دست رد سعید عزت اللهی به پیشنهاد تراکتورسازی

شاید اگر جام ملت‌های آسیا در پیش نبود، اوضاع سعید عزت اللهی هم فرق می‌کرد. هافبک تیم ملی که زودتر از موعد در تمرین تیم ملی شرکت کرد تا همراه سایر بازیکنان در جام ملت‌ها بازی کند اما آسیب‌دیدگی‌اش تشدید شد و دوباره روز از نو و روزی از نو. 3 ماه دیگر درمان کرد و در هفته‌های پایانی چمپیونشیپ فقط فرصت حضور روی نیمکت ردینگ را به‌دست آورد. عزت‌اللهی از روزهای آسیب‌دیدگی می‌گوید و اتفاق‌هایی که برایش رخ داد. از ردینگ و پیشنهاد اسپورتینگ‌ لیسبون در پرتغال و اینکه هنوز نمی‌داند چه سرنوشتی در انتظارش است.

 

بعد از ماه‌ها مصدومیت، در 2 بازی پایانی ردینگ به فهرست این تیم برگشتی اما بازی نکردی. در این مدت چه بر تو گذشت و وضعیت آسیب‌دیدگی‌ات چطور است؟

 

 چند ماه از فوتبال دور بودم و خیلی از بازی‌ها را از دست دادم. خدا را شکر سلامتی‌ام را به‌دست آوردم و این مهم‌ترین مساله برای من بود. از حدود دو هفته قبل همراه تیم تمرین کردم اما مربی صلاح ندانست بازی کنم.

یعنی به مرز آمادگی کامل و شرایط بازی رسیده‌ای؟

 برای بازی ماقبل آخر، مربی از من پرسید فکر می‌کنی چند دقیقه بتوانی بازی کنی که در جواب گفتم هنوز به شرایط حضور در زمین نرسیده‌ام. نمی‌خواستم ریسک کنم و شرایطم دوباره بحرانی شود. برای بازی آخر اعتماد به نفس پیدا کردم که در زمین باشم اما سرمربی ردینگ تصمیم گرفت  با ترکیب دیگری تیم را به زمین بفرستد.

بیشتر بخوانید:

مقصد بعدی سعید عزت‌اللهی؟

 

پل کلمنت که دستیار کارلو آنجلوتی در چلسی بود تو را خرید اما او رفت و خوزه گومز جایش را گرفت. این تغییر مربی به ضرر تو تمام نشد؟

 طبیعی است که وقتی سرمربی جدید می‌آید، بازیکن مصدوم را در تمرین‌ها نمی‌بیند. من اما با گومز صحبت کردم، او فیلم بازی‌هایم را دیده بود و نظرش مثبت بود. اینکه چرا در دو هفته آخر بازی نکردم، اولی به خودم برمی‌گشت و دومی هم نظر سرمربی. من دوست نداشتم آسیب‌دیدگی‌ام تشدید شود و حالا هم امیدوارم فصل بعد بتوانم بازیکن مفیدی برای تیمم باشم.

برای کدام تیم؟ ردینگ یا یک باشگاه جدید؟

 باشگاه ردینگ به دلیل قانون فیرپلی مالی مشکلاتی پیدا کرده و مشخص هم نیست چه اتفاق‌هایی رخ بدهد.

یعنی امکانش هست که در ردینگ نمانی و این مشکل گریبان تو را هم بگیرد؟

 چرا‌که نه، هر اتفاقی ممکن است. الان در تیم 6 بازیکن قرضی حضور دارند که من هم یکی از آنها هستم. باشگاه فعلا نمی‌تواند با هیچ‌یک از ما قرارداد امضا کند. قرار است ردینگ تا اواخر ژوئن (حدود یک ماه دیگر ) وضعیت مالی خودش را به اتحادیه فوتبال انگلیس گزارش بدهد. اگر ردینگ بتواند بازیکن بفروشد و درآمدزایی کند شاید از این وضعیت خلاص شود. نه تنها ردینگ بلکه 6 باشگاه دیگر نیز با این مشکل رو به رو هستند. نکته جالب اینکه از بیرمنگام 9 امتیاز کسر کردند.

فکر می‌کردیم این اتفاق‌ها فقط در فوتبال ایران رخ می‌دهد اما انگار در انگلیس هم از این خبرها هست.

 در ایران بحث اصلی این است که چرا باشگاه‌ها پول بازیکنان را نمی‌دهند و دوباره می‌توانند بازیکن جدید جذب کنند. اینجا باشگاه‌ها به بازیکنان بدهکار نیستند. فقط فدراسیون از باشگاه‌ها می‌خواهد که توضیح بدهند پولی که به تیم تزریق می‌کنند از کجا آمده و پشت پرده‌ای دارد یا نه. در انگلیس روی شفاف‌سازی درباره‌ درآمدها حساس هستند و به همین دلیل جلوی جذب بازیکن از سوی 6 باشگاه را گرفته‌اند.

با‌توجه به این وضعیت، احتمال تمدید قرارداد تو با ردینگ وجود ندارد؟

 در حال حاضر چیزی مشخص نیست. من چند ماه مصدوم بودم و بازی نکردم اما انگار باشگاه تمایل دارد بمانم و قراردادم قطعی شود. به من گفته‌اند فعلا صبر کن تا ببینیم چه شرایطی پیش می‌آید. اگر مشکل ردینگ حل نشود، من هم باید جدا شوم و پیراهن تیم دیگری را بپوشم. البته یک فصل دیگر با روستوف قرارداد دارم و این باشگاه تصمیم می‌گیرد که کجا بروم.

این قرارداد شما با تیم‌های روسی هم تمامی ندارد. چرا اینقدر بلندمدت قرارداد بسته‌اید؟

 این یک اتفاق طبیعی در فوتبال اروپا است. بازیکنی که می‌خواهد قرضی به یک تیم دیگر برود، ابتدا قراردادش را تمدید می‌کند. باشگاه می‌خواهد از فروش قطعی من درآمدزایی کند و به همین دلیل هم با انتقال قرضی‌ام موافقت کرد.

بند خرید قطعی‌ات چقدر است؟ یعنی ردینگ باید چقدر هزینه کند تا تو را به صورت دایم جذب کند؟

 2 میلیون پوند. اگر ردینگ این مبلغ را بپردازد، روستوف نمی‌تواند مخالفت کند.

کمی هم در مورد آسیب‌دیدگی‌ات صحبت کنیم. تو قرار بود در جام ملت‌های آسیا بازی کنی اما چطور شد که هنوز هم موفق نشده‌ای در یک بازی رسمی شرکت کنی؟ بخصوص که حدود 3، 4 ماه از پایان جام ملت‌های آسیا گذشته است. برای تو اتفاقی در اردوی تیم ملی رخ داد؟

 2 روز قبل از اینکه به تمرین گروهی اضافه شوم، شوت زدم و آسیب‌دیدگی‌ام تشدید شد. اگر کمی ملاحظه می‌کردم شاید این اتفاق رخ نمی‌داد. البته فوتبال است و همیشه این اتفاق‌ها رخ می‌دهد.

یعنی به خاطر حضور در جام ملت‌های آسیا و عجله برای بازگشت دوباره آسیب دیدی؟

 من نخستین بار هم در اردوی تیم ملی مصدوم شدم. فکر می‌کنم قبل از بازی تدارکاتی مقابل بولیوی بود. در این مدت تجربیات زیادی به‌دست آوردم. یک بازیکن تا وقتی که مصدوم نشده، نمی‌تواند فوتبالیست‌های دیگر را درک ‌کند چون من قبل از این آسیب جدی ندیده بودم، شرایط را نمی‌دانستم. مصدومیت، هم از لحاظ روحی و هم جسمی اتفاق تلخی است و روی یک بازیکن اثر منفی می‌گذارد. حتی خیلی روزها بود که دلزده شده بودم و نمی‌توانستم به ورزشگاه بروم و بازی ردینگ را ببینم.

البته مهدی طارمی بعد از گل به یمن عدد 6 را نشان داد که حواشی بسیاری هم به‌وجود آورد.

 بچه‌ها واقعا به من لطف داشتند. از علی بیرانوند بگیرید تا سرپرست و کادر فنی و البته کاپیتان‌های تیم. بحثم با برخی دیگر بود که می‌توانستند به من دلگرمی بدهند. درباره مهدی طارمی هم حواشی بیهوده‌ای به‌وجود آمد. صبح بازی که از خواب بیدار شدم دیدم طارمی پیغامی برای من فرستاده. او نوشته بود گل که بزنم به تو تقدیم می‌کنم. گل زد و به خاطر شماره پیراهن من، عدد 6 را نشان داد. متأسفانه یکسری شیطنت کردند و این را به کری‌های باشگاهی ربط دادند تا به تیم ملی ضربه بزنند.

ماجرای پیشنهاد اسپورتینگ لیسبون و انتقال تو به این باشگاه پرتغالی درست است؟

 صحبت‌هایی شده بود اما اینکه بخواهیم پیشنهاد رسمی را بررسی کنیم نه. این قضیه در اواسط فصل هم وجود داشت اما به آنها گفتم بگذارید چمپیونشیپ تمام شود و بعد صحبت کنیم.

تو حتما اخبار رسانه‌ها را دنبال می‌کنی و البته یکی از آنها انتخاب سرمربی آینده تیم ملی است. فکر نمی‌کنی پروسه انتخاب جانشین کی‌روش دیر شده و با تعلل‌هایی همراه بوده؟

 فدراسیون فوتبال باید به جمع‌بندی برسد و سرمربی تیم ملی را انتخاب کند. وقتی 2 بازی تدارکاتی در برنامه تیم ملی قرار دارد، باید از آنها استفاده کنیم و مربی جدید همراه‌مان باشد. مربی جدید نیاز به زمان دارد و فقط امیدوارم که فدراسیون بهترین تصمیم را بگیرد.

مربی داخلی یا خارجی؟

 مربی خارجی خوب است اما به شرطی که تجارب لازم را داشته باشد. مربی خارجی بخصوص برای بازیکنانی که در لیگ ایران بازی می‌کنند می‌تواند مفید باشد. اگر قرار است مربی خارجی بیاوریم، باید بهترین گزینه را انتخاب کنیم. در غیر این‌ صورت مربی داخلی هم می‌تواند انتظارها را برآورده کند. 3 سال تا جام جهانی مانده و باید از این فرصت استفاده کنیم. فقط نکته مهمی که باید در نظر بگیریم این است که از مربی جدید چه می‌خواهیم و چه سبک فوتبالی را در نظر داریم.

و در آخر پیشنهاد تراکتورسازی به تو واقعیت دارد؟

 من از شما این خبر را می‌شنوم. هیچ مذاکره یا صحبتی هم با تراکتورسازی انجام نداده‌ام.