نکاتی جالب درباره بازی پرسپولیس و استقلال

 نتیجه تساوی پرتکرارترین نتیجه دربی تهران بوده است. کمتر کسی فراموش میکند که از لیگ ششم تا نهم، دو تیم به تساوی یک بر یک رسیدند و شاید اگر شوت هولناک کریم باقری نبود، این قاعده به دهه ۹۰ نیز کشیده می‌شد. حتی در آماری جالب از تقابل های دو تیم در لیگ برتر، نتیجه تساوی از مجموع پیروزی‌های دو تیم نیز بیشتر بوده است.

۱۹ در مقابل ۱۶؛ بیست نمی‌شویم!

دو تیم در تاریخ لیگ برتر ۳۹ بازی انجام داده اند و از هر لحاظ برابر هستند. ۸ پیروزی برای هر کدام و ۱۹ تساوی و البته ۶۴ گل زده که سهم پرسپولیس ۳۲ و سهم استقلال نیز ۳۲ گل است. حالا خیلی ها تصور می‌کنند این بار هم دو تیم با احتیاط وارد مسابقه شوند و همچون بازی رفت به تساوی رضایت دهند اما بعید است برانکو و شفر راضی باشند شمار تساوی های دربی تهران در لیگ برتر به عدد ۲۰ برسد.

ترس خارجی‌ها از نارضایتی مردم

برانکو و شفر بی تردید جزو بهترین خارجی های فوتبال ایران هستند که در میان هواداران پرسپولیس و استقلال محبوبیت زیادی کسب کرده اند. حتی برانکو ایوانکوویچ در مصاحبه ای تاریخی عنوان کرد: «از زمانی که من به ایران آمده ام دربی ها جذاب تر شده اند.» اما دو پیروزی خفیف در لیگ هفدهم و یک تساوی بدون گل در بازی رفت لیگ هجدهم سبب شده تا هواداران حتی از تیم های های که تحت هدایت سرمربیان خارجی هستند نیز ناراضی باشند. حالا دو مربی اروپایی قصد دارند تا با ارائه فوتبالی جذاب، بار دیگر نظر هواداران در خصوص دربی را تغییر دهند؛ بی تردید این دو خیلی خوب می‌دانند که فارغ از نتیجه، نمایش تماشاگرپسند در دربی هم میتواند آینده‌شان را تضمین کند.

شوک به تیم برای لیگ قهرمانان آسیا

پرسپولیس و استقلال وضعیت خوبی در لیگ قهرمانان آسیا ندارند. آن ها از دو بازی نخست تنها یک امتیاز کسب کردند و هنوز هم بازی مقابل تیم های عربستانی را انجام نداده اند و در واقع شانس کمی برای صعود دارند. برانکو و شفر که به خوبی نسبت به تاثیر مسائل روحی-روانی بر عملکرد بازیکنان را آگاهی دارند، تمام تلاششان را خواهند کرد تا با کسب پیروزی در دربی، شوک مثبتی به تیم خود برای مسابقات آسیایی بدهند. آن ها بی تردید در قامت مربی تمام تلاش خود را می‌کنند اما بر کسی پوشیده نیست که در نهایت این بازیکنان هستند که باید با نمایش خوب، زمینه ساز یک فوتبال جذاب شوند.

بازی‌های سخت پیش‌رو در لیگ برتر

پس از دربی، استقلال چند بازی سخت خارج از خانه دارد که یکی از آن ها مقابل سپاهان خواهد بود. همچنین پرسپولیس نیز در تبریز به مصاف تراکتورسازی خواهد رفت. بنابراین سرخابی ها باید از دیدارهای خانگی نهایت استفاده را ببرند و بازی شهرآورد نیز یکی از مسابقات داخل خانه برایشان محسوب می‌شود. اگرچه شرایط این بازی با دیگر دیدارها متفاوت است اما در کورس قهرمانی، کادرفنی دو تیم بی توجه به نام حریف، قصد دارند از این بازی خانگی ۳ امتیاز را کسب کنند و در صدر قرار بگیرند.

تساوی یعنی از دست دادن صدر

شاید در دربی‌هایی که یک تیم در بالای جدول است و دیگری در پایین، نتیجه مساوی یک نتیجه قابل قبول و «کار راه انداز» تلقی شود اما حالا که هر دو تیم در جستجوی قهرمانی هستند و با پدیده، تراکتور و سپاهان رقابت می‌کنند، هیچ چیزی بدتر از یک تساوی در بازی رودررو نیست. پرسپولیس و استقلال هم اکنون در رده های اول و دوم هستند اما در صورتی که در دربی به نتیجه تساوی برسند؛ تا رده چهارم پایین خواهند رفت. به عبارت ساده تر، نتیجه مساوی در شهرآورد پیش رو، یعنی شکست هر دو تیم.