بی پولی فدراسیون، بزرگ‌ترین مانع تیم ملی فوتبال ایران

 مرحله جدید اردوی آماده سازی تیم ملی فوتبال ایران برای دیدار با هنگ کنگ در مرحله دوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از اواخر دهه اول شهریور در تهران آغاز می‌شود و شاگردان مارک ویلموتس باید روز نوزدهم این ماه نخستین بازی خود را مقابل شاگردان میکسو پاتلاینن در ورزشگاه ملی هنگ کنگ برگزار کنند.

اخبار ورزشی- هشت خرداد ۹۸ سرمربی بلژیکی با حضور مهدی تاج و در جمع خبرنگاران قراردادی به مدت ۳ سال و نیم و تا پایان جام جهانی قطر امضاء کرد و به صورت رسمی سکان هدایت ملی پوشان فوتبال ایران را عهده گرفت، اما با وجود گذشت ۷۸ روز از آن تاریخ یک دلار هم به حساب ویلموتس واریز نشده است.

بحران‌های مالی فدراسیون فوتبال و وصول نشدن درآمد ۱۰ میلیون دلاری آن از فیفا کار را به جایی رسانده است که مدیران فدراسیون نه تنها در پرداخت حقوق سرمربی تیم ملی، بلکه حتی در فراهم کردن مقدمات برگزاری یک بازی دوستانه برای این تیم هم به بن بست برسند.

این وضعیت حاد منجر به نگرانی مهدی تاج و همکارانش شده است و آن‌ها تنها راه حل بخشی از مشکلات را حمایت دولت و وزارت ورزش و جوانان می‌دانند.

برخی از اعضای هیئت رئیسه فدراسیون هم در هفته‌های اخیر بار‌ها از شرایط فعلی گلایه کرده و حتی افرادی مانند عبدالکاظم طالقانی در اظهارات خود می‌گویند همانگونه که فدراسیون به قول خود وفا کرده و مربی شش دانگی مانند مارک ویلموتس را به ایران آورد، اکنون هم افراد و مسئولانی که قول حمایت از مهدی تاج و همکارانش برای پرداخت حقوق این سرمربی را داده بودند باید به تعهداتشان عمل کنند.

تیم ملی فوتبال ایران، بدون پول باشکوه‌تر طلوع نمی‌کند

اکنون توپ در زمین وزارت ورزش و دولت است، اما به نظر می‌رسد این مدیران هم به همین راحتی حاضر نیستند به درخواست فدراسیونی که در زمان اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان خود را از این قانون مبری دانست و با شعار استقلال، بسیاری از مدیران بازنشسته اش همچنان در سمت‌های کلیدی خود ماندگار هستند تن دهد.

تداوم این کش و قوس‌ها بیش از همه به ضرر فوتبال ملی است. ملی پوشان فوتبال ایران در همین مرحله دوم مقدماتی جام جهانی باید به مصاف تیم متمولی همچون عراقی بروند که پس از اعلام تحریم ورزشگاه هایش از میزبانی بازی‌های انتخابی جام جهانی، تمام مسئولان این کشور پای کار آمدند و حتی کار به جایی رسید که با حمایت رسمی AFC از فدراسیون عراق مقابل موضع گیری اخیر فیفا، هر آن احتمال دارد فدراسیون جهانی رای خود را وتو و میزبانی عراقی‌ها در این کشور را تائید کند.

تیم ملی فوتبال ایران، بدون پول باشکوه‌تر طلوع نمی‌کند

در چنین شرایطی شاگردان مارک ویلموتس برای موفقیت و هت تریک در صعود به جام جهانی نیازمند عزم ملی هستند و مشکلات فعلی هم تنها با اتخاذ تدبیری مناسب از سوی تمام مسئولان دولتی و مدیران فدراسیون حل خواهد شد. امید می‌رود نگرانی‌ که اکنون وجود دارد با راهکاری اصولی و رعایت الزام‌های قانونی به سرعت از بین برود تا مربی صبور بلژیکی جای فکر کردن به منابع مالی محدود فدراسیون تحت قراردادش، تمام تمرکز خود را به مسائل فنی تیم ملی معطوف کند و طلوع شکوهمندانه از شعار به واقعیت تبدیل شود.