3 ایرانی در میان ورزشکاران بدون ملیت المپیک ۲۰۲۰

اعلام اسامی در پایان نشست هیئت اجرایی کمیته بین المللی المپیک و همزمان با روز جهانی پناهندگان صورت گرفت.

اخبار ورزشی- این ورزشکاران در هشت رشته ورزشی به رقابت می‌پردازند، و شامل ۱۰ عضوی هستند که به عنوان اولین تیم مستقل المپیک در ریو ۲۰۱۶ شرکت کردند.

توماس باخ رئیس IOC، گفت: در روز جهانی پناهندگان، ما قدرت، شجاعت و پشتکار میلیون‌ها پناهنده را جشن می‌گیریم. با اعلام فهرست پناهندگان دارنده مجوز حضور در المپیک، ما می‌خواهیم نشان دهیم که پناهندگان مایه غنای ورزش و جامعه هستند.

تمام ورزشکارانی که امروز اسامی آن‌ها اعلام شد بخشی از تیم المپیک IOC در بازی‌های المپیک 2020 توکیو خواهند بود.

این تیم نشانی از امید را برای همه پناهندگان در سراسر جهان ارسال خواهد کرد و برای همه یادآور بحران پناهندگی خواهد بود.

سه نفر از این ۳۷ ورزشکاری که نامشان در این فهرست آمده از ایران هستند، امیر محمد حسینی، دینا پوریونس لنگروودی و کسرا مهدی پور نژاد ازورزشکاران سابق کشورمان هستند.

۱۸ نفر از ورزشکاران این فهرست از سودان جنوبی هستند.

سه ورزشکار ملیت افغانستانی دارند، ۵ ورزشکار از سوریه و ورزشکارانی از کامرون، اریتره، جمهوری دموکراتیک کنگو و جمهوری سودان در تیم کمیته بین المللی المپیک حضور دارند.

وضعیت پناهندگان توسط کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد تایید شده و هر کدام از آن‌ها از حمایت کمیته‌های ملی المپیک کشور میزبان خود برخوردار هستند.

کشور‌های میزبان این ورزشکاران عبارتند از استرالیا، بلژیک، برزیل، آلمان، بریتانیا، اردن، لوکزامبورگ، پرتغال، هلند و ترکیه

فدراسیون‌های بین المللی نیز در ارائه امکانات لازم به این ورزشکاران جهت آمادگی برای بازی‌های توکیو ۲۰۲۰ کمک کرده اند و این روند ادامه خواهد داشت.

تیم المپیک در بازی‌های ریو ۲۰۱۶ در رشته‌های دو و میدانی، جودو و شنا به رقابت پرداختند.

ورزشکاران پناهنده در بازی‌های توکیو ۲۰۲۰ در این سه ورزش شرکت خواهند کرد، اما ممکن است در رشته‌های بدمینتون، بوکس، کاراته، تکواندو و وزنه برداری نیز رقابت کنند.