سوالی جدی در مورد ماجرای استراماچونی و استقلال

اخبار ورزشی- لیگ برتر فوتبال ایران همواره با حاشیه های فراوانی رو به رو بوده و است که بیشتر این حواشی اصولا مربوط به دو تیم بزرگ پایتخت یعنی استقلال و پرسپولیس است.

به گزارش افکارنیوز، لیگ امسال هم از این موضوع مستثنی نیست و مساله مربیان خارجی سرخابی ها بزرگ ترین حاشیه را برای استقلال و پرسپولیس رقم زده است

در ابتدای فصل موضوع قرارداد برانکو با پرسپولیس و عدم دریافت مطالباتش باعث شد که این مربی کروات سرخپوشان تهرانی را ترک و به یک تیم قطری بپیوندد که همین موضوع باعث دلخوری هواران پرسولیس و اعتراض فراوان پرسپولیسی ها به فدراسیون و وزارت ورزش شد.

اعتراضاتی که در مورد ویلموتس هم صدق میکرد مریی هلندی که دو ماه در این حضور داشت و به غیر از یک پیروزی پر گل مقابل کامبوج عملا برای تیم ملی ایران دستاوردی نداشت و دست اخر نیز با ترک ایران و دریافت یک مبلغ هنگفت تیم ملی و فدراسیون را در جریان بازی های مقدماتی جام جهانی تنها گذاشت.

این روزها هم رفتن استراماچونی از استقلال مسئله داغ فوتبال ایران شده از مدل قرارداد بستن با این مربی ایتالیایی تا نحوه رفتن او از جمع آبی پوشان همه و همه مورد اعتراض فوتبال دوستان است.

استراماچونی

قرارداد استراماچونی و استقلال چه قدر است؟

اما درباره قرار داد استراماچونی با استقلال گویا همه چیز فرق می کرد مدیران استقلال توانسته بودند قرارداد خوبی با سرمربی سابق اینترمیلان ببندند. قراردادی دوساله که می‌گویند به ازای هر فصل 750هزار دلار دستمزد برای استرا در نظر گرفته شده بود قراردادی با بندهای محکم که اجازه نمی‌داد استراماچونی پیش از پایان زمان قراردادش استقلال را ترک کند و اگر به هر دلیلی از استقلال جدا می‌شد، باید غرامت سنگینی پرداخت می‌کرد.

اما چرا با وجود یک قرارداد محکم و دوطرفه استراماچونی توانست یک طرفه فسخ کند و از ایران برود؟

پاسخ این سوال این اینجاست که در قراردادهای تحت‌نظر فیفا اگر یک سرمربی دوماه از پرداخت موعد حقوقش بگذرد، قرارداد قابلیت فسخ یکطرفه را خواهد داشت و استراماچونی با استفاده از همین بند به راحتی و بدون پرداخت غرامت قراردادش را فسخ کرد.دقیقا به همان شیوه که برانکو توانست از پرسپولیس جدا شود‌

حال بعد از این اتفاقات عجیب در فوتبال حرفه ای ایران و خارج شدن این همه ارز از کشور به عنوان دستمزد مربیان خارجی سوالی که ذهن هوارداران فوتبالی را به خود درگیر می کند این است که چرا با توجه به تجربه پرداخت دستمزد کی روش و برانکو و ویلموتس دوباره همین اتفاق در فوتبال آن هم در سطح حرفه ای می افتد مسئولان فدراسیون فوتبال از زمان کی روش تا به امروز فکری برای حل این مشکل(پرداخت دستمزد مربیان خارجی زیر سایه تحریم) نکرده و همچنان اصرار به استفاده از مربیان خارجی دارند.

چرا به مربی داخلی در فوتبال بها نمی دهیم؟

سوال بعدی اینجاست که جای مربیان داخلی و کادرسازی در زمینه مربیگری در فوتبال کجاست و چه زمانی قرار است این اتفاق در فوتبال بیافتد؟

رهبر معظم انقلاب در دیدار خود با والیبالیست های جوان کشور درباره استفاده از مربی خارجی فرمودند:

این تصور نشود که من از این که از یک مربى خارجىِ خوبِ به‌دردبخورى استفاده شود، مخالفم؛ اما وقتى که شما از یک مربى داخلى براى فوتبال یا بسکتبال یا والیبال یا کشتى یا هر ورزش دیگر استفاده میکنید، من خوشحال میشوم و احساس سرافرازى میکنم. این خیلى خوب است که مربى بچه‌ها و جوانهاى ما یکى از خودمان باشد؛ همین جا تربیت شده باشد، پرورش پیدا کرده باشد. البته بعضى از مربى‌هاى خارجى خوبند، بعضى‌شان خوب نیستند؛ پول هم زیاد میگیرند، توقع هم زیاد دارند، گاهى کار هم انجام نمیدهند؛ از این قبیل هم هست. بنابراین اگر یک وقتى راجع به مربى خارجى صحبت شده، حرف من ناظر به این است.»

مسئولان وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال می توانند با در نظر گرفتن فرمایش رهبر معظم انقلاب و الگو قراردادن آن راه را برای کادرسازی در زمینه تربیت و رشد مربیان داخلی هموار کند تا هم از ظرفیت داخلی کشور استفاده شود و هم این مبالغ هنگفت به عنوان دستمزد مربیان خارجی از کشور خارج نشود.

به هرحال تغییر مدیرعامل و کادر مدیریتی نمی تواند مشکل بزرگ این روزهای استقلال و پرسپولیس را حل کند فقط شاید برای مدت زمان کوتاهی اوضاع را آرام نگه دارد ولی هنوز هواداران سرخابی و به خصوص استقلالی ها این روزها نگران در پی یک پاسخ به سوالات خود درباره وضعیت تیم محبوبشان هستند.