تازه واردهای لیگ برتر 19 از کجا می‌آیند؟

با پایان بازی‌های هفته سی و دوم لیگ دسته یک فوتبال باشگاه های ایران، حالا تنها 4 تیم‌شانس صعود به لیگ برتر را خواهند دارند؛ گل گهرسیرجان، شاهین بوشهر، گل ریحان البرز و آلومینیوم اراک.
لیگ دسته یک فوتبال ایران موسوم به لیگ آزادگان به حساس ترین هفته‌های خود رسیده است. در شرایطی که در انتهای جدول 4 تیم برای بقا در لیگ برتر می‌جنگند، همین تعداد تیم نیز تلاش می‌کنند تا با قرارگیری در رده اول و دوم، جواز صعود به لیگ برتر را کسب کنند. پس از پایان بازی‌های هفته سی دوم، حالا با قاطعیت می‌توان گفت که تنها گل گهر سیرجان، شاهین بوشهر، گل ریحان البرز و آلومینیوم اراک‌شانس صعود به لیگ برتر را دارند.
حذف شده‌های بزرگ
تیم‌های بادران و مس کرمان، سرخپوشان پاکدشت تیم هایی بودند که از ابتدای فصل از آن‌ها به عنوان مدعی صعود نام برده میشد و هرز گاهی هم در میان 4 تیم برتر جدول بودند حتی سرخپوشان قهرمان نیم‌فصل شد ولی در ادامه کار و در نهایت از جرگه مدعیان خارج شدند و باید سال بعد به فکر صعود باشند. البته تیم‌های بادران و مس کرمان باوجود پیروزی در بازی‌های این هفته،‌شانس خود برای صعود را از دست دادند چرا که دیگر مدعیان هم در این هفته پیروز شدند. همانطور که گفتیم دیگر تیمی که‌امیدوار بود به لیگ نوزدهم حرفه ای برسد، سرخپوشان پاکدشت بود که مقابل گل ریحان مغلوب شد و حالا در دو هفته پایانی‌شانسی برای صعود نخواهد داشت. این تیم‌ها در بهترین حالت نیز حداکثر 49 امتیازی خواهند شد و پایین‌تر از شاهین شهرداری بوشهر قرار می‌گیرند. بنابرای باید از این سه تیم مدعی با توجه به هزینه‌هایی که کردند حذف شده‌های بزرگ نام برد.
جدول پیچیده و تعداد مسابقات
نکته اصلی درباره این فصل لیگ یک، انصراف دو تیم و یا بهتر گفته باشیم کنار گذاشتن آن‌ها از جدول مسابقات بود، که سبب شده جدول این مسابقات به هم بریزد. هم اکنون در پایان هفته سی و دوم، هر تیم 28 یا 29 بازی انجام داده است. در کورس بالای جدول، شاهین شهرداری تنها تیم با 29 بازی است و در واقع یک بازی کم‌تر از سه مدعی دیگر انجام خواهد داد. همین موضوع‌شانس شاهین رده دومی را تا حدی کاهش می‌دهد؛ هرچند که ایجاد فاصله سه‌امتیازی برای بوشهری‌ها با تفاضل +16، شرایط مطلوبی را برایشان به وجود آورده است.
گل گهرو قهرمانی زود هنگام!
تیم گل گهر سیرجان هم اکنون با 52 امتیاز در صدر جدول است. شاگردان وینگو بگوویچ نسبت به تیم سوم جدول یعنی گل ریحان 4 امتیازی برتری دارند و همین موضوع سبب شده تا به نوعی صعود آن‌ها قطعی باشد. گل گهر هفته آینده در دیداری نسبتا آسان با شهرداری ماهشهر قعر جدولی دیدار می‌کند و اگر بازی را به نفع خود خاتمه دهد، جشن صعود و قهرمانی را پیش از پایان مسابقات برگزار می‌کند، در غیر این صورت آن‌ها با یک امتیاز از دو بازی هم می‌توانند لیگ برتری شوند.
سهمیه دوم به چه تیمی تعلق می‌گیرد
هفته بعد گل ریحان در یک بازی حساس و سرنوشت ساز در تبریز به مصاف شهرداری خواهد رفت. همزمان با این مسابقه شاهین در زمین سرخپوشان به میدان خواهد رفت. آلومینیوم اراک نیز میهمان بادران خواهد بود. در صورتی که شاهین بتواند برنده بازی شود یا حتی یک امتیاز بگیرد، آلومینیوم‌شانس صعود را از دست می‌دهد. اما اگر شاهین بازی را نبرد و گل ریحان 3 امتیاز را بگیرد، بازی به دست نماینده البرز می‌افتد، چرا که آن‌ها در این صورت یا با شاهین هم امتیاز می‌شوند یا با اختلاف کمتر از یک امتیاز نسبت به این تیم در رده سوم قرار می‌گیرد که این اختلاف را هم می‌تواند در بازی سخت و حساس هفته آخر مقابل گل گهر جبران کند. حال شاید دیداری کلیدی، بازی بین گل گهر و شهرداری ماهشهر باشد؛ اگر شاگردان وینکو صعود را قطعی کنند، آن وقت گل ریحان می‌تواند با آرامش بیشتری بازی هفته آخر را انجام دهد. بنابراین اگر بخواهیم بگوییم‌شانس چه تیم بیشتر اشت می‌توان گفت کرجی‌ها‌شانس بیشتری نسبت به دو تیم دیگر دارند. اما فوتبال است و هزار اتفاق!
شانس بقا
شرایط در ته جدول هم مثل صدر پیچیده است. نود ارومیه با پیروزی خانگی مقابا مس رفسنجان در این هفته بقای خود را تضمین کرد. حالا 4 تیم برای بقا تلاش می‌کنند. خونه به خونه بابل، شهرداری تبریز، کارون اروند خرمشهر و شهرداری قعر جدولی ماهشهر که هنوز‌شانسس بقا دارد. هر 4 تیم 2 بازی درپیش دارند و از این حیث شرایط برابری دارند برعکس صدر جدول که شاهین فقط یک بازی دارد و هفته آخر باید استراحت کند.
ماهشهری با 22 امتیاز در قعر هستند، کارون اروند 25 امتیازی است، شهرداری تبریز هم 25 امتیازی است و خونه به خونه با 28 امتیاز شرایط بهتری دارد ولی این 3 امتیاز هنوز تضمینی برای بقا به حساب نیم‌اید ولی باید شاگردان میثاقیان در این دوهفته خیلی بد‌شانس باشند که سقوط کنند.
ماهشهری‌ها هفته بعد دیداری سخت در سیرجان دارند. حریف به دنبال جشن قهرمانی است و آن‌ها به دنبال بقا و همین کار آن‌ها را سخت می‌کند . شهرداری اگر در سیرجان ببازد و بقیه 3 تیم دگر اگر حتی یک امتیاز کسب کنند باید بگویم تکلیف قهرمان و سقوط کننده یک هفته زودتر مشخص می‌شود و بازی‌های هفته آخر در ته جدول تشریفاتی می‌شود. در غیر این صورت در هفته آخر باید شاهد مبارزه برای بقا باشیم. خصوصا این‌که دگر مدعی صعود یعنی گل ریحان باید به مصاف شهرداری تبریز در حال سقوط برود. بنابراین در این بین جنگ شهرداری چی‌ها برای بقا دیدنی خواهد بود.