عدالت، حلقه مفقوده برخوردهای سخت انضباطی در فوتبال

 تازه پنج هفته از لیگ برتر ایران سپری شده که اختلاف میان تیم‌ها با همدیگر و نهادهای اجرایی فوتبال بالا زده و مرتبا تیم‌های مختلف با صدور بیانیه علیه رقبای خود و حتی نهادهای اجرایی، مدعی جانب‌داری برخی از نهادها از تیمی خاص و پایمال کردن منافع خودشان هستند.

اخبار ورزشی- بیانیه نویسی اتفاقی است که در چند سال اخیر در فوتبال ایران تشدید شده و با وجود تاکید کمیته انضباطی مبنی بر رصد این اتفاقات و برخورد با خاطیان در صورت بیان مطلبی علیه نهادهای اجرایی و انضباطی و همین طور تشویش اذهان عمومی، بیانیه نویسی نه تنها کمتر نشده که تشدید هم شده است.

عمده این اتفاقات را هم می‌توان در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال جست‌وجو کرد که در طول فصل جاری فعال‌تر از همیشه عمل کرده و با صدور اطلاعیه‌ها و آرای فوری خاطیان، توانسته نسبت به فصول گذشته عملکرد بهتری داشته باشد و از بلاتکلیفی تیم‌ها و افراد بکاهد.

با این حال یک جای این کار می‌لنگد و آن هم آرای متناقض تیم‌هاست که با عمل آن‌ها تطابق ندارد و صدای رقبا و تیم‌های مختلف را در آورده است.

برای درک بهتر وضعیت، به بیان برخی مصداق‌ها می‌پردازیم که از واکنش‌های بعضا سلیقه‌ای مسئولان انضباطی فدراسیون فوتبال حکایت دارد:

*‌ در بازی پرسپولیس و تراکتور، هواداران تراکتور به بازیکنان پرسپولیس و به خصوص علیرضا بیرانوند فحاشی کردند و چند عمل دیگر خلاف قانون را انجام دادند - آوردن پرچم سایر کشورها و شعارهای هنجارشکنانه - که با واکنش نادرست بیرانوند همراه بود. در نتیجه کمیته انضباطی تراکتور و بیرانوند را محروم کرد اما محرومیت هواداران تراکتور که برای چندمین بار در سال‌های اخیر این عمل را انجام داده بودند، بخشیده شد.

* در سوی دیگر هواداران تیمی مانند نفت مسجد سلیمان که در بازی با استقلال علیه این تیم شعار دادند و با سنگ، شیشه اتوبس حریف را شکستند، در همان شب بازی به مدت سه هفته از داشتن هواداران خود محروم شدند و هیچ بخشش یا تعلیقی هم در کار نبود.

* مدیرعامل پرسپولیس در مصاحبه خود در روز داربی مدعی شد اسنادی دارد که برخی نمی‌خواهند پرسپولیس برای چهارمین بار متوالی قهرمان شود که با واکنش مدیر رسانه‌ای استقلال همراه شد اما کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال فقط به احضار مدیر رسانه‌ای آبی ها اکتفا کرد.

* سرمربی پرسپولیس در دفعات گذشته در نشست خبری قبل از بازی‌ها به طور چندباره درباره استقلال و خریدهای این تیم صحبت کرده بود اما کمیته انضباطی هیچ واکنشی به این اقدام سرمربی پرسپولیس حتی قبل از داربی نداشت که با واکنش و تشویش اذهان هواداران دو تیم همراه شد. فقط کمیته انضباطی زمانی به این موضوع رسیدگی کرد که با شکایتی از وزارت ورزش و جوانان به علت صحبت‌های کالدرون مواجه شد که یک مورد دیگر از رفتارهای سلیقه‌ای کمیته انضباطی بود.

* بعد از بازی پرسپولیس و تراکتور و مشکلات متعدد در این بازی، کمیته انضباطی تا چند روز سکوت در پیش گرفت تا صدای رسانه‌ها درآید و سپس اطلاعیه‌ای را صادر کند اما بعد از بازی داربی فورا اطلاعیه داد و این بار خبری از رای قطعی نیست.

این‌ها تمام اتفاق‌ها و آرای متفاوت کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال نیست و فقط بخشی از آن چیزی است که باعث شده تقریبا تمام تیم‌ها و اعضای‌شان نسبت به تیم‌های دیگر و نهادهای اجرایی فوتبال بدگمان شوند و احساس کنند حقشان ضایع شده است.

این قبیل رفتارهای متفاوت با اعتراض هواداران و تشدید بیانیه نویسی و اتهام‌زنی مواجه شده است. مثلا سپاهانی‌ها بعد از محرومیت بازیکن تیمشان از بازی با پرسپولیس، نهادهای انضباطی را محکوم کردند اما این بار به جای کمیته انضباطی، کمیته اخلاق اطلاعیه داد که نوع دیگری از تعارض در رفتارهای فدراسیون فوتبال است.

به نظر می‌رسد کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال برای حاکم کردن جوی آرام و به دور از تنش، همراه با جدیت در رسیدگی به پرونده‌ها باید رویه معقول و یکسانی را در برخورد با افراد و تیم‌های مختلف متخلف در پیش بگیرد روشی که هیچ ایراد و انتقادی را به همراه نداشته باشد.