مسی – رونالدو؛ رقابت تا ابد ادامه دارد

در تاریخ فوتبال بازیکنان بزرگ زیادی وجود داشته‌اند، اما تنها چند نفر از آن‌ها توانسته‌اند به جایگاه اسطوره برسند و نام‌شان تا سال‌ها بر سر زبان‌ها بماند. پله، مارادونا، کرویف و دی‌استفانو از این بازیکنان هستند که در ذهن بسیاری از فوتبال‌دوستان ، نام و خاطره بازی‌هایشان باقی‌مانده است.

اخبار ورزشی- برای هر بازیکنی بسیار سخت است که بتواند نام خود را به جمع چنین فوق‌ستاره‌ها و چنین اسطوره‌هایی اضافه کند، چنین بازیکنی هم باید کیفیت بالایی داشته باشد و هم الهام‌بخش نسل خود باشد، اما در بیش از یک دهه اخیر دو بازیکن بوده‌اند که توانسته‌اند در بالاترین سطح شایستگی خود را برای حضور در جمع اسطوره‌های ابدی فوتبال ثبت کنند.

مجموع جوایز تیمی لیونل مسی تا امروز ۳۶ جام است و کریستیانو رونالدو موفق شده به ۳۱ جام تیمی برسد. در بخش فردی لیونل مسی که سه‌شنبه شب موفق شد ششمین توپ طلای دوران فعالیت خود را به دست بیاورد حالا ۲۸ جایزه فردی را در کارنامه خود می‌بیند و رونالدو فوق‌ستاره پرتغالی نیز ۲۶ عنوان فردی را در کلکسیون دارد.

این اتفاقی است که در مورد لیونل مسی و کریستیانو رونالدو رخ داده است. دو بازیکن فرازمینی که همه رکورد‌ها را جا به جا کرده‌اند و همچنان با بالاترین انگیزه پیش می‌روند. امسال نوبت لیونل مسی بود که جایزه بست فیفا و همچنین توپ طلا را از آن خود کند، سال گذشته این اتفاق برای مودریچ افتاد و دو سال قبل کریس رونالدو بود که جوایز را درو کرد. رقابت آن‌ها همچنان ادامه دارد و این موضوع را خود مسی در گفتگو با فرانس فوتبال عنوان کرده که: «رقابت من و رونالدو هنوز تمام نشده است». مسی حالا در زمینه کسب توپ طلا از رونالدو جلو زده است، چون کریس پنج توپ طلا را در کارنامه دارد.

تعداد گل‌ها
مسی همچنین از نظر تعداد گل‌هایی که در رده باشگاهی به ثمر رسانده از رونالدو پیش است. اعجوبه بارسلونا در تمام دوران فوتبالش در همین باشگاه حضور داشته یک ماشین گلزنی ویرانگر است که توانایی درهم کوبیدن هر حریفی را دارد. او توانسته تا اینجا ۶۱۳ گل با پیراهن بارسا به ثمر برساند، باشگاهی که در آن فراتر از یک اسطوره است و تبدیل به پادشاه قلب‌های اهالی کاتالونیا شده است؛ و کریسیتانو رونالدو هم ۶۰۹ گل در رده باشگاهی زده است. او این تعداد گل را در چهار باشگاه پورتو، منچستریونایتد، رئال‌مادرید و یوونتوس به ثمر رسانده است.

نبرد در نوع گل‌ها
دوئل بین این دو بازیکن، اما فقط به تعداد گل‌ها و جام‌های آن‌ها محدود نمی‌شود بلکه اینکه آن‌ها در مسابقات مختلف چه تعداد گل زده‌اند نیز موضوعی است که تبدیل به سوژه رقابت آن‌ها شده است. مسی تاکنون ۱۲۴ بار توانسته در بازی‌ها دبل کند (دو گل بزند) و رونالدو ۱۰۸ مرتبه موفق به انجام این کار شده است. در تعداد هت‌تریک‌ها مسی ۴۰ است و رونالدو ۳۹. تعداد بازی‌هایی که مسی در آن توانسته چهار گل بزند پنج بازی است در حالی که کریستیانو رونالدو شش مرتبه توانسته آمار رؤیایی زدن چهار گل در یک مسابقه (پوکر) را به نام خود ثبت کند. در تعداد ریپوکر (پنج گل در یک مسابقه) نیز رونالدو ۲ است و مسی یک. لئو در این فصل موفق شده یک بار مقابل سلتا ویگو هت‌تریک کند در حالی که کریستیانو رونالدو همراه با یوونتوس هنوز موفق به انجام این کار نشده است.

گل‌های ملی
در بخش تعداد گل‌های ملی کریستیانو رونالدو برتری آشکاری نسبت به لیونل مسی دارد، چراکه ستاره پرتغالی توانسته در بازی‌های بین‌المللی همراه تیم کشورش درخشش بیشتری داشته باشد. کریس ۹۹ گل زده و حالا فقط یازده گل با شکستن رکورد تاریخی علی دایی در زمینه بیشترین تعداد گل ملی (۱۰۹) فاصله دارد. این در حالی است که مسی تا این مقطع فقط ۷۰ گل ملی را در کارنامه خود ثبت کرده و فاصله زیادی با رونالدو دارد. موضوعی که همیشه سوژه انتقاد از لیونل مسی نیز بوده است. چالشی که هیچ یک از این دو فوق‌ستاره هنوز موفق به غلبه بر آن نشده‌اند، قهرمانی در جام جهانی با تیم‌های ملی کشورشان است. چالشی که البته زمان زیادی برای رسیدن به آن هم ندارند. مسی البته یک بار موفق شده به فینال جام جهانی برسد و تا آستانه کسب جام نیز پیش رفت، اما در نهایت در فینال ۲۰۱۴ مغلوب آلمان شدند.

کریستیانو، بالاتر در تعداد قهرمانی‌های ملی
کریستیانو رونالدو از نظر تعداد قهرمانی‌هایی که همراه با تیم ملی کشورش به دست آورده هم از لیونل مسی جلو‌تر است. او قهرمان جام ملت‌های اروپا همراه با پرتغال شد اتفاقی که مسی هنوز به انجام آن نشده است و حسرت بزرگ در دوران کاری او این است که هیچ وقت نتوانسته همراه با آرژانتین به جامی برسد، باوجودی که دو فینال کوپا آمریکا و یک فینال جام جهانی رادر کارنامه دارد. از نظر تعداد قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا هم رونالدو به پنج قهرمانی رسیده است و مسی چهار بار به این جام دست یافته است.

رقابت ابدی دو فوق‌ستاره فوتبال جهان همچنان ادامه دارد و افسوس بزرگ شاید این باشد که آن‌ها هر سال به پایان دوران کاری خود نزدیک‌تر می‌شوند. رقابتی که تاریخ فوتبال شاید دیگر هیچ‌گاه به خود نبیند.

مسی – رونالدو؛ رقابت تا ابد ادامه دارد