جام به پرسپولیس می‌رسد یا سپاهان؟

دیدارهای هفته سی ام لیگ برتر روز پنجشنبه به صورت همزمان از ساعت 21:30 برگزار می شود. در روز پایانی مسابقات هیجان قهرمانی بین هواداران پرسپولیس و سپاهان از اصفهان تا شهر جم بوشهر در خلیج فارس به اوج می رسد. شاگردان برانکو و قلعه نویی در آخرین پیچ کورس قهرمانی هستند و البته روی کاغذ شانس پرسپولیس بیشتر است زیرا با یک برد یا مساوی سومین قهرمانی متوالی خود را در لیگ برتر جشن می گیرد اما سرخپوشان تهرانی 4 هفته است که در لیگ برتر پیروز نشده اند و به دلیل خستگی شادابی ابتدای فصل را ندارند.

نگاهی به دیدارهای این هفته می اندازیم؛

استقلال تهران - سپیدرود رشت؛ جنگ بقا و نایب قهرمانی

مردود شدن گل صحیح استقلال مقابل صنعت نفت باعث شد که این تیم در هفته پایانی از کورس قهرمانی خارج شود. با این حال آبی پوشان برای کسب سهمیه قطعی آسیا باید تلاش کنند و اگر در تقابل با قرمزپوشان شهر رشت پیروز نشوند ممکن است رده سوم جدول لیگ را هم از دست بدهند. اتفاقی که اصلا به مذاق هواداران ناراحت استقلالی خوش نخواهد آمد. البته آبی پوشان شانس نایب قهرمانی هم دارند به شرطی که برادر کوچکتر آنها از سپاهان امتیاز بگیرد که احتمالش کم است.

سپیدرود هم برای بقا تلاش می‌کند و با انگیزه‌ای فراوان به میدان می‌اید بنابراین استقلال اگر این تیم را دستکم بگیرد ممکن است دوباره دچار شگفتی شود. استقلال در این بازی فرهاد مجیدی سرمربی جدید خود را هم روی نیمکت ندارد و مجیدی از روی سکوها آخرین بازی فصل تیمش را نظاره می‌کند.

استقلال بازی رفت را در رشت ۵ بر صفر سپیدرود را شکست داد ولی بعید است در این بازی نتیجه بازی رفت تکرار شود. فرشید باقری در آن مسابقه ۲ گل زد.

ماشین سازی تبریز- پدیده شهر خودرو؛ به دنبال سهمیه آسیایی

ماشین سازی هفته گذشته با یک امتیازی که از پرسپولیس گرفت مانع از قهرمانی زودهنگام سرخپوشان تهرانی شد و این مرتبه هم مقابل تیم پدیده قرار می‌گیرد. پدیده روی کاغذ شانس نایب قهرمانی دارد ولی این بخت زیاد نیست. از سویی دیگر ماشین سازی ۷ هفته است که رنگ برد را ندیده و بعید است در آخرین بازی فصل به پیروزی برسد ضمن اینکه بازیکنان رضا مهاجری انگیزه زیادی برای این مسابقه ندارند اما پدیده برای کسب سهمیه تلاش می‌کند. بازی رفت دو تیم با نتیجه مساوی ۲ بر ۲ به پایان رسید.

سایپا - صنعت نفت آبادان؛ بدون حساسیت

این بازی سومین سرمربیگری ابراهیم صادقی در سایپاست. نارنجی پوشان هفته گذشته مقابل تیم استقلال خوزستان پیروز شدند و در این بازی هم به دنبال برد هستند. صنعت نفت بعد از ۴ برد متوالی مقابل استقلال تهران به مساوی رسید. انگیزه دو طرف تقریبا برابر است. سایپا در صورت برد شانس ششم شدن را در لیگ دارد و صنعت نفت می‌خواهد رتبه تک رقمی کسب کند و به رده هفتم برسد. نفت آبادان در بازی رفت هم ۲ بر یک پیروز شده بود.بازی دو تیم حساسیت زیادی ندارد.

نفت مسجدسلیمان - ذوب آهن اصفهان؛ عملیات فیروز ستاره‌ساز

نفتی‌ها برای اینکه جشن بقا در لیگ برتر بگیرند باید در خانه آماده‌ترین تیم ایران را شکست بدهند. ذوب آهن تنها نماینده صعود کرده ایران در لیگ قهرمانان آسیاست و بسیار هماهنگ شده و به بلوغ تاکتیکی رسیده است اما نفت مسجدسلیمان با فیروز کریمی ستاره ساز! به دنبال بقاست. بازی رفت دو تیم با نتیجه مساوی بدون گل به پایان رسید. فیروز کریمی این مرتبه برای نجات تیمش کار سختی پیش رو دارد.

سپاهان - استقلال خوزستان؛ نصف جهان در رویای قهرمانی

شاگردان امیر قلعه‌نویی با رویای قهرمانی در هفته آخر به میدان می‌روند. آنها از برد خود مقابل تیم سقوط کرده استقلال خوزستان مطمئن هستند. تیمی که ضعیف ترین خط حمله و دومین خط دفاع ضعیف لیگ را در اختیار دارد بعید است بتواند از سپاهان امتیاز بگیرد. حتی برخی به کنایه می‌گویند استنلی کی‌روش در این مسابقه بر تعداد گل‌های زده‌اش اضافه خواهد کرد تا با اقتدار آقای گل لیگ شود. استقلال خوزستان هم اگر چه تلاش می‌کند خود را حریفی چغر برای سپاهان قدرتمند نشان بدهد اما بعید است که زورش به این تیم برسد. 

قلعه‌نویی و شاگردانش فقط امیدوارند که پرسپولیس مقابل پارس جنوبی بازنده شود تا آنها جام قهرمانی را بالای سر ببرند. بازی رفت دو تیم با نتیجه مساوی یک بر یک به پایان رسید اما در آن زمان استقلال خوزستان شرایط بهتری داشت ولی این تیم فردا انگیزه‌ای برای جنگیدن ندارد.

نساجی مازندران - پیکان تهران؛ شام آخر جلالی

تنش و درگیری بین کادرفنی و مالک باشگاه نساجی باعث شده که وضعیت این تیم در نوع خود جالب شود! حتی باشگاه حمید مطهری دستیار مجید جلالی را یک هفته به پایان مسابقات اخراج کرد. نساجی مقابل صنعت نفت هم در قائمشهر بازنده شد تا قلعه‌ ببرها تسخیر شود. پیکان هم وضعیتی متفاوت دارد حسین فرکی با خیال راحت روی نیمکت می‌نشیند زیرا فصل آینده هم سرمربی پیکان است برعکس جلالی که می‌داند فصل بعد دیگر در این تیم جایی ندارد. نساجی در رده یازدهم و پیکان روی پله نهم جدول لیگ ایستاده است. بازی رفت دو تیم هم در تهران یک بر صفر به سود نساجی به پایان رسید.

فولاد خوزستان - تراکتورسازی تبریز؛ جدال قرمزپوشان

فولاد برای حفظ پله هفتمی در جدول لیگ تلاش می‌کند و تراکتورسازی هم کورسویی از امید دارد تا شاید آسیایی شود بنابراین دو تیم برای برد تلاش می‌کنند بخصوص اینکه فولاد در بازی رفت هم ۲ بر یک مقابل تراکتورسازی به پیروزی رسیده است. قرمزپوشان شمال و جنوب ایران هواداران زیادی دارند اما در این فصل موفق نبودند بخصوص تراکتورسازی که هوادارانش دوست داشتند که در این فصل قهرمان شوند. 

 

پارس جنوبی - پرسپولیس؛ سومین قهرمانی سرخپوشان و تاریخ سازی برانکو؟

هواداران پرسپولیس برای شروع این مسابقه لحظه شماری می‌کنند. آنها بی‌صبرانه منتظر هستند تا پرسپولیس بتواند در بازی با پارس جنوبی پیروز شود یا مسابقه با مساوی به پایان برسد و تیم محبوب آنها برای سومین فصل متوالی جام قهرمانی را بالای سر ببرند. اتفاقی تاریخی در لیگ برتر و باشگاه پرسپولیس خواهد بود که یک تیم سه قهرمانی متوالی کسب کند. از سویی دیگر هواداران نگران هم هستند چون اگر پارس جنوبی به پیروزی برسد در آنصورت این تیم سپاهان است که جام قهرمانی را از سرخپوشان تهرانی می‌رباید و بالای سر خواهد برد. پارس جنوبی تیم سختکوش و دونده‌ای است. شاگردان تارتار اگرچه در رده دوازدهم جدول هستند اما مشکلات مالی یکی از دلایل ناکامی این تیم در این فصل عنوان می‌شود.

مهدی تارتار اعلام کرده با تمام توان مقابل پرسپولیس بازی خواهد کرد زیرا نمی‌خواهد شرافت خودش ومکتب پرسپولیس را زیر سوال ببرد. پرسپولیس هم اگر خواهان قهرمانی است باید از تیم پارس جنوبی امتیاز بگیرد. بازی رفت دو تیم با نتیجه ۳ بر یک به سود پرسپولیس به پایان رسید و علی علیپور دو گل از سه گل سرخپوشان را در آن بازی زد. البته شرایط کاملا با آن بازی فرق می‌کند بازیکنان پرسپولیس به دلیل فشردگی رقابت‌های لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا خسته هستند ولی در این بازی باید با تمام توان به میدان بروند وتیم مهدی تارتار مربی سابق پرسپولیس را شکست بدهند و جام را در شهر جم بالای سر ببرند.