قبولی سردار در آزمون ویلموتس

 رویارویی با هنگ‌کنگ در اولین بازی مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ سوای از برداشتن قدم سه امتیازی برای تیم ملی، زمینه رونمایی از تفکرات جدید سرمربی بلژیکی در دوران پسا کی‌روش را نیز فراهم کرد. دگرگونی تاکتیکی تیم ملی از نقطه‌ای استارت خورد که بسیاری از اهالی فوتبال و کارشناسان در بازی‌های دوستانه قبلی زمینه‌هایی از آن را مشاهده کرده بودند تا اینکه ایران با مارک ویلموتس وارد بازی‌های رسمی برای چشیدن طعم حضور در ششمین جام جهانی شد.

اخبار ورزشی- ویلموتس در تمام صحبت‌های خود ادعا کرده بود بازی تهاجمی را بیشتر از هر چیزی دوست دارد و برنامه اش ارائه چنین فوتبالی مقابل رقبای ایران است تا بیشتر از همیشه ثابت شود این تیم از چه پتانسیل هجومی سود می‌برد. رویارویی با هنگ‌کنگ، اما پرده از یک راز دیگر مربی بلژیکی برداشت، رازی که نشان می‌داد او با گذشت مدتی کوتاه از قبول سمت سرمربیگری ایران، اطلاعات کاملی از تاریخچه و توانایی‌های بازیکنان ایران به دست آورده است.

شاید در نگاه اول ترکیب ۱۱ نفره ایران، ترکیبی تکراری برای همه علاقه‌مندان به تیم ملی بود، اما در دل همین ترکیب همیشگی چشمه‌هایی از دگرگونی تاکتیکی نمود داشت. ازجمله بازگرداندن برخی مهره‌های اصلی به پست‌های تخصصی و دلبخواه که در تمام ادوار حضور کی‌روش رفته‌رفته به فراموشی سپرده شده بود.

مهمترین تغییر پست در مصاف با هنگ‌کنگ برای سردار آزمون رقم خورد، بازیکنی که بازی‌های ملی برای بزرگسالان را در دوران کی‌روش آغاز و به امید اول و بهترین گلزن این سال‌های ایران تبدیل شد. مرد شماره ۲۰ ایران در این بازی هم سنت‌شکنی نکرد و توانست اولین گل تیم ملی را به زیبایی هرچه تمام‌تر به نام خود ثبت کند، اما این درخشش تحت‌الشعاع تغییر پست او از مهاجم نوک به هافبک تهاجمی و بازیساز قرار گرفت، همان پستی که سال ۲۰۱۲ در جام ملت‌های زیر ۱۹ سال آسیا به میزبانی امارات همه نگاه‌ها را به جوان ترکمن و ترکه‌ای ایران دوخت تا نوید ظهور پدیده‌ای جدید داده شود.

سردار در آن مسابقات در کنار علیرضا جهانبخش و یکی، دو بازیکن دیگر کلیدی‌ترین بازیکنان جوانان ایران بودند و در مرحله گروهی موفق شدند با درخشش خود زمینه صدرنشینی و صعود شاگردان اکبرمحمدی به مرحله یک‌چهارم نهایی را فراهم کنند. در این مرحله ایران به کره‌جنوبی خورد و در غیاب سردار آزمون محروم و یکی، دو مصدوم با شکستی تلخ و سنگین از رسیدن به مراحل نهایی و قهرمانی بازماند، اما همان‌جا سکوی پرتاب ستاره ترکمن ایران به فوتبال اروپا و روسیه شد.

با گذشت ۷ سال از روزی که آزمون در نقش هافبک تهاجمی و پشت مهاجم، درخشش خود در رده ملی را آغاز کرد این بار ویلموتس سردار را در آزمونی مهم به میدان فرستاد تا آزمون با موفقیت در این امتحان دوباره مرد بلژیکی را نسبت به تصمیمی که اتخاذ کرد، امیدوارتر کند. مسلماً با درخششی که ستاره ۲۵ ساله زنیت روسیه در بازی هنگ‌کنگ داشت از این پس ویلموتس با فراغ‌بال و شرح وظایفی متفاوت‌تر از ستاره خود در ساختار تهاجمی بهره خواهد برد به خصوص با بازگشت مهره‌هایی همچون مهدی طارمی و...