استراماچونی: در همه تورنمنت‌ها پیروزی می‌خواهیم

 همه دعوت بودند برای یک جشن؛ جشن معارفه آندره‌آ استراماچونی، سرمربی جدید باشگاه استقلال، از رسانه‌ها برای پوشش خبری و تصویری این اتفاق تا پیشکسوتان و اسطوره‌های این باشگاه تا دستیاران و میهمانان ویژه و البته اعضای هیات‌مدیره و معاونان استقلال.

اخبار ورزشی- همه آمده بودند تا فصل جدید استقلال با مرد ایتالیایی به بهترین شکل ممکن و به قولی با شکوه برگزار شود، هرچند کمی شلوغی و بی‌نظمی بر ماجرا حاکم بود، اما در مجموع یک اتفاق تازه با محوریت معارفه سرمربی جدید ایتالیایی استقلال در فوتبال ایران به وقوع پیوست تا از ابتدای حضور استرا در فوتبال ایران کار شکیل و فاخری آغاز شود.

از سلطان تا سوبله‌چوبله

پیشکسوتان زیادی برای معارفه سرمربی جدید خودشان را به این مراسم رسانده بودند؛ از علی جباری و جواد قراب تا پرویز مظلومی و نصرالله عبداللهی و مجید نامجومطلق و کارگر جم و اصغر حاجیلو. در سوی دیگر جوان‌ترها هم بودند؛ چهر‌هایی مانند محمد مومنی و امید روانخواه و البته محمد نوری، بهتاش فریبا و همگی روی صندلی‌های میهمان ویژه با نزدیک شدن به ساعت دیگر 18 خود را برای آغاز مراسم آماده می‌کردند.

طرفی در سالن آکادمی فوتبال دستیاران ایتالیایی و ایرانی سرمربی جدید حضور داشتند و در ردیف اول نیز مدیران سابق به همراه اعضای هیات‌مدیره جایشان از قبل مشخص شده و با ورود سفیر ایتالیا این جمع کامل شد تا مراسم با حضور استراماچونی، فتحی و علی خطیر، مدیر و معاون استقلال آغاز شود.

و سرانجام مراسم آغاز شد...

مراسم معارفه سرمربی استقلال با اندکی تاخیر با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و سرود ملی ایران آغاز شد. در ادامه حامد حاجیلو، مدیر روابط‌عمومی جدید باشگاه استقلال ضمن خیرمقدم به اجرای مراسم پرداخت. چهره جدید باشگاه استقلال که سابقه اجرا در تلویزیون را دارد در این مراسم از خود چهره‌ای عصبی، عجول و پراسترس به نمایش گذاشت.در این بین به‌دلیل ازدحام خبرنگاران، عکاسان و پیشکسوتان صندلی برای همه وجود نداشت و در سالن هرج‌ومرج به ‌وجود آمده بود.

استراماچونی رسما سرمربی استقلال شد

پس از خوشامدگویی حاجیلو به استراماچونی، پیشکسوتان، سفیر ایتالیا و خبرنگاران، کلیپی از معرفی مربیان تاریخ باشگاه استقلال همراه با نمایش عکس‌های آنها برای حضار پخش شد و جالب‌اینکه در این کلیپ مربیان یک هفته‌ای و چند روزه استقلال نیز حضور داشتند و این کلیپ با عکس استراماچونی، سرمربی جدید استقلال و خوشامدگویی مجدد به وی به پایان رسید.

نکته جالب ناهماهنگی‌ها در پخش این کلیپ و کلیپ بعدی- که اختصاص به واکنش‌های سرمربی ایتالیایی روی نیمکت اینتر داشت- به وجود آمده که درمقابل مدعوین و میهمانان به‌هیچ‌وجه امر خوشایندی نبود. مراسم معارفه با روی سن آمدن فتحی و استراماچونی برای امضای قرارداد رسما آغاز شد. بعد از بیان اظهارات فتحی و استراماچونی، قرارداد این مربی ایتالیایی به‌ مدت دو سال به‌ صورت رسمی امضا شد.

سفیر ایتالیا: به روزهای خوب استرا در ایران خیلی مطمئنم

جوزپه پرونه، سفیر ایتالیا در ایران که در مراسم معارفه آندره‌آ استراماچونی، سرمربی جدید تیم فوتبال استقلال حضور یافته بود، اظهار داشت: «باید از ریاست باشگاه استقلال و هواداران این تیم تشکر کنم. باید بگویم اکنون خوشحالم کنار استراماچونی حضور دارم. می‌خواهم به روابط خیلی محکم ایران و ایتالیا اشاره کنم؛ روابطی از نظر فرهنگی، سیاسی و همچنین ورزشی. به همین دلیل است که اکنون یکی از بهترین مربیان ما اینجا حضور دارد و از این اتفاق خوشحالیم. خیلی مطمئنم که استراماچونی روزهای خوبی را در ایران خواهد داشت و فرهنگ خوب ایتالیا را به استقلال می‌آورد.

برای او آرزوی موفقیت می‌کنم. استراماچونی در چند تیم بزرگ اروپایی حضور داشته است و مطمئنم می‌تواند به استقلال نیز کمک کند.» پرونه گفت: «امیدوارم این انتخاب قدم دیگری برای روابط هرچه بهتر ایران و ایتالیا باشد و شروع دیگری برای ارتباطات مردمی بین دو کشور. همان‌طور که استراماچونی گفت، از استقبال خوبی که ایرانی‌ها داشتند، سورپرایز شدم.»

استراماچونی: به خاطر حمایت هواداران اینجا هستم

آندره‌آ استراماچونی در نخستین نشست خبری خود بعد از قبول هدایت تیم فوتبال استقلال اظهار داشت: «تشکر می‌کنم از همه و مسئولان استقلال بابت استقبال خوبی که شده است. شنیده بودم ایرانی‌ها خونگرم هستند و تا الان استقبال خوبی بوده است. من این خونگرمی را تجربه کردم. بسیار مفتخرم اینجا حضور دارم. باید از حضور سفیر ایتالیا که اینجا حاضر است، تشکر کنم. وقتی این سمت را قبول کردم، به خاطر رابطه خوب ایران و ایتالیا بود و براساس تحقیقات و یافته‌های خودم اینجا را انتخاب کردم.

می‌دانم این انتخاب و سختی‌هایی که تجربه خواهم کرد، راحت نیست. فوتبالی که در ایتالیا داریم با ایران تفاوت دارد. هیات‌مدیره و هواداران استقلال می‌خواهند من سبک‌های فوتبال ایتالیا را اینجا اجرا کنم. کمال تشکر را از هواداران استقلال دارم که به‌خوبی حمایت کردند و یکی از دلایلی که اینجا هستم، به خاطر آنهاست.»

برای من مهم این است که با هواداران صادق باشیم

آندره‌آ استراماچونی، سرمربی جدید استقلال در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به این سوال «فرهیختگان» درباره اهدافش در استقلال و اینکه به 6 سال قهرمان نشدن آبی‌پوشان اشاره کرده و آیا این بدان معناست که قصد دارد در این تیم قهرمانی کسب کند، اظهار داشت: «همه در تورنمنت‌ها می‌خواهند پیروز باشند و ما نیز همین هدف را داریم. یکی از نکاتی که برای من اهمیت دارد، این است که با هواداران صادق باشیم. ما یک‌سری خلأ داریم که باید آنها را پر کنیم. هیچ‌گونه قولی نمی‌توان داد، اما روند ما باید بهتر شود.

در ایتالیا اصطلاحی هست که می‌گویند «حمله باعث فروش زیاد می‌شود» و مثلا فیلمی که خیلی‌خوب باشد، فروش زیادی هم دارد. این بازی دفاعی است که باعث می‌شود شرایط خیلی‌خوب پیش نرود. تیم‌های من همیشه هجومی بازی کرده‌اند، اما برای انتخاب اینکه چگونه بازی کنیم، باید توانایی بازیکنان را ببینیم. تا شناخت پیدا نکنم، نمی‌توانم نتیجه‌ای بگیرم.»

برای حضور در استقلال تماسی با شفر نداشته‌ام

استراماچونی در واکنش به این سوال که آیا برای حضور در استقلال با وینفرد شفر هم تماسی داشته است یا نه، گفت: «خیر، تماسی با او نداشته‌ام. شفر مربی خوبی است و تشکر می‌کنم که برای استقلال هم زحمت کشید، اما تماسی با او نداشته‌ام. ضمن اینکه من درمورد مسائلی که خارج از حیطه‌ام باشد، نظری ندارم و همه‌چیز برعهده مدیران باشگاه است.»

شاید بازیکن ایتالیایی جذب کنیم

سرمربی تیم فوتبال استقلال در واکنش به این سوال که «آیا به دنبال بازیکن ایتالیایی هم هستید و در جریان لیست باشگاه قرار داشته‌اید یا نه؟»، خاطرنشان کرد: «درمورد بازیکنان داخلی یک‌سری فیلم دیده‌ام، اما به مدیر باشگاه گفته‌ام مهم این است که با آنها تمرین کنم. آنچه در تمرین می‌بینیم و آنچه در فیلم است، تفاوت دارد. درمورد بازیکن خارجی هم باید بگویم حتما به دنبال بازیکن خارجی هستیم و شاید بازیکن ایتالیایی جذب کنیم و شاید از جای دیگری بازیکن بگیریم.»

فتحی: تیمی قدرتمند را برای حضور در لیگ فراهم می کنیم

امیرحسین فتحی بعد از مراسم معارفه آندره‌آ استراماچونی در پاسخ به این پرسش که «شفاف توضیح بدهید مبلغ قرارداد مربی جدید استقلال چقدر است؟»، گفت: «من قبلا توضیح داده‌ام، قرارداد استراماچونی دو ساله است. اعداد و ارقام سایت‌های ایتالیایی درمورد رقم قرارداد او درست نیست و رقمش از نصف آنچه اعلام شده هم کمتر است.

بیش از یک ماه تا آغاز مسابقات مانده و نقل‌وانتقالات نیز تا دو ماه دیگر ادامه دارد. ما فعلا پنج بازیکن جدید جذب کرده‌ایم که در ایفمارک حضور دارند و درحال سپری کردن تست‌های پزشکی هستند. کار مذاکره با بازیکنان قدیمی نیز برای تمدید قرارداد در جریان است.»

مدیرعامل باشگاه استقلال در ادامه با اشاره به اینکه مذاکره برای تمدید قرارداد روزبه چشمی، وریا غفوری و سیدحسین حسینی درحال انجام است، تصریح کرد: «این سه بازیکن به‌زودی دوباره به استقلال اضافه می‌شوند. چشمی هم‌اکنون در ایران نیست. قرار است این بازیکن امروز یا فردا به تهران بیاید و با او مذاکره کنیم. ما سعی می‌‌کنیم این بازیکنان را در استقلال نگه داریم.»

امیدواریم بحث قرارداد شفر مسالمت‌آمیز تمام شود

مدیرعامل باشگاه استقلال درباره سوالی مبنی‌بر اینکه کار فسخ قرارداد شفر به کجا رسیده است، یادآور شد: «بارها گفته‌ام از شفر برای زحماتی که در استقلال کشیده است، تشکر ویژه‌ داریم و امیدواریم بحث قرارداد ایشان مسالمت‌آمیز تمام شود.»

فتحی درباره جذب بازیکنان جدید هم یادآور شد: «تاکنون استراماچونی فیلم بازیکنانی را که جذب شده‌اند، دیده و قرار است آنها را در تمرینات تایید کند. قطعا بازیکنان فقط با نظر سرمربی تیم جذب خواهند شد.»

عضو هیات‌مدیره باشگاه استقلال درباره وضعیت پاتوسی نیز عنوان کرد: «قبلا هم گفته‌ام قرارداد پاتوسی یک سال و نیمه و به صورت قرضی بوده است. ما مبلغ قرارداد مربوط به یک نیم‌فصل را به ایشان پرداخت کرده‌ایم و منتظریم هیات‌مدیره تامین اعتبار کند. به محض اینکه این کار انجام شود، قرارداد پاتوسی برای فصل آینده هم جاری می‌شود.»

فتحی در پاسخ به سوال «فرهیختگان» درباره مشکلات یک ماهه گذشته برای جذب سرمربی ایتالیایی گفت: «با توجه به مسائل اقتصادی و مسائل دیگر که جای طرح آن نیست، بالاخره آوردن مربی ایتالیایی آن هم در این سطح بسیار مشکل بود، اما خداراشکر این اتفاق افتاد و حالا در خدمت ایشان هستیم. در همین راستا سعی می‌کنیم یک تیم پرقدرت را برای حضور در لیگ مهیا کنیم.»

جلسه سرپایی مدیران

حدود ساعت 19:15 جلسه معارفه و نشست سرمربی جدید استقلال به پایان رسید و سرمربی و مربیان و مدعوین یک‌به‌یک هتل آکادمی را ترک کردند. با این حال مدیران این باشگاه مردمی و پرطرفدار دو جلسه مجزا را یک‌بار در داخل لابی و سپس در فضای باز (بیرونی) آکادمی فوتبال برگزار کردند تا آخرین هماهنگی‌ها برای ساختن استقلالی پرقدرت برای فصل جدید انجام شود.

در این بین، ابتدا فتحی و منزوی دقایقی را به گفت‌وگو پرداخته و سپس خلیل‌زاده به این جمع اضافه شده و دقایقی از مذاکرات نیز به این 3 نفر اختصاص پیدا کرد. از طرفی معاونان استقلال ازجمله مباشری و خطیر که منتظر پایان این جلسه سرپایی مدیران بودند، در بین اصحاب رسانه قرار گرفته و بعضا این زمان را با پاسخ دادن به ابهامات و سوال‌های اهالی رسانه سپری کردند.

استقلالی به سبک لاجوردی!

از دیرباز فوتبال جذاب ایتالیایی همواره موردتوجه فوتبال‌دوستان سراسر جهان ازجمله ایرانی‌ها قرار داشته و لاجوردی‌پوشان اروپا را به جرات می‌توان یکی از تیم‌های محبوب و جذاب دنیا نام نهاد. حالا یک مربی شیک و جوان و البته صاحب‌سبک که حضور در تیم‌های مطرح اروپایی را در کارنامه دارد به استقلال ایران آمده است و حالا هواداران ایرانی می‌توانند از نزدیک دستاوردهای یک مربی ایتالیایی و خروجی افکارش را با یک تیم محبوب ایرانی به تماشا بنشینند و چه‌بسا فصل جدید استقلال در حضور سرمربی سابق اینترمیلان به‌نوعی پایان ناکامی‌های این تیم بعد از سال‌ها باشد.