شاهرخ شهنازی: اذیتم کردم، مجبور شدم بروم

به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، شهنازی که ۴ سال پیش و یک روز قبل از برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون از حضور در انتخابات انصراف داد این بار برای حضور در هیئت رئیسه فدراسیون ثبت نام کرده است.

خبرنگار ما در آستانه انتخابات فدراسیون فوتبال با شهنازی گفت‌وگویی انجام داده که در زیر می‌خوانید.

فارس: در حال آمده شدن برای انتخابات فردا هستید؟

آمادگی دارم و در حال گرم کردن خودم هستم!

فارس: این گرم کردن مثل ۴ سال پیش نباشد که در شب انتخابات از رقابت در پست ریاست فدراسیون کناره گیری کردید؟

۴ سال پیش طوری ما را اذیت کردند که ترجیح دادم کنار بروم. البته فعلا نمی‌خواهم در مورد اینکه چرا ۴ سال پیش کناره گیری کردم صحبت کنم.

فارس: چه دلیلی داشت که ثبت نام کنید و بعد هم کنار بکشید؟

اگر یادتان باشد ۴ سال پیش وضعیت فدراسیون فوتبال اصلا مطلوب نبود و ما در حال تعلیق بودیم. پس از اتفاقاتی که بین آجورلو و علی‌آبادی افتاد به سفارش دوستان که این ترس را داشتند که نکند فیفا برگزاری انتخابات با یک نفر را نپذیرد وارد عمل شدم. خودم هم تمایل داشتم ثبت نام کنم ولی بعدا ترجیح دادم کناره گیری کنم.

فارس: قبول دارید اگر کناره گیری نمی‌کردید شاید در این ۴ سال که سپری شد اتفاقات دیگری رخ می‌داد؟

من هم تایید می‌کنم ولی ناچار شدم. فکر می‌کردم اتفاقاتی بیفتد و چون آن اتفاقات نیفتاد با یک تصمیم شخصی تصمیم گرفتم کنار بروم و کسی هم از من چنین چیزی را نخواسته بود.

فارس: در این ۴ سال فدراسیون فوتبال را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در بخش سخت‌افزاری و توجه به زیر ساخت‌ها عملکرد خوبی داشتیم اما در بحثنتیجه گیری خوب نبودیم. من از عقاید شخصی مسائل را بررسی نمی‌کنم و فکر می‌کنم که در جایگاه بین المللی بهتر می‌توانستیم عمل کنیم.

فارس: چرا مثل ۴ سال پیش برای ریاست فدراسیون فوتبال کاندیدا نشدید؟

برای ریاست باید تمام وقت در اختیار فدراسیون باشید و من به دلیل کارهایی دیگری که دارم احساس کردم نمی‌توانم تمام وقت باشم هر چند که حضور در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال هم وظایف سنگینی دارد اما هیئت رئیسه مثل اتاق فکر می‌ماند که در آن اهداف استراتژیک تصمیم گیری می‌شود. بخشی از وظایف هیئت رئیسه مربوط به مسائل اجرایی است اما بخشی برای حل شدن مشکلات است.

به عنوان مثال کسی که نماینده باشگاه یا استان است با توجه به شناختی که از مشکلات دارد آنها را در هیئت رئیسه مطرح می‌کند. در هیئت رئیسه باید افرادی باشند که به لحاظ بین المللی این توانایی را داشته باشند که با فیفا و AFC در تماس باشند. درست است که فدراسیون فوتبال دارای بخش روابط بین الملل است اما اگر یک نفر در جایگاه عضو هیئت رئیسه با AFC و فیفا در تماس باشد طور دیگری به ما نگاه می‌کنند. هیئت رئیسه همچنین فردی می‌خواهد که به مسائل حقوقی آشنایی داشته باشد و یا فردی که تخصص اقتصادی داشته و بتواند در جذب اسپانسر موفق عمل کند. من از این بابت در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال کاندیدا شدم.

فارس: از بین قریب، کفاشیان و عزیز محمدی کدام یک را برای ریاست فدراسیون فوتبال اصلح‌تر می‌دانید؟

هر یک از این ۳ نفر ویژگی‌های خاص خودشان را دارند مثلا کفاشیان ۴ سال تجربه به دست آورده است. البته شاید عده‌ای انتقاد کنند و معتقد باشند فوتبال ما احتیاج به نیروی تازه دارد. یک مسئله‌ای که باید به آن اشاره کنم و متاسفانه در اساسنامه فدراسیون فوتبال به آن توجه نشده این است که رئیس فدراسیون فوتبال مجری تصمیماتی است که هیئت رئیسه فدراسیون می‌گیرد. مثلا روسای کمیته‌ها را اعضای هیئت رئیسه انتخاب می‌کنند بنابراین نباید همه چیز روی رئیس فدراسیون زوم شود و رئیس را تحت فشار قرار داد.

فارس: همه امیدوار هستند انتخابات فردا بدون دخالت وزارت ورزش و با تصمیم واقعی اعضای مجمع برگزار شود…

نباید در جهت اهداف ملی خط کشی کنیم. من هم معتقدم حمایت از یک عنصر خاص مناسب نیست. البته اگر وزارت ورزش روی یک نفر نظر داشته باشد حق‌اش است ولی متاسفانه این مسئله طوری بازتاب داده شده که انگار وزارت ورزش برای کشور دیگری است و اعضای مجمع ایرانی هستند. من هم می‌گویم اعمال نظر نباید صورت گیرد اما ۳۰ نفر از اعضای مجمع هیئت‌های استانی هستند که حتی اگر هم وزارت ورزش نخواهد دخالت کند آیا می‌توانیم منکر این شویم که این ۳۰ نفر دولتی نیستند.

چه کسی می‌خواهد ثابت کند وزارت ورزش دخالت نکرده است؟ این موضوع بیش از حد بزرگ شده است. به قول هاشمی طبا که می‌گفت در زمانی که سازمان تربیت بدنی بود نظر‌مان را می‌گفتیم اما اعمال نظر نمی‌کردیم. من حرفم این است که اگر شخصی که انتخاب می‌شود با این شائبه می‌آید که سفارشی است در آینده روی کارش تاثیر می‌گذارد و این برای شخصیت افراد خوب نیست.