تیم ملی والیبال طلسم‌شکنی کرد

سه برد در سه بازی حاصل کار تیم ملی والیبال ایران در هفته نخست رقابت‌های لیگ ملت‌های 2019 بود؛ جایی که شاگردان کولاکوویچ به میزبانی جیانگمن به مصاف تیم‌های ایتالیا، چین و آلمان رفتند. با توجه به شرایط آماده‌سازی تیم ملی و عدم برگزاری بازی دوستانه برخی‌ها معتقد بودند که شاید تیم ایران در شروع کار با مشکل روبرو شود، اما این بار ایران طلسم‌شکنی کرد.

تیم ملی والیبال ایران پس از حدود 7 سال لیگ ملت‌ها (لیگ جهانی سابق) را با پیروزی آغاز کرد. والیبال ایران در سال‌های اخیر همیشه در شروع کار مشکل داشت و زمانی که می‌خواست خودش را جمع‌وجور کند کار تمام شده بود. این بار شرایط متفاوت بود و شاگردان کولاکوویچ شروع خیلی خوبی داشتند و همین اول کار توقعات را بالا بردند. 

پرونده والیبال ایران در هفته اول با سه پیروزی بسته شد؛ قربانی اول ایتالیای جوان بود و سپس چینی‌های میزبان به زانو درآمدند و در پایان هم آلمان نتوانست کاری از پیش ببرد. هرچند که کولاکوویچ فرصت زیادی به جوان‌ترهای تیم نداد، اما عملکرد خوب ایران در سه بازی ابتدایی موجب شد تا نگاه‌ها یک بار دیگر به سمت این رشته بچرخد.

 ایران بازی اول مقابل ایتالیا به پیروزی رسید، اما واقعیت این است که این ایتالیا نشانی از ایتالیای همیشگی نداشت. غیبت ستاره‌هایی همچون زایتسف، خوانتورنا، لانزا، وتوری و پیانو و... موجب شده بود تا جوانان ایتالیا فرصت تجربه‌اندوزی پیدا کنند و شاهد ظهور ستاره‌هایی همچون «نلی» در جمع لاجوردی‌پوشان باشیم. کولاکوویچ از آب گل آلود ماهی گرفت و به کمک ترکیب اصلی خود ایتالیا را شکست داد تا هم طلسم‌شکنی کرده و یک تورنمنت را با برد شروع کند و هم اینکه شانس ایران برای صعود به فینال را بالا ببرد.

سد دوم چین بود که مقاومت زیادی مقابل ایران نداشت و خیلی زود فروریخت. پیروزی در بازی اول اعتماد به نفس را به تیم ملی والیبال ایران بازگرداند و شاگردان کولاکوویچ چین را بدون واگذاری ست از پیش‌رو برداشتند. این پیروزی برای ایران بسیار مفید بود؛ هم اینکه تعداد بردهای ایران را به عدد 2 رساند، هم اعتماد به نفس تیم را بالاتر برد، هم مقابل چینی در خانه‌ به پیروزی رسید که یکی از جدی‌ترین حریفانش در مسابقات انتخابی المپیک بود.

آلمان آخری حریف ایران در هفته اول بود که با کسب عنوان نایب قهرمانی اروپا می‌توانست حریف خطرناکی باشد. آلمان با ترکیبی مشابه سال گذشته و تنها یک چند تغییر کوچک مقابل ایران قرار گرفت. سال گذشته ایران در سالن آزادی به سختی و با نتیجه 3 بر 2 آلمان را شکست داد، اما این بار خیلی راحت‌تر این اتفاق رخ داد. شاید بازیکنانی مانند کامپا و گروزر در ترکیب آلمان حضور نداشتند، اما شاگردان آندره‌آ جیانی بازهم نشان دادند که بسیار ماشینی و منظم بازی می‌کنند.

حالا شاگردان کولاکوویچ برای برگزاری هفته دوم باید راهی ژاپن شوند و مقابل تیم‌های برزیل، آرژانتین و ژاپن قرار بگیرند. ایران اندوخته و اعتماد به نفس خوبی دارد. از طرفی همچون سال گذشته قرار نیست سفری قاره به قاره داشته باشد. تمام شرایط به سود ایران است، اما قطعاً حریفان هم دست و پا بسته نیستند و نمی‌خواهند بازنده باشند. 

حالا و بعد از این سه پیروزی امیدوارکننده، والیبال ایران به استقبال هفته دوم می رود. جایی که باید با دو غول دیگر یعنی برزیل و آرژانتین در سرزمین چشم بادامی ها مصاف دهد و حالا با این استارت امیدوارکننده همه خوشبین هستند تا در برابر این دو تیم نیز والیبال ایران عرض اندام کرده و آبشار ایران در زمین سفت غول ها به زمین بنشیند.

شاید تنها دغدغه اهالی والیبال میدان ندادن به بازیکنان جوان‌تر باشد که برای محقق شدن آن هم باید حداقل تا پایان لیگ ملت‌ها صبر کرد. کولاکوویچ به خوبی می‌داند که زمان زیادی برای آمادگی به منظور حضور در رقابت‌های انتخابی المپیک ندارد، بنابراین در جریان این مسابقات باید از تمام ظرفیت‌های خود استفاده کند تا بازیکنی مصدوم نشود و جوان‌ترها هم کسب تجربه کنند.

برنامه بازی‌های ایران در هفته دوم لیگ ملت‌ها به شرح زیر است:

جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۸: ایران – برزیل، ساعت ۱۱:۱۰

شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸: ایران – آرژانتین، ساعت ۱۰:۴۰

یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸: ایران – ژاپن، ساعت ۱۴:۱۰