هفته شانزدهم لیگ برتر/ پرسپولیس و استقلال به دنبال صدرنشینی

 هفته شانزدهم لیگ برتر فوتبال امروز با برگزاری چهار دیدار آغاز می‌شود که در مهمترین بازی‌ها، پرسپولیس در جم به مصاف پارس جنوبی می‌رود و استقلال در آزادی از ماشین‌سازی پذیرایی خواهد کرد.

پارس جنوبی - پرسپولیس

اخبار ورزشی- پرسپولیس پس از شکست مقابل نفت مسجدسلیمان در هفته یازدهم، سه بازی پشت سر هم خود را با پیروزی پشت سر گذاشت تا هم از حواشی دور شود و هم در جدول به شرایط خود بهبود ببخشد. شاگردان گابریل کالدرون، تیم‌های ذوب‌آهن، گل‌گهر و سایپا را از پیش رو برداشتند و با یک بازی کمتر نسبت به استقلال و به دلیل تفاضل گل پایین‌تر در رده سوم قرار گرفتند. پرسپولیسی‌ها این شانس را دارند که با برتری در بازی مقابل پارس جنوبی و همچنین بازی عقب‌افتاده برابر نساجی به تنهایی در صدر جدول قرار بگیرند.

سبک بازی پرسپولیس انتقادهای زیادی را به کالدرون وارد کرده بود، اما سه پیروزی اخیر و صعود سرخپوشان به مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی، کمی از انتقادها را کاهش داده و آرامش به اردوگاه سرخ‌ها بازگشته است. از جمع بازیکنان پرسپولیس، امید عالیشاه همچنان در لیست سیاه کالدرون قرار گرفته و همراه پرسپولیس به جم سفر نکرده است، اما سایر بازیکنان همراه تیم‌شان حضور دارند.

حریف مقابل پرسپولیس، در شرایطی بحرانی به سر می‌برد، بحرانی تا آن حد که فراز کمالوند به دلیل مشکلات مالی از سرمربیگری این تیم کناره‌گیری کرد و در این مدت دستیاران او تمرینات را برگزار کرده‌اند. قرار بود خبر توافق این باشگاه با رحمان رضایی اعلام شود، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. پارس جنوبی با 11 امتیاز در رده سیزدهم جدول قرار گرفته و به مانند پرسپولیس یک بازی عقب افتاده دارد.

تراکتور - نفت مسجدسلیمان

به نظر می‌رسید تراکتور این فصل با هدایت مصطفی دنیزلی فصل آرامی را سپری کند، اما رفته رفته مشخص شد که مربی ترک‌بار نیز نمی‌تواند کاری پیش ببرد و در نهایت او از هدایت سرخپوشان تبریزی کناره‌گیری کرد. مالک متمول تراکتور نیز، هدایت تیم را به احد شیخ لاری سپرد، اما نتایج بد تراکتور همچنان ادامه داشت تا اینکه هفته گذشته تیم تبریزی موفق به شکست فولاد خوزستان شد و پس از هفته‌ها، آرامش به این تیم بازگشت. اگر چه تراکتور با 21 امتیاز در جایگاه هشتم ایستاده، اما دو بازی عقب افتاده دارد و می‌تواند این فاصله را کمتر کند.

حریف امروز تراکتوری‌ها نفت مسجدسلیمان است، یکی از پدیده‌های لیگ نوزدهم، تیمی که به مانند سپاهان تا این هفته شکستی در پرونده خود نداشته و یقیه بسیاری از تیم‌های مدعی را گرفته است. شاگردان مهدی تارتار با 26 امتیاز در رده ششم قرار دارند و می‌توانند با پیروزی در این دیدار تا رده چهارم صعود کنند، اتفاقی که برای مسجدسلیمانی‌ها اتفاقی جالب توجه خواهد بود. تنها نکته این تیم، تساوی‌های زیاد است که با 11 تساوی بیشترین تساوی را به نام خود ثبت کرده‌اند.

سپاهان - شاهین

تیم سپاهان پس از سه تساوی پی در پی، هفته گذشته پیکان را شکست داد تا شانس رسیدن به صدر جدول را پیدا کند، به خصوص اینکه یک بازی کمتر از استقلال صدرنشین دارد. روی کاغذ شاگردان امیر قلعه‌نویی کار راحتی دارند، اما فوتبال هیچ وقت قابل پیش‌بینی نیست. این هفته تیمی برابر آنها قرار می‌گیرد که یک پیروزی هم در کارنامه‌اش ندارد و هفته گذشته مقابل استقلال در ورزشگاه آزادی با نتیجه 4 بر یک شکست خورد. قلعه‌نویی برای این دو دیدار دو بازیکن کلیدی خود یعنی امید نورافکن و عزت‌الله پورقاز را در اختیار ندارد. پورقاز مدافع سپاهان رباط صلیبی پاره کرده و فصل را از دست داده است.

تیم شاهین نیز با حضور مربی جدید خود میشو کمی شکل تیمی بهتری پیدا کرده، اما هنوز نتوانسته در حد یک تیم لیگ برتری نتیجه بگیرد. این تیم با شش امتیاز در قعر جدول است و سپاهان نیز با 28 امتیاز در ایستگاه دوم قرار گرفته.

استقلال - ماشین‌سازی

ماجرای عجیب تیم استقلال همچنان ادامه دارد. سریال بازگشت یا عدم بازگشت استراماچونی تا این لحظه تمام نشده و ظاهراً امروز هم استقلال باید بدون سرمربی و دستیاران خارجی‌اش به مصاف حریف خود برود. پس از جدایی عجیب استراماچونی، تیم استقلال با هدایت بهزاد غلامپور، صالح مصطفوی، مترجم استراماچونی و وریا غفوری مقابل پیکان و شاهین بوشهر به یک تساوی و یک برد دست یافت و این بار هم باید در ورزشگاه آزادی به مصاف حریف خود برود. فارغ از ماجرای عجیب نیمکت استقلال، چهار بازیکن این تیم نیز در بازی امروز حضور نخواهند داشت. فرشید اسماعیلی، علی دشتی، سیاوش یزدانی و میلاد زکی‌پور مصدوم بوده و به این دیدار نمی‌رسند.

استقلال با 29 امتیاز در صدر جدول ایستاده است، اما خوب می‌داند در صورت ناکامی باید چند پله سقوط کند، ضمن اینکه تیم‌های مدعی سپاهان و پرسپولیس نیز یک بازی عقب‌افتاده دارند و همین مسئله اهمیت بازی امروز را برای استقلال دو چندان می‌کند. از طرفی باید به حضور ستار همدانی روی نیمکت استقلال اشاره کرد که به‌عنوان سرپرست تیم جانشین جواد زرینچه شد تا حداقل یکی از صندلی‌های نیمکت امروز خالی نماند!

استقلال خاطره تلخی از بازی با ماشین‌سازی دارد، چرا که بازی رفت که در واقع هفته نخست لیگ بود، در دقایق آخر از روی ضربه ایستگاهی گل خورد و نتیجه را واگذار کرد، دیداری که استراماچونی به دلیل نبود مترجم در کنارش عصبانی شد و در نشست خبری به یکی از صندلی‌ها لگد زد. آبی‌پوشان قصد دارند در غیاب سرمربی ایتالیایی خود انتقام بازی رفت را بگیرند و با حاشیه امنیت مناسب فعلاً از میدان لیگ خارج شوند.

ماشین‌سازی هفته پرحاشیه‌ای را سپری کرد و با وجود نتایج نسبتاً خوب در لیگ برتر، یک جلسه از تمرین را به دلیل پرداخت نشدن مطالبات بازیکنان از دست داد، روزی که بازیکنان به دلیل همین مسئله اعتصاب کردند. با این حال، شاگردان رسول خطیبی با 19 امتیاز در رده نهم قرار گرفته و با تیم همشهری خود یعنی تراکتور که هزینه زیادی کرده تنها دو امتیاز اختلاف دارند. خطیبی نشان داده که مقابل تیم‌های پرطرفدار انگیزه زیادی دارد و نمی‌خواهد امتیاز از دست بدهد. او می‌خواهد به مانند بازی رفت، حتی با سه امتیاز زمین را ترک کند.

به گزارش تسنیم، برنامه‌ کامل بازی‌های هفته شانزدهم لیگ برتر فوتبال به همراه اسامی داوران به شرح زیر است:

پنجشنبه - 28 آذر 98

استقلال - ماشین‌سازی تبریز، ساعت 17:30
داور: سیدوحید کاظمی،‌ کمک‌ها: سعید علی‌نژادیان و سعید قاسمی
کمک داوران اضافی: رضا عادل و احمد محمدی
داور چهارم: امیرمحمدداوزده،‌ ناظر: حسن کامرانی‌فر

تراکتور تبریز - نفت مسجدسلیمان، ساعت 15:30
داور: امیر عرب براقی، کمک‌ها: حسن انتظاری و یوسف مغروری
کمک داوران اضافی: کوپال ناظمی و یاسر همرنگ
داور چهارم: بابک خسروی،‌ ناظر: بهرام مهرپیما

سپاهان - شاهین شهرداری بوشهر، ساعت 16:25
داور: مرتضی منصوریان، کمک‌ها: داریوش صابرمطلق و رحیم حاجیلو
کمک داوران اضافی: مهدی مرجانزاده و حمید حاج ملک
داور چهارم: ولی کاوسی، ناظر: رحیم رحیمی مقدم

پارس جنوبی جم - پرسپولیس، ساعت 15
داور: علی صفایی، کمک‌ها: علیرضا ایلدروم و محمدعلی پورمتقی
کمک داوران اضافی: سیدرضا مهدوی و ایمان کهیش
داور چهارم: حامد صفایی‌، ناظر: محمود رفیعی

جمعه - 29 آذر

نساجی مازندران - گل‌گهر سیرجان، ساعت 15
داور: محمدحسین ترابیان،‌ کمک‌ها: هادی طوسی و محمدرسول ذورقی
کمک داوران اضافی: حسین زیاری و امیرسامان سلطانی
داور چهارم: علیرضا طاهرخانی، ناظر: حسین خانبان

سایپا - ذوب‌آهن اصفهان، ساعت 15:15
داور: جواد رحیم‌زاده، کمک‌ها: محمد راهی و مهدی سیفی
کمک داوران اضافی: عبدالنبی پورخلف و محمدرضا اکبریان
داور چهارم: مرتضی سلمان‌نژاد، ناظر: علیرضا کهوری

شهر خودرو مشهد - پیکان، ساعت 15:45
داور: اشکان خورشیدی، کمک‌ها: جلیل شعرانی و مهدی شفیعی
کمک داوران اضافی: حسن اکرمی و علی بای
داور چهارم: علی اکبر عظیم‌پور، ناظر: ایرج نظری

صنعت نفت آبادان - فولاد خوزستان، ساعت 16:40
داور: سیدعلی اصغر مومنی، کمک‌ها: فرهاد مروجی و حمید سبحانی
کمک داوران اضافی: محمدحسین زاهدی‌فر و میثم حیدری
داور چهارم: حسین مرادی، ناظر: یدالله جهانبازی