چرا الاهلی به سراغ برانکو رفت؟

برانکو راهی عربستان شد تا روی نیمکت تیمی بنشیند که سرمربی‌اش به خاطر باخت مقابل پرسپولیس برکنار شد. خورخه فوساتی سرمربی اروگوئه‌ای که برای اهداف بزرگی به الاهلی آمده بود نتوانست انتظارات مدیران این تیم را برآورده کند و بعد از باخت به پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا از سمت خود کنار رفت.

اخبار ورزشی- در آن زمان یوسف عنبر به عنوان سرمربی موقت این تیم انتخاب شد و البته الان مشخص شده است که مدیران الاهلی و برانکو نام سرمربی دائم این تیم برای فصل بعد را هم می‌دانسته‌اند. الاهلی بعد از این که گوئده آرژانتینی و فوساتی اروگوئه‌ای نتوانستند برای تیمشان مفید باشند در یک چرخش از آمریکای جنوبی به اروپا به سراغ سرمربی کروات رفتند تا شاید آنها هم مانند پرسپولیس بتوانند گمشده شان را در برانکو پیدا کنند.

حاصل عملکرد مجمع الجزایر مربی‌گری در الاهلی حضور این تیم در رده چهارم یعنی بدترین رده آنها در 6 سال اخیر بود. این در حالی است که در این فصل با رقمی که در سایت ترانسفرمارکت مشخص شده ترکیب تیمشان حدود 63 میلیون یورو ارزش داشته است. رقمی که حتی در حد و اندازه های لیگ عربستان هم رقمی نجومی محسوب می‌شود. نزدیک‌ترین تیم به آنها در میزان ارزش تیمی، النصر با مبلغی حدود 60 میلیون یورو است که توانست قهرمان این دوره از لیگ عربستان شود. الهلال هم با ارزش 50 میلیون یورو دوم شد و تیم‌های بعدی با اختلاف بسیار زیاد نسبت به این دو تیم در رده‌های بعدی ایستاده‌‌اند. این آمار نشان می‌دهد که مقام چهارم برای تیمی با این هزینه شکست کامل محسوب می‌شود. تنها دستاورد آنها در این فصل تا این‌جای کار صعود از مرحله گروهی آسیا بوده است و برای این که حذف در آسیا هم شکست این فصلشان را پررنگ‌تر نکند به سراغ برانکو رفتند تا شاید بتواند گرانترین تیم فصل عربستان را نجات دهد. 

مسئولان الاهلی اما چرا به نام برانکو رسیده‌اند؟ نگاهی به نتایج این فصل الاهلی در لیگ عربستان و آسیا نشان می‌دهد که آنها از مشکل دفاعی رنج می‌برند. الاهلی در فصل گذشته 68 گل زده داشت یعنی یک گل کمتر از النصری که توانست قهرمان شود. آن چیزی که آنها را سه رتبه پایین‌تر قرار داد تعداد گل‌های خورده‌شان بود. آنها در 30 بازی، 41 گل دریافت کردند که بیشترین گل خورده میان 5ضلعی قدرت بالای جدول بود. این در حالی است که النصر فقط 27 گل دریافت کرد و البته آنها بهترین خط دفاع لیگ هم نبودند. این‌طور که از آمار این تیم مشخص است ماموریت ویژه برانکو در عربستان همان چیزی است که در زمان حضورش در پرسپولیس هم آن را انجام داد. یعنی او باید با تغییراتی که ایجاد می‌کند یک خط دفاعی بتونی برای الاهلی‌ها بسازد تا در کنار خط آتش آنها بتواند موفقیتشان در آسیا و در فصل بعد لیگ عربستان را تضمین کند. برانکو در ایران نشان داد که این کار را خیلی خوب بلد است و توانست این وظیفه را به بهترین نحو انجام دهد. آیا او برای دومین بار هم از پس این ماموریت سخت برمی‌آید؟