نسخه پرسپولیس برای جنگیدن در سه جام

رقابت کردن در سه جام مختلف، برای پرسپولیس تبدیل به یک عادت شده است. آن‌ها هر سه فصل گذشته، چنین تجربه‌ای داشتند و فصل پیش، کارنامه فوق العاده‌ای هم بدست آوردند. با این حال فشار مسابقات و کمبود بازیکن در نیم فصل اول، حسابی آن‌ها را اذیت کرد و قهرمانی‌شان در لیگ هم، در هفته‌های پایانی به خطر افتاد. پرسپولیس برای فصل آینده، نیاز به یک تیم کامل دارد. با توجه به محدودیت بازیکنان بزرگسال، آن‌ها یا باید سراغ بازیکنان جوان می‌رفتند یا یک تیم، با بازیکنان چند پسته می‌ساختند که در موقع نیاز، به کمک مربی بیایند. خریدهای پرسپولیس، نشان می‌دهد مثل سال‌های گذشته انتخاب آن‌ها گزینه دوم یعنی ساختن یک تیم پرستاره با بازیکنانی بوده که قابلیت بازی در چند پست مختلف را داشته باشند.

سه بعلاوه یک

اخبار ورزشی- پرسپولیس فصل را با سه مدافع میانی آغاز می‌کند. برای تیمی در حد پرسپولیس، شاید چنین تعداد مدافعی قابل قبول نباشد. به خصوص که یکی از این سه مدافع یعنی کنعانی‌زادگان، سابقه مصدومیت‌های طولانی دارد و شجاع هم خوب کارت زرد می‌گیرد و محروم می‌شود. کالدرون برای این جای خالی، روی مدافعین کناری تیمش حساب کرده است. انصاری مدافع چپ پرسپولیس یک فصل کامل، در کنار سیدجلال مدافع میانی پرسپولیس بود و همراه این تیم رکورد بهترین خط دفاع تاریخ لیگ را شکست. نادری و ماهینی هم قبلا زیاد حضور در پست مدافع میانی را تجربه کرده‌اند. با حضور آن‌ها، کالدرون نگرانی بابت کمبود دفاع میانی در تیمش نخواهد داشت.

نقش‌های متفاوت احمد

لیگ شانزدهم، احمد نوراللهی آنقدر به عنوان ذخیره کامیابی‌نیا روی نیمکت نشست تا تصمیم به جدایی از پرسپولیس گرفت. نوراللهی فعلی اما، تفاوت زیادی با بازیکن کم تجربه چند سال قبل دارد. فصل پیش او بین همه بازیکنان لیگ، بهترین میانگین نمرات را از تیم آنالیز نود دریافت کرد و نقشی که در قهرمانی پرسپولیس داشت، انکار نشدنی بود. این فصل با بازگشت امیری و احمدزاده و آمادگی کمال، ترافیک خط هافبک پرسپولیس بیشتر شده، با این حال این موضوع نمی‌تواند باعث نیمکت نشینی نوراللهی بشود. در صورتی که کالدرون تصمیم به بازی با دو هافبک دفاعی بگیرد، نوراللهی زوج کامیابی‌نیا خواهد بود. اگر با سه هافبک و سه مهاجم بازی کند، او در کنار امیری یا رسن می‌تواند یکی از دو هافبک میانی پرسپولیس جلوتر از کامیابی‌نیا باشد. در صورت نیاز هم مثل فصل گذشته، به کناره زمین نزدیک‌تر می‌شود و در پست وینگر راست یا چپ قرار می‌گیرد. کارنامه او، نشان می‌دهد در پست‌های مختلف کیفیت بازی‌اش پایین نیامده است.

حمله با تمام قوا

پرسپولیس بدون احتساب مایگا برای حمله به دروازه حریف بازیکنانی مثل علیپور، امیری، ترابی، نعمتی، عالیشاه و احمدزاده را در اختیار دارد. لیستی که با دو وینگر و یک مهاجم در آرایش محبوب کالدرون، جا برای حضور همه آن‌ها در ترکیب اصلی نیست. کالدرون می‌خواهد با تغییر پست، بیشترین استفاده ممکن را از این بازیکنان ببرد. کاری که مقابل نیروی زمینی انجام داد و امیری و عالیشاه، به عنوان هافبک میانی به میدان رفتند. امیری سابقه بازی در این پست را دارد و علاوه بر این دو نفر، رسن هم می‌تواند در چنین پستی به میدان برود. تغییری که جا برای وینگرهای پرسپولیس را هم باز می‌کند.

آلترناتیوهای علیپور

پرسپولیس فصل آینده، قرار است با یک مهاجم یعنی علیپور به میدان برود و هیچکس، ذخیره ثابت او نخواهد بود. حتی کالدرون روی مایگاه هم به عنوان وینگر حساب کرده است. با این حال هر زمانی که علیپور نتواند به میدان برود، بازیکنان زیادی توانایی پر کردن جای خالی او را دارند. مایگا، اولین و جدی‌ترین گزینه برای انتقال به پست مهاجم نوک محسوب می‌شود و علاوه بر او نعمتی، امیری و ترابی سابقه‌ای طولانی در بازی به عنوان مهاجم دارند. این یعنی عملا، هیچکس در پرسپولیس نیمکت نشین علیپور نیست و در طرف مقابل، هر وقت او نباشد کالدرون سه گزینه برای جانشینی‌اش خواهد داشت!