به گزارش مهر، نهمین ماه سال ۱۳۹۰ با یک اتفاق جذاب در ورزش ایران همراه بود که کسب سهمیه المپیک توسط ندا شهسواری بانوی پینگ پنگ باز کشورمان برای نخستین مرتبه در تاریخ صورت گرفت.

در این ماه تیم ملی والیبال توانست در رقابت‌های جام جهانی والیبال و انتخابی المپیک عملکرد خوبی داشته باشد. تیم وزنه‌برداری ملی حفاری اهواز عنوان قهرمانی رقابت‌های وزنه‌‌برداری جام باشگاه‌های آسیا را بدست آورد.

شکست پرسپولیس در دربی ۷۳ و استعفای حمید استیلی، انتخاب مسی به عنوان بهترین بازیکن جهان و محمد کشاورز به عنوان برترین بازیکن سال ۲۰۱۱ فوتسال آسیا و برکناری پ حرف و حدیث" جیرولامو جیووینازو " سرمربی ایتالیایی تیم ملی جودو از مهمترین اتفاقات آخرین ماه فصل پائیز سال ۹۰ بود که در زیر بصورت مختصر به این اتفاقات اشاره شده است:

اول آذرماه:
* به گزارشافکار، تیم ملی والیبال ایران در سومین دیدار خود در چارچوب رقابت‌های جام جهانی والیبال و انتخابی المپیک از سد صربستان، قهرمان اروپا گذشت.

دوم آذرماه:
* محمد کشاورز در مراسم انتخاب بهترین های فوتبال آسیا به عنوان برترین بازیکن سال ۲۰۱۱ فوتسال آسیا برگزیده شد و فوتبال ایران غیر از این عنوان نتوانست به مقام دیگری دست پیدا کند.

سوم آذرماه:
* تیم ملی والیبال ایران در چهارمین دیدارش در چارچوب رقابتهای جام جهانی والیبال به مصاف تیم ملی لهستان رفت و این تیم قدرتمند را ۳ بر ۲ شکست داد.

چهارم آذرماه:
* تیم ملی والیبال ایران در پنجمین دیدار خود در چارچوب رقابتهای جام جهانی والیبال به مصاف تیم قدرتمند آرژانتین رفت و این تیم را نیز ۳ بر ۲ شکست داد.

* با نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا سهمیه تیمهای ایرانی از حضور مستقیم در رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا از ۴ تیم به ۲ + ۲ تیم کاهش پیدا کرد و دو تیم دیگر برای حضور در مرحله گروهی این رقابت‌ها در بازی‌های پلی آف به میدان بروند.

ششم آذرماه:
* تیم ملی والیبال ایران در ششمین دیدار خود در چار چوب رقابتهای جام جهانی والیبال به مصاف تیم قدرتمند آمریکا رفت و این دیدار را با نتیجه ۳ بر صفر واگذار کرد.

هفتم آذرماه:
* تیم ملی والیبال ایران در هفتمین دیدار خود در چار چوب رقابتهای جام جهانی والیبال به مصاف قهرمان قاره آفریقا رفت و این دیداررا با نتیجه ۳ بر صفر شکست داد.
* کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال آرای خود در خصوص بازیکنان خاطی تیم فوتبال پرسپولیس که در دیدار مقابل داماش گیلان مرتکب متخلف شده بودند را پس از نزدیک به یک ماه اعلام کرد که برمبنای این رای شیثرضایی به ۳۰ میلیون تومان جریمه و ۲۰ ماه محرومیت(چهار ماه برای ارتکاب عمل زننده و ۱۶ ماه برای جریحه‌دار نمودن اخلاق عمومی) محکوم شده و برای محمد نصرتی نیز ۳۰ میلیون تومان جریمه و ۱۰ ماه محرومیت(چهار ماه ارتکاب عمل زننده و ۶ ماه برای جریحه دار شدن اخلاق عمومی) در نظر گرفته شد.

هشتم آذرماه:
* تیم ملی والیبال ایران در عین ناباوری در ۳ شست پیاپی مقابل چین ته جدولی تن به شکست داد و این در حالی است که اشتباهات شاگردان " خولیو ولاسکو " در این دیدار آزاردهنده بود.

نهم آذرماه:
* تیم وزنه‌برداری ملی حفاری اهواز عنوان قهرمانی رقابت‌های وزنه‌‌برداری جام باشگاه‌های آسیا را کسب کرد.

یازدهم آذرماه:
* تیم ملی والیبال ایران در نهمین دیدار خود در چار چوب رقابتهای جام جهانی والیبال به مصاف پر افتخار ترین تیم جهان رفت و این دیدار را با نتیجه ۳ بر صفر به تیم قدرتمند برزیل باخت.

دوازدهم آذرماه:
* تیم ملی والیبال کشورمان که در شروع دوازدهمین دوره رقابت‌های جام جهانی با نمایش‌های خیره کننده خود به شگفتی ساز این مسابقات مشهور شد، در دهمین دیدار خود در شرایطی مقابل روسیه ۳ بر صفر شکست خورد که بازهم عملکرد قابل قبولی داشت و آبرومندانه بازی کرد.
* اسماعیل زرافشان پیشکسوت عکاسی ورزشی ایران که مدت‌ها بود با بیماری مبارزه می کرد، در سن ۸۳ سالگی در گذشت.

سیزدهم آذرماه:
* تیم ملی والیبال ایران با شکست ۳ بر یک مقابل ایتالیا به کار خود در دوازدهمین دوره رقابت‌های جام جهانی والیبال پایان داد و به عنوان تیم شگفتی ساز این رقابتها جایگاه نهم این بازیها را از آن خود کرد.
* مسئولان باشگاه صنعت نفت آبادان " خوزه آلبرتو کاستا " پرتغالی را جایگزین غلام پیروانی کردند.

هجدهم آذرماه:
* تیم فوتبال پرسپولیس دیدار مرحله یک چهارم نهایی رقابت‌های فوتبال جام حذفی مقابل تیم استقلال ۳ بر صفر شکست خورد تا استقلال فاتح هفتاد و سومین دربی پایتخت باشد.
* حمید استیلی پس از شکست ۳ بر صفر در دربی ۷۳ از سرمربیگری دیدار مرحله یک چهارم نهایی رقابت‌های فوتبال جام حذفی پرسپولیس کناره‌گیری کرد. ضمن اینکه علی کریمی هم به شدت از عزیزالله محمدی رئیس وقت سازمان لیگ انتقاد کرد.

نوزدهم آذرماه:
* مراسم اهدای توپ طلا در مقر فیفا در شهر زوریخ سوئیس برگزار شد و طی آن لیونل مسی عنوان بهترین بازیکن جهان و توپ طلای فیفا را از آن خود کند. جایزه بهترین سرمربی سال نیز به پپ گواردیولا سرمربی جوان بارسلونا رسید.

بیست و یکم آذرماه:
* ندا شهسواری با پیروزی برابر " شاگارووا " از قزاقستان، نخستین بانوی پینگ پنگ باز ایرانی لقب گرفت که جواز حضور در المپیک را بدست آورده است. نوشاد عالمیان پینگ پنگ باز جوان کشورمان با برتری برابر حریفان خود جواز حضور در المپیک ۲۰۱۲ لندن را بدست آورد.

بیست و دوم آذرماه:
* سایت فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال جهان رده‌بندی برترین تیم‌های باشگاهی دنیا در سال ۲۰۱۱ را اعلام کرد که طی آن تیم بارسلونا اسپانیا در صدر این رده‌بندی قرار گرفت و سپاهان اصفهان نیز عنوان بهترین تیم ایرانی را از آن خود کرد.

بیست و پنجم آذرماه:
* " جیرولامو جیووینازو " سرمربی ایتالیایی تیم ملی جودو بعد از ۲۲۱ روز فعالیت در کنار این تیم، اخراج شد.

بیست و ششم آذرماه:
* تیم فوتبال استقلال با برتری قاطع مقابل نفت تهران بالاتر از دیگر مدعیان عنوان قهرمانی نیم فصل نخست مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاههای کشور را بدست آورد.

سی ام آذرماه:
* کمیته استیناف فدراسیون فوتبال حکمش را در خصوص محرومیت دو بازیکن خاطی تیم فوتبال پرسپولیس صادر کرد که براین اساس در مجموع ۲۰ ماه از محرومیت محمد نصرتی و شیثرضایی کاسته شد.
* فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار نام علی کریمی و فرهاد مجیدی را به دلیل تخلف هوادارانشان از فهرست نهایی محبوبترین بازیکن سال ۲۰۱۱ جهان خارج کرد.