته پندار توفیقی که عادت خاصی به خرید بازیکن و عکس گرفتن با آن ها در نیمه های شب داشت تعدادی جوان کم نام و نشان مانند شاهین طاهرخانی، ابوالفضل محمدحسنی، احمدرضا احمدوند، حیدرعلی احمدزاده، محمدمهدی طاهری، امیر محمد زالی، امیرحسین اسماعیل‌زاده، سینا خادم پور را به فهرست آبی ها اضافه کرد اما وینفرد شفر به استفاده از هیچ یک از این نفرات اعتقاد نداشت.

با این وجود باید حساب امیرحسین کارگر، حسین حیدری، رضا آذری، سجاد آقایی و از همه مهم تر اللهیار صیادمنش را از این جوان های ناکارآمد جدا کرد چراکه این سه بازیکن نشان دادند در صورت بازی کردن می توانند خیلی سریع به مهره شاخصی در ترکیب استقلال تبدیل شوند.

پس از جدایی افتخاری و توفیقی در حالی که انتقادات از وزارت ورزش و جوانان به اوج رسیده بود امیرحسین فتحی و علی خطیر برای آرام کردن آن جو ملتهب دست به کار شدند و به سرعت با نفراتی چون علی کریمی، مرتضی تبریزی، طارق همام، الحاجی گرو و مارکوس نیومایر قرارداد بستند.

با این تفاسیر آبی ها در پنجره نقل و انتقالاتی ابتدای فصل هشت بازیکن خود را از دست دادند اما با احتساب بازیکنان رده پایه ۲۰ بازیکن به این تیم اضافه شدند. تعداد نفرات تاثیرگذار این جمع در طول نیم فصل اول به ۱۰ بازیکن هم نرسید. کریمی، تبریزی، طارق، صیادمنش و دانشگر جزء نفرات جدید و کلیدی آبی ها بودند و با اندکی ارفاق می توان رضا آذری و روح الله باقری را هم به این جمع اضافه کرد.

با این وجود گرو و نیومایر خیلی زود کیفیت پایین شان را اثبات کردند و تیموری و آقاخان هم به دلیل آسیب دیدگی هیچ نشانی از روزهای پرفروغ خود در پارس جنوبی و پیکان نداشتند.

استقلال در نیم فصل دوم قرارداد گرو، نیومایر و البته جابر انصاری را فسخ کرد و به جای آن‌ها سه بازیکن با کیفیت آفریقایی یعنی آیاندا پاتوسی، گادوین منشا و اسماعیل گونکالوس را به خدمت گرفتند تا این بازیکنان در مسیر سخت قهرمانی لیگ برتر و درخشش در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا به عصای دست شفر تبدیل شوند.

الماس های سیاه آبی ها برخلاف ۲ بازیکن خارجی این تیم در نیم فصل اول نمایش خوبی در ترکیب استقلال ایفا کرده اند.