لیگ نوزدهم مشابه سه فصل اخیر آغاز شد

لیگ نوزدهم فوتبال از روز پنجشنبه با برگزاری چهار دیدار آغاز شد که در مهم‌ترین بازی‌ها پرسپولیس در تهران پارس‌جم را شکست داد و تراکتور در مسجدسلیمان متوقف شد. در مهم‌ترین بازی جمعه نیز استقلال میهمان ماشین‌سازی بود که این دیدار هم با شکت آبی‌ها خاتمه یافت.

اولین سه امتیاز برای کالدرون

اخبار ورزشی- یکی از اصلی‌ترین مدعیان قهرمانی این فصل یعنی پرسپولیس پنجشنبه‌شب بعد از جدایی برانکو ایوانکوویچ، این‌بار با کالدرون، گام به استادیوم آزادی گذاشت و افتتاحیه فصل جدید را مقابل پارس‌جنوبی‌جم برگزار کرد و با یک گل پیروز شد. سرمربی آرژانتینی در اولین دیدار خود با ترکیبی قابل پیش‌بینی قدم به میدان گذاشت و به‌رغم اینکه خستگی دوران بدنسازی و برخی ناهماهنگی تاکتیکی بین بازیکنان را شاهد بودیم، اما موقعیت‌های خوبی نیز روی دروازه شکل گرفت که عالیشاه، نادری و علیپور آنها را در این دیدار هدر دادند و البته خوش‌شانس بودند که یک موقعیت پارس‌جنوبی نیز توسط ترکمان، با برخورد به تیرک دروازه بوژیدار، راهی به دروازه نیافت. در این دیدار تک‌گل پرسپولیس را مهدی ترابی، روی اشتباهات پیاپی مدافعان و گلر پارس‌جنوبی با ضربه چیپی زیبا به‌ثمر رساند.

بوژیدار رادوشوویچ، سیدجلال حسینی، شجاع خلیل‌زاده، محمد نادری، مهدی شیری، احمد نوراللهی، امید عالیشاه (87 - محسن ربیع‌خواه)، مهدی ترابی، وحید امیری (90 - سیامک نعمتی)، امیر روستایی (64 - فرشاد احمدزاده) و علی علیپور در این دیدار برای پرسپولیس به میدان رفتند و از سوی دیگر با تصمیم فراز کمالوند نیز فرنادو دخسوس، فریبرز گرامی، علی عبدالله‌زاده، مگنو باتیستا، محمود شفیعی، رضا خالقی‌فر، پوریا آریاکیا، حامد پاکدل (72 - شهرام گودرزی)، کاخبر کاکاشویلی، ایمان باصفا (67 - محمد نوری) و مهدی ترکمان در ترکیب پارس‌جنوبی برای این تیم به میدان رفتند.

شرح گل ورود مهدی ترابی به محوطه جریمه و پاس او به علیپور باعث ایجاد موقعیتی خطرناک شد. با این حال علیپور خودش نتوانست گلزنی کند و توپ را به‌سختی به هافبک شماره 9 سرخ‌ها رساند تا او با ضربه چیپ دیدنی دروازه ده‌خسوس را باز کند.

حواشی مسابقه: استعفایی که تکذیب شد

در آخرین لحظات باقی‌مانده تا شروع بازی، گیت‌های ورودی به‌صورت رایگان باز شدند. همچنین کالدرون به‌شدت توسط هواداران تشویق شد. او به‌سمت سکوها رفت و از آنها تشکر کرد. در این دیدار سیدجلال حسینی نخستین کارت زرد لیگ نوزدهم را گرفت. از سوی دیگر در پایان این دیدار خبر استعفای ایرج عرب از مدیرعاملی پرسپولیس منتشر شد البته خیلی زود این خبر تکذیب شد.

اولین امتیاز سیرجانی‌ها، کامبک سایپا و توقف تراکتور

در ادامه این رقابت‌ها پنجشنبه‌شب سه دیدار دیگر برگزار شد. تیم‌های گل‌گهر‌سیرجان و نساجی‌مازندران در ورزشگاه امام علی(ع) سیرجان به مصاف هم رفتند که تساوی یک - یک حاصل تلاش دو تیم بود. مهدی عبدی (36 - گل به‌خودی) برای گل‌گهر و سیدعلیرضا ابراهیمی (38) برای نساجی گلزنی کردند. این اولین امتیاز لیگ‌برتری شاگردان بگوویچ بود. گل‌گهر برای اولین‌بار حضور در لیگ برتر را تجربه می‌کند.

ذوب‌آهن‌اصفهان و سایپای‌تهران در ورزشگاه فولادشهر اصفهان، برابر هم صف‌آرایی کردند که این دیدار با برتری 3 بر 2 به‌سود سایپا خاتمه یافت. ذوب‌آهن با گل‌های کریسانتوس در دقیقه 41 و حمید بوحمدان در دقیقه 49 از حریف خود پیش افتاد، اما نارنجی‌پوشان با گلزنی محمدرضا سلیمانی در دقایق 60 و 73 و معین عباسیان در دقیقه 66، موفق شدند از سد شاگردان علیرضا منصوریان بگذرند.

در آخرین روز اول، هفته اول لیگ‌برتر فوتبال، تیم‌های نفت‌مسجدسلیمان و تراکتور‌تبریز به قضاوت علیرضا فغانی در ورزشگاه شهید بهنام محمدی مسجدسلیمان به دیدار هم رفتند که دو تیم به تساوی بدون‌گل رضایت دادند.

حسرت آبی‌ها 4 ساله شد

در دومین روز از هفته اول لیگ برتر از ساعت 18 جمعه استقلال در تبریز میهمان ماشین‌سازی بود تا از استقلال مدل ایتالیایی نیز در لیگ برتر رونمایی شود. در هر دو نیمه ماشین‌سازی بازی را بهتر و روان‌تر آغاز کرد اما درنهایت این استقلال بود که مالکیت و برتری خود را رفته‌رفته به حریف تحمیل کرده و در هر دو نیمه از اواسط نیمه تا پایان آن فرصت‌های مسلمی را روی دروازه حامد لک ایجاد کرد که هیچ‌کدام از این فرصت‌ها راهی به دروازه پیدا نکردند تا درنهایت این میزبان باشد که در دقیقه 95 روی ضربه کاشته با یک گل بازی هفته اول را با پیروزی پشت سر بگذارد.

نکته قابل توجه در این دیدار وقت‌کشی بیش از اندازه میزبان در این دیدار بود تا جایی که این موضوع صدای استقلالی‌ها را درآورد هرچند که درنهایت این تیم با همین حربه استقلال را شکست داد.

شرح گل ضدحمله سریع ماشین‌سازان نزدیک بود تبدیل به گل شود که محمد دانشگر با خطا روی سامان نریمان‌جهان اجازه نداد این بازیکن وارد محوطه جریمه شود و همین اتفاق برای دادن کارت قرمز به مدافع استقلال کافی بود. ضربه خطا را اتابک زارعی به زیبایی هرچه تمام تبدیل به گل برتری ماشین‌سازی کرد.

در این دیدار و برای ماشین‌سازی حامد لک، شاهین توکلی، ادواردو دوسانتوس، فرید عابدینی(60 - محمد سهراب‌نژاد)، بابک مرادی، احمدرضا زنده‌روح، شاهین ثاقبی، فرید بهزادی‌کریمی(89 - میلاد نوری)، سامان نریمان‌جهان، سیدمحمد خرم‌الحسینی و علی آل‌کثیر(60- اتابک زارعی) به میدان رفتند و در سوی دیگر میدان نیز استراماچونی سیدحسین حسینی، میلاد زکی‌پور، علی کریمی، فرشید اسماعیلی(67 - شیخ دیاباته)، مرتضی تبریزی(79 - مهدی قائدی)، فرشید باقری، وریا غفوری، داریوش شجاعیان، محسن کریمی(56- علی دشتی)، شاهین طاهرخانی و محمد دانشگر را برای استقلال راهی میدان کرد.

نکته قابل توجه اینکه استقلال طی چهار سال اخیر هیچ‌گاه افتتاحیه لیگ برتر را با برد آغاز نکرده است.

حاشیه‌های مسابقه

قبل از شروع مسابقه سرمربیان دو تیم خوش‌وبش گرمی با یکدیگر داشتند. همچنین حامد لک پیش از آغاز بازی به سمت بهزاد غلامپور، مربی سابق خود رفت. نکته دیگر اینکه هواداران ماشین‌سازی استقبال نسبتا بهتری از این بازی نسبت به مسابقات فصل قبل داشتند. البته بسیاری از تماشاگران ماشین‌سازی با پرچم تراکتور در ورزشگاه بنیان دیزل حضور یافتند. پرچم بزرگ ماشین‌سازی روی سکوهای ضلع جنوبی استادیوم بنیان دیزل پهن شد بود.

وحید هاشمیان، مربی تیم ملی در ورزشگاه بنیان دیزل حضور داشت و این مسابقه را از نزدیک تماشا می‌کرد. مصطفی دنیزلی، سرمربی تراکتور یکی از میهمانان ویژه این بازی بود و در حاشیه این دیدار برخورد گرمی با مربی تیم‌ملی داشت.