واکنش فیفا به محرومیت نقل‌وانتقالاتی استقلال

 با پایان مهلت استقلال برای پرداخت طلب ۴۳۰ هزار دلاری پروپئیچ، این باشگاه طبق قوانین کمیته انضباطی فیفا باید به صورت خودکار از دو پنجره نقل‌وانتقالاتی محروم شود که به این موضوع در آخرین حکمی که این کمیته‌ی فیفاصادر کرده، به صورت صریح اشاره شده است.

اخبار اجتماعی- در این بین امیرحسین فتحی، مدیرعامل باشگاه استقلال در دو روز اخیر که مهلت آبی‌های پایتخت به پایان رسیده، بر این موضوع تأکید دارد که مذاکراتشان با فیفا برای پرداخت طلب پروپئیچ از محل درآمد‌های استقلال از حضور بازیکنانش در جام‌جهانی، مثبت بوده و قرار است تا روز جمعه نامه تأییدیه آن به باشگاه استقلال و فدراسیون فوتبال ارسال شود. همچنین مدیران استقلال در مذاکراتی که با مسئولان کمیته انضباطی فیفا داشتند، از آن‌ها تقاضای مساعدت کردند.

سوالی که در این ماجرا به وجود می‌آید، این است که آیا فیفا و کمیته انضباطی آن با چشم‌پوشی روی احکامشان به استقلالی‌ها در پرونده پروپئیچ کمک می‌کنند؟

ماجرای استقلالی‌ها یک مورد مشابه دارد و می‌توان به پرونده پراهیچ و پدیده اشاره کرد. در این پرونده که پدیده‌ای‌ها مدت‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کردند، مدیران این باشگاه و حتی مقامات رسمی استان تلاش زیادی کردند تا با رایزنی‌هایی که داشتند، طلب پراهیچ را از محل درآمدهایشان در فیفا از حضور خانزاده در جام‌جهانی پرداخت کنند، اما تلاش آن‌ها بی‌ثمر بود. البته این پرونده در نهایت با حضور وکیل پراهیچ در ایران (۲۵ اردیبهشت ۹۸) و تسویه حساب با حمیداوی، مالک پدیده، قبل از موعد اعلام شده از سوی فیفا بسته شد.

تفاوت ویژه‌ای که پرونده پروپئیچ با پرونده پراهیچ دارد، این است که فدراسیون فوتبال کمک زیادی به استقلال در راه رایزنی با فیفا کرده است و آن‌ها ماه‌ها با فیفا برای حل این پرونده در حال نامه‌نگاری بودند. حتی یک بار در اسفندماه سال گذشته، امیرحسین فتحی و مهدی تاج به گمان این که فیفا به نامه‌هایشان پاسخ مثبت می‌دهد، خبر از تسویه حساب با پروپئیچ دادند، اما بعد‌ها مشخص شد که فیفا با درخواست آن‌ها مخالفت کرده و پولی به این بازیکن پرداخت نشده است.

این پرونده در ادامه هم حل و فصل نشد تا این که مهلت استقلالی‌ها برای پرداخت طلب پروپئیچ در ۲۴ تیر به پایان رسید، اما با این حال مدیرعامل استقلال معتقد است که جای نگرانی وجود ندارد. قضیه از این قرار است که فیفا فعلا اجرای حکم محرومیت استقلال را متوقف کرده تا شاید بتوان مشکل این باشگاه را حل کرد و به همین دلیل است که هنوز حکمی مبنی بر محرومیت به فدراسیون فوتبال و استقلال نرسیده است.

دلیل این اقدام فیفا این است که فدراسیون بین‌المللی فوتبال به خاطر شرایط سیاسی و تحریم‌های مختلفی که ایران با آن درگیر است، تصمیم گرفته تا کمی نسبت به احکام باشگاه‌های ایرانی نرم‌تر برخورد کند و احکام را به صورتی که برای تیم‌های باقی کشور‌ها اجرا می‌کند، اجرا نکند.

البته با وجود قول مساعدت فیفا به استقلال – طبق صحبت‌های فتحی – وکیل پروپئیچ اعلام کرده که هنوز هیچ پولی از سوی فیفا یا جای دیگری به حساب این بازیکن واریز نشده است. با این وجود، مدیران استقلال هنوز ناامید نشدند و پیگیر ماجرا هستند تا بتوانند مشکل پرونده پروپئیچ را حل کنند. در نهایت باید دید که فیفا تا چه میزان نسبت به حکم استقلال منعطف عمل می‌کند و آیا مدیران استقلال بالاخره از مهلتی که به واسطه تحریم‌ها گرفتند، پرونده پروپئیچ را مختومه می‌کنند یا خیر.