خاطره تلخ پرسپولیسی‌ها از منصوریان

پنج هفته تا پایان لیگ هجدهم باقی مانده و در اولین بازی هفته بیست و ششم صدرنشین جدول رده بندی پرسپولیس باید در اصفهان به مصاف ذوب‌آهن برود. پرسپولیسی‌ها که ۵ امتیاز از تیم دوم جدول رده بندی تراکتورسازی بیشتر امتیاز دارند، با وجود اینکه در سال ۹۸ تمام حریفان خود را شکست داده‌اند کار سختی در اصفهان مقابل ذوب‌آهن دارند. ذوبی‌ها هم مانند پرسپولیس در هفته‌های گذشته نتایج قابل قبولی در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا کسب کرده‌اند و تیم‌های مدعی لیگ امیدوار به توقف پرسپولیس مقابل ذوب‌آهن هستند. به بهانه‌ی بازی پرسپولیس و ذوب‌آهن، تقابل‌های پرسپولیس و علیرضا منصوریان در لیگ برتر را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

وقتی قهرمانی از پرسپولیس گرفته شد

در لیگ پانزدهم پرسپولیس در بازی‌های ابتدایی نیم فصل اول نتوانست همراه با برانکو ایوانکوویچ نتایج قابل قبولی کسب کند. شاگردان برانکو اما با نتایج خوبی که در نیم فصل دوم گرفتند توانستند نام خود را به عنوان یکی از مدعیان عنوان قهرمانی مطرح کنند و رقابت جذابی با استقلال تهران و استقلال خوزستان برای قهرمانی در لیگ برتر داشتند. در آن دوره از رقابت‌های لیگ برتر پرسپولیس تهران ۲ هفته بعد از برد ۴ بر ۲ مقابل استقلال تهران، در هفته‌ی بیست و هشتم رقابت‌ها در ورزشگاه آزادی میزبان نفت تهرانی بود که علیرضا منصوریان را به عنوان سرمربی روی نیمکت خود می‌دید. شاگردان برانکو ایوانکوویچ در آن بازی نتوانستند از امتیاز میزبانی خود استفاده کنند و دردقیقه ۸۲ بازی وحید امیری بود که دروازه‌ی آن‌ها را باز کرد. بعد از آن گل، نفت تهران در وقت‌های اضافه‌ی نیمه‌ی دوم بازهم توانست دروازه‌ی پرسپولیس را باز کند تا شاگردان منصوریان با ۲ گل از سد میزبان خود بگذرند. پرسپولیس در حالی بازی خانگی خود را مقابل نفت تهران باخت که در پایان فصل با تفاضل گل کمتر نسبت به استقلال خوزستان قهرمانی را از دست داد و نایب قهرمان رقابت‌های لیگ برتر شد.

در پایان آن فصل سه بازیکن نفت تهران سید جلال حسینی، وحید امیری و علیرضا بیرانوند به پرسپولیس پیوستند. پرسپولیس با خریدهای خوبی که برای لیگ شانزدهم کرد، موفق شد با برانکو ایوانکوویچ بعد از نایب قهرمانی لیگ پانزدهم، در لیگ شانزدهم قهرمان شود.

دربی‌های خاطره‌انگیز

علیرضا منصوریان که بارها به عنوان بازیکن مقابل پرسپولیس در دربی قرار گرفته، دو بار به عنوان سرمربی در دربی بزرگ تهران حضور داشته است. دربی اولی که منصوریان روی نیمکت استقلال حضور داشت با تساوی بدون گل به پایان رسید. در دربی دوم اما شاگردان او در تیم استقلال برد خاطره‌انگیزی مقابل شاگردان برانکو ایوانکوویچ در تیم پرسپولیس بدست آوردند و موفق شدند با یک بازگشت خوب در حالی که با یک گل از رقیب سنتی خود عقب افتاده بودند در نهایت با نتیجه‌ی ۳ بر ۲ از سد پرسپولیس بگذرند.

یکی از بهترین بازی‌های علیرضا منصوریان در استقلال در دربی هم به ششم مردادماه سال ۱۳۷۴ بر می‌گردد. در آن بازی استقلالی‌ها در روزی که منصوریان برای اولین بار در دربی به میدان رفت موفق شدند با نتیجه‌ی ۳ بر یک از سد پرسپولیس بگذرند. با وجود اینکه منصوریان اولین حضورش در دربی را در آن بازی تجربه می‌کرد، خیلی از کارشناسان او را یکی از بهترین بازیکنان زمین در آن بازی می‌دانستند.

 

آمار بهتر منصوریان

پرسپولیس در لیگ برتر ۲ بار موفق شده از سد تیمی که هدایت آن بر عهده‌ی علیرضا منصوریان بوده است، بگذرد. اولین برد پرسپولیسی‌ها مقابل منصوریان به لیگ نهم و هفته‌ی سوم رقابت‌ها برمی‌گردد که سرخپوشان پایتخت توانستند با نتیجه‌ی ۲ بر یک از سد میزبان خود پاس همدان بگذرند که هدایت آن بر عهده‌ی منصوریان بود. گل‌های سرخپوشان پایتخت در همدان را محمد پروین و زنده‌یاد هادی نوروزی به ثمر رساندند. تک گل پاس همدان را هم هادی اصغری زد.

دومین برد پرسپولیس مقابل منصوریان هم به بازی رفت این فصل بر می‌گردد که شاگردان برانکو ایوانکوویچ موفق شدند با تک گل شجاع خلیل‌زاده از سد شاگردان علیرضا منصوریان در تیم ذوب‌آهن بگذرند.

منصوریان به عنوان سرمربی ۸ بار در لیگ برتر مقابل پرسپولیس تهران قرار گرفته است. در این ۸ بازی ۳ بار به پیروزی رسیده، ۲ بار شکست خورده و ۳ جدال منصوریان و پرسپولیس هم به تساوی انجامیده است.

در این ۸ بازی پرسپولیسی‌ها ۸ گل زده‌اند که به طور میانگین یک گل زده در هر بازی می‌شود. تیم‌های منصوریان هم ۱۰ گل به پرسپولیس زده‌اند که به طور میانگین ۱.۲۵ گل زده در هر بازی می‌شود.