بیات: کاوه رضایی در را برای بقیه باز کرد

مهدی بیات رئیس ایرانی فدراسیون فوتبال بلژیک در گفت‌وگو با برنامه تهران ورزشی در خصوص اینکه چگونه در مسیر رسیدن به ریاست فدراسیون فوتبال این کشور قرار گرفت،گفت: 13 سال پیش کارم را در باشگاه شارلروا شروع کردم و 7 سال پیش باشگاه را خریدم و مدیرعامل باشگاه شدم، دو سال قبل از من خواستند که وارد سازمان لیگ حرفه‌ای بشوم بعد از 2، 3 سال گفتند چون وضع فدراسیون خوب نیست شما به فدراسیون بیایید و من که در برد لیگ بودم به برد فدراسیون بروم و نماینده باشگاه‌ها شوم و به این ترتیب مسئول تیم ملی بلژیک شدم. 

اخبار ورزشی-بیات در ادامه گفت: بعد از 2 سال و نیم که باید رئیس جدید روی کار می‌آمد باشگاه‌ها به من گفتند خود شما این مسئولیت را به عنوان نفر درست در جای درست قبول کن.

وی در خصوص رقبایی که برای حضور در پست ریاست فدراسیون داشت، گفت: دو رقیب بودند که یکی از آنها وقتی فهمید من جلو می‌آیم کنار کشید و فقط یک رقیب باقی ماند و از 22 رأی 15 رأی به من رسید و من انتخاب شدم.

بیات در پاسخ به این سؤال که آیا ارتباطی با مارک ویلموتس دارد، گفت: نه در ارتباط نیستم وقتی مسئول تیم ملی بلژیک شدم تصمیم گرفتیم که سرمربی جدیدی برای تیم بیاید و به سراغ مارتینز رفتیم اما به هر حال میانه من با ویلموتس خوب است و او می‌تواند با ایران کار خیلی خوبی انجام بدهد.

رئیس فدراسیون بلژیک در پاسخ به این سؤال که آیا فکر می‌کند ویلموتس می‌تواند در آینده کار بزرگی با تیم ملی ایران انجام دهد، گفت: بله، صد درصد فکر می‌کنم می‌تواند که بیش از گذشته از کارایی بازیکنان استفاده کند او می‌تواند یک تیم درست کند، مطمئنم با کیفیتی که بازیکنان ایران دارند و با ویلموتس ایران می‌تواند خیلی پیشرفت کند.

وی در مورد اینکه آیا حضور در باشگاه شارلروا و فدراسیون فوتبال تناقضی با هم ندارند و مشکل‌ساز نمی‌شود گفت: چرا به این آسانی هم نیست خیلی‌ها وقتی انتخاب شدم حسودی کردند و گفتند که از موقعیت خودش استفاده می‌کند تا به باشگاه کمک کند و این یک ریسک بود.

بیات در مورد اینکه چقدر دوست دارد به فوتبال ایران کمک کند،گفت:بازیکنان ایرانی راهشان به بلژیک باز شده، من نمی‌خواهم و اجازه ندارم به کسی درس بدهم اما اگر کسی از من سؤالی کند یا تقاضایی داشته باشد با کمال میل انجام می‌دهم، اگر بخواهند کمک کنم صد درصد کمک می‌کنم، ریشه من در ایران است و با کمال میل این کار را انجام می‌دهم.

رئیس فدراسیون بلژیک در مورد اینکه دوست دارد کدام ستاره فوتبال ایران را در باشگاه شارلروا به خدمت بگیرد، گفت: ایران یک مملکت فوتبالی است و برای اینکه بازیکنانی را بیاوریم مشکلاتی وجود دارد اما کیفیت فوتبال بازیکنان ایرانی خوب است ولی آنها باید یاد بگیرند که فوتبال حرفه‌ای فرق دارد و ما این را به آنها یاد می‌دهیم. این طور نیست که بگوییم فقط یک بازیکن را می‌توان به اینجا آورد.

مدیر ایرانی باشگاه شارلروا در خصوص غیبت قلی‌زاده و دلفی در اولین بازی این تیم در لیگ حرفه‌ای بلژیک گفت:قلی‌زاده در بازی دوستانه‌ای که چند روز پیش داشتیم بازی کرد او تحت عمل قرار گرفت و مقداری درد دارد، دلفی هم در بازی دوستانه قبلی دچار مصدومیت شد و او هم احتمالاً از هفته آینده می‌تواند برای تیم بازی کند.

بیات در خصوص کیفیت فوتبالیست‌های ایرانی گفت: کیفیت فوتبال آنها صد درصد در حد اروپایی‌ها است اما از نظر کیفیت بدنی باید با آنها کار کنیم و اینکه به آنها یاد بدهیم مربیان اروپایی چه انتظاری از آنها دارند.

وی در خصوص اینکه آیا با حضور بازیکنان ایرانی دچار چالش می‌شود، گفت: ما کاوه رضایی را آوردیم او خوب جا افتاد، زحمت کشید و خودش را نشان داد، کاوه در را برای بقیه باز کرد حتی میلاد محمدی هم که به تازگی آمده روز گذشته بازی کرد و خوب هم بود. باید نشان بدهیم که بازیکنان ما می‌توانند در اینجا بازی کنند البته مشکلی که وجود دارد این است که بچه‌هایی که می‌آیند مشکل نظام وظیفه دارند، آنها اگر بخواهند برای تیم ملی بازی کنند شاید دچار مشکل شوند و ممنوع‌الخروج شوند که فدراسیون ایران باید پشت آن را بگیرد باید کمک کنیم که این بچه‌ها بتوانند مانند یک دانشجو به خارج از ایران بروند و بیایند. 

رئیس فدراسیون بلژیک در ادامه گفت: ما خیلی علاقه داریم که به تیم ملی ایران کمک کنیم اما مربی داریم که اگر روزی غیر از فیفادی باشد می‌گوید بازیکن‌مان را از دست می‌دهیم او هم به فکر باشگاه است. من در این مورد دخالتی نمی‌کنم چون اگر دخالت کنم می‌گویند او ایرانی است و به فکر بازیکنان ایران است. فکر می‌کنم که خوب نیست که آدم این رفتارهای احساسی را نشان بدهد.

بیات در خصوص رابطه با بازیکنان تیم ملی بلژیک گفت: من 2 سال و نیم است که مسئول تیم ملی بلژیک هستم همه کارها را خودم انجام دادم رابطه بازیکنان با من خوب است، فکر می‌کنم اولین تیم رنکینگ فیفا کاری است که ما توانستیم انجام بدهیم ان‌شاءالله در تابستان آینده نیز بلژیک بتواند جام ملت‌های اروپا را ببرد.

وی در خصوص اینکه آیا پس از انتخابش از فدراسیون فوتبال ایران با او تماس گرفتند، گفت: نه متأسفانه هنوز تماسی نداشته‌ایم احتمالاً سرشان شلوغ بوده است ان‌شاءالله در آینده همکاری‌های ما بیشتر می‌شود. ما باید از این امکاناتی که داریم بتوانیم استفاده کنیم و باید بتوانیم در را باز کنیم برای جوانان و امیدهایی که داریم.

رئیس ایرانی فدراسیون بلژیک در مورد اینکه آیا در مورد ایران با فرزندان خودش صحبت می‌کند، گفت: من دو دختر دارم ایران را خیلی زیاد به آنها معرفی می‌کنم چون ریشه من در ایران است، فارسی را به آنها یاد می‌دهیم و معلم فارسی دارند چون این مسأله برای ما خیلی مهم است.

بیات در خصوص اینکه آیا به انجام بازی دوستانه تیم ملی ایران مقابل تیم ملی بلژیک کمک می‌کند، گفت: اگر بشود با کمال میل این کار را انجام می‌دهم که دو تیم با هم بازی کنند.