لژیونر ایرانی که سکو نشین شد

 در تابستان سال گذشته علیرضا جهانبخش ملی‌پوش ایرانی تیم فوتبال آلکمار پس از چند فصل حضور موفق در فوتبال هلند، تیمش را به مقصد لیگ برتر جزیره و برایتون ترک کرد. جهانبخش در حالی به گران‌ترین بازیکن تاریخ باشگاه برایتون انگلیس تبدیل شد که عنوان آقای گلی هلند را به دوش می‌کشید.

اخبار ورزشی- جهانبخش که یکی از چهره‌های محبوب فوتبال ایران است، در حالی که پیشنهاداتی از کشور‌های مختلف داشت با انتقال به برایتون بسیاری از فوتبالدوستان را ذوق‌زده کرد. این در شرایطی است که از همان زمان برخی معتقد بودند او در انتخاب تیمش اشتباه کرده و به مرور متوجه آن خواهد شد. همچنین اعتقاد داشتند، پیش از این بازیکنانی به مراتب بزرگتر از جهانبخش هم به لیگ انگلیس رفته‌اند و بعد‌ها از انتخاب خود پشیمان شده‌اند. هرچند که برایتون جزو تیم‌های بزرگ لیگ برتر محسوب نمی‌شود، اما بازی در این رقابت‌ها بدون شک راحت نخواهد بود.

علیرضا در فصل گذشته موفق شد پس از گذشت مدتی خود را به ترکیب اصلی برساند و در حالی که می‌توانست خود را به بازیکن ثابت تیمش در همه مسابقات تبدیل کند با مصدومیتی که گریبانش را گرفت مدتی از میادین دور شد و در نهایت تا پایان فصل چند بازی بیشتر انجام نداد. لژیونر محبوب فوتبال ایران در فصل گذشته لیگ جزیره نه تنها گلی برای تیمش نزد بلکه حتی یک پاس گل هم نداد تا انتقادات زیادی به او وارد شود.

پس از پایان فصل، سرمربی تیم برایتون به دلیل کسب نتایج ضعیف اخراج و گراهام پاتر جانشین وی شد. پاتر که فصل را با برایتون خوب آغاز کرد از جهانبخش در تیمش استفاده‌ای نکرد و ترجیح داد فعلا به تیم برنده خود دست نزند. این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که سرمربی تیم برایتون تصمیم گرفت پس از گذشت ۵ هفته از لیگ، همچنان به جز یک بازی بازیکن ایرانی خود را حتی روی نیمکت تیمش هم قرار ندهد! علیرضا در فصل جدید تنها یک بازی برای برایتون انجام داده و آن هم مقابل بریستول در لیگ‌کاپ انگلیس بود که به جز تاثیری غیرمستقیم روی گل تیمش کار خاص دیگری انجام نداد.

جهانبخش این روز‌ها به یک سکونشین تبدیل شده و مشخص نیست دلیل اصلی بازی نکردن او چیست، اما بدون شک یکی از دلایل مهم آن، انتخاب اشتباه وی در تیم جدیدش بوده است. شاید اگر ملی‌پوش فوتبال ایران به جای انتخاب برایتون و لیگ دشوار انگلیس، به تیم‌های لالیگایی یا بوندسلیگایی می‌رفت الان وضعیتش شکل دیگری بود و به صورت ثابت در تیمش بازی می‌کرد.

قطعا جهانبخش این روز‌ها تاوان همان اشتباه را پس می‌دهد و باید دید این بازیکن در نهایت چه تصمیمی برای خود می‌گیرد چراکه سکونشینی یا نشستن روی نیمکت می‌تواند تاثیر زیادی در جایگاه وی در تیم ملی هم بگذارد و ممکن است اعتماد ویلموتس را هم از دست بدهد.