بررسی فهرست جدید ویلموتس

 ذهن یک مربی را اول سیستم او تعیین می‌کند. مربی هم مثل یک کوهنورد می‌ماند. کوهنورد قبل از هر کاری باید ببیند قرار است به کوه سنگی برود یا خاکی و یا شنی. بعد از اطلاع از این موضوع، باید تصمیم بگیرد که کدام کفش را بخرد و کدام چکش را با خود ببرد.

اخبار ورزشی- ویلموتس هم مثل هر مربی دیگری ابتدا باید ببیند چه سیستمی به درد تیم ملی می‌خورد. بعد باید نفراتی را انتخاب کند که به درد این سیستم می‌خورند. تفکرات و داشته‌ها باید با هم همخوانی داشته باشند، همچنین داشته‌های فکری ویلموتس با داشته‌های فوتبال ایران و بخصوص لیگ برتر؛ هم از نظر بدنی، هم هوشی و هم تکنیکی. اینکه ویلموتس به شهرهای مختلف می‌رود و لیگ را رصد می‌کند اتفاق خوبی است.

او با همین ذهنیت، لیست کم‌ایراد و قابل تأییدی را اعلام کرده. در لیست تیم ملی، جهانبخش شاهزاده خط خورده‌هاست که فکر می‌کنم ویلموتس او را به دلیل آسیب‌دیدگی در چند هفته اخیر به اردو دعوت نکرده. درون دروازه هر سه دروازه‌بان بر اساس آمار و ارقام دعوت شده‌اند که حضور آنها منطقی هم هست. بیرانوند اما باید کمی تکان بخورد. غرور او را گرفته و این را می‌شود در رفتار، حرکات و گل‌هایی که می‌خورد به وضوح دید. او باید مراقب رفتارش باشد که اگر نباشد با مشکلات بیشتری مواجه می‌شود.

برای دفاع چپ، انتخاب میلاد محمدی و محمد نادری منطقی است. برای وسط نیز همینطور. مجید حسینی، حسین کنعانی‌زادگان، مرتضی پورعلی‌گنجی و سیاوش یزدانی انتخاب‌های معقولانه‌ای هستند. در سمت راست رامین رضاییان حضور دارد و مرتضی منصوری. اینجا موضوعی که مطرح می‌شود این است که تیم ملی راست‌حمله است یا چپ‌حمله. یعنی در حمله، دفاع چپ به علاوه دو دفاع وسط می‌مانند یا دفاع راست؟ شاید یکی از دلایل خط خوردن وریا غفوری این است که تیم ملی می‌خواهد از سمت چپ حمله کند.

اگر یادتان باشد وقتی کی‌روش وریا غفوری را به تیم ملی دعوت نکرد، مقابل انتقادها ایستاد و گفت من یک مدافع می‌خواهم چون وریا دوست دارد همیشه در فاز تهاجمی مؤثر باشد، در دفاع نمی‌ماند و این همان نکته‌ای است که احتمالاً ویلموتس هم به آن پی برده. رامین رضاییان هم دفاع راستی تهاجمی است اما اگر به او بگویند بمان، قطعاً می‌ماند.

ضمن اینکه رضاییان با ارسال‌هایی که انجام می‌دهد، یک دفاع راست دور حمله است. درست بر عکس وریا که دوست دارد تا محوطه جریمه حریف پیش برود. وریا با خصوصیاتی که دارد بیشتر به درد بازی در روش 2-5-3 و پست پیستون راست می‌خورد. در دفاع هم رضاییان با توجه به قامت بلند و خاصیت سرزنی، می‌تواند در کنار دو مدافع مرکزی مثلث تشکیل بدهد و از دروازه محافظت کند.

برای خط میانی سعید عزت‌اللهی مدت‌ها بازی نمی‌کرد و به همین دلیل به اردو دعوت نشد. با توجه به اینکه هم اشکان دژاگه و هم مسعود شجاعی به اردو دعوت شده‌اند می‌توان گفت که ویلموتس قصد دارد از سیستم 1-4-1-4 استفاده کند. اگر می‌خواست 1-3-2-4 بازی کند قطعاً یکی از آنها را کنار می‌گذاشت. شجاعی در حال حاضر بهترین پاسور لیگ است، با پاس‌های خط کشی شده و تنظیم شده. او پاس‌های کم‌نقصی صادر می‌کند که جزو استانداردهای لیگ است.

برای خط حمله هم حرفی نمی‌ماند. آزمون در اوج است و با توجه به اینکه لیگ ما مهاجم جدیدی تولید نکرده، نمی‌توانیم از حضور انصاری‌فرد خرده بگیریم.