تاکتیک پرسپولیس و استقلال دربی 92 چیست؟
شهرآورد 92 در راه است. انتظار این است در این بازی زیباترین فوتبال را از سوی دو تیم شاهد باشیم. به این دلیل که پرسپولیس صدرنشین لیگ برتر است و استقلال هم عنوان بهترین خط حمله را در اختیار دارد و به نوعی می‌توان گفت تهاجمی‌ترین تیم حال حاضر لیگ برتر است، اما همیشه شهرآورد در فوتبال باشگاهی ایران تحت تأثیر مسائل احساسی و فرهنگی که بر آن حاکم است زیبا از آب درنمی‌آید. یا دو تیم خیلی بد بازی می‌کنند یا بازی‌شان قابل تحمل است. کمتر اتفاق افتاده فوتبالی از دو تیم ببینیم که مهیج باشد.
اخبار ورزشی- همان‌طور که اشاره شد همه دلایل، فنی نیست. نمی‌شود گفت در همه این سال‌ها مربیان این دو تیم بد بودند و یا اصلاً علاقه‌ای به ارائه بازی تهاجمی نداشتند. به خصوص در این برهه از زمان که مربی تیم پرسپولیس یحیی گل‌محمدی است. بار‌ها و بار‌ها از او فوتبال زیبا در تیم‌هایی، چون نفت تهران، صبای قم، ذوب‌آهن و شهر خودرو دیدیم و همین‌طور تراکتور. فرهاد مجیدی که به تازگی برای بار دوم سرمربی استقلال شده، در همین مدت کوتاه نشان داده دستور تاکتیکی اش فوتبال رو به جلو است. یعنی فوتبال تهاجمی را دوست دارد و این طبیعی است به این خاطر که در دوران بازیگری مهاجم بوده و گلزنی را دوست دارد.
شاید نوبت آن رسیده که بازیکنان و کادر فنی دو تیم بدون تأثیر‌گذاری از فضای بیرونی راهی میدان شوند. فوتبال را در دربی ۹۲ بازیکنان دو تیم بازی می‌کنند نه رسانه‌ها. کافی است روی این سؤالات زوم شوند و ساعت‌ها در مورد آن فکر کنند. اگر دو تیم در زمین ارائه‌گر بازی تهاجمی باشند از سوی تماشاگران و همچنین رسانه‌ها تحسین نخواهند شد؟ آیا با فوتبال زیبایی که دو تیم در زمین به نمایش می‌گذارند تماشاگر به وجد نخواهد آمد؟ بردن بهتر است یا نباختن؟ اگر تیمی در زمین ارائه‌گر بازی زیبایی باشد، اما نتیجه را بدهد مورد انتقاد قرار خواهد گرفت؟ بار‌ها در بازی‌های گذشته، دو تیم بازی را باختند، اما فوتبال ادامه پیدا کرده و فرصت جبران برای هر دو تیم وجود داشته است. با همه حساسیت‌هایی که در این دیدار وجود دارد، شهرآورد بیش از سه امتیاز ندارد و این‌طور نیست تیمی که در این بازی برنده شود به طور حتم قهرمان خواهد شد یا تیمی که در این بازی بازنده شود جام را از دست خواهد داد.
تک‌تک مهره‌های استقلال و پرسپولیس و از همه مهمتر کادر فنی دو تیم باید نسبت به تماشاگری که برای تماشای این بازی ساعت‌ها وقت می‌گذارد تا به استادیوم بیاید و همچنین تماشاگرانی که ساعت‌ها منتظر تماشای بازی از تلویزیون می‌مانند، ادای دین داشته باشند. حق این تماشاگران فوتبالی با پاس‌های اشتباه و پاس‌های بلند نیست. با همه حساسیت‌هایی که روی این بازی وجود دارد و شاید بیشترین مولد آن تماشاگران بوده باشند، تماشاگران فوتبال زیبا با بازی ترکیبی و ایجاد موقعیت را دوست دارند نه فوتبالی که حوصله‌سربر باشد. به طور حتم تیمی که ارائه‌گر بازی زیبایی باشد، فارغ از نتیجه‌ای که در این بازی رقم خواهد خورد تحسین می‌شود؛ حتی از سوی حریف. استقلالی‌ها و پرسپولیسی‌ها باید خود را از دام این پیله خودساخته رها کنند و همان بازی‌ای را به نمایش بگذارند که در دیدار‌های گذشته بازی می‌کردند. در این صورت شهرآورد ۹۱ با هر نتیجه‌ای زیباترین بازی فصل خواهد شد.
پیشکسوتان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند
مساوی برای فرهاد و یحیی نتیجه خوبی است؟
محمد پنجعلی: مساوی به درد سرخابی‌ها نمی‌خورد
کاپیتان اسبق پرسپولیس در این خصوص گفت: شهرآورد ۹۱ واقعاً غیرقابل پیش‌بینی است و دو تیم پرسپولیس و استقلال هر دو شانس برنده شدن را دارند. مساوی در این بازی نه به سود پرسپولیس خواهد بود و نه به سود استقلال چرا که پرسپولیس برای قهرمانی باید شهرآورد را ببرد و فاصله خودش را با تیم دوم جدول بیشتر کند. از طرفی استقلال هم می‌خواهد به کورس قهرمانی برگردد لذا خواهان ۳ امتیاز بازی است و به اعتقاد من همین مسئله جدال سرخابی‌ها را غیرقابل پیش‌بینی خواهد کرد.
محمد مؤمنی: کفه ترازو حالت مساوی را نشان می‌دهد
مهاجم اسبق استقلال در این خصوص گفت: مساوی دردی از دو تیم دوا نمی‌کند، اگرچه از لحاظ فنی کفه ترازو حالت مساوی را نشان می‌دهد. پرسپولیس برای تداوم صدرنشینی نیاز به برد دارد و استقلال هم برای اینکه به صدر جدول برسد، باید شهرآورد را ببرد لذا شاهد یک بازی تهاجمی از سوی دو تیم خواهیم بود. به نظر من از لحاظ روحی و روانی استقلال شرایط بهتری نسبت به پرسپولیس دارد و من فکر می‌کنم شانس برنده شدن آبی‌ها بیشتر باشد.
پیروز قربانی: برای استقلال فقط برد خوب است
مدافع اسبق استقلال در این خصوص گفت: به اعتقاد من شرایطی که استقلال این روز‌ها دارد، بسیار بهتر از پرسپولیس است و ما باید هر طور شده شهرآورد را ببریم چرا که برای قهرمان شدن باید ۳ امتیاز به صدر جدول نزدیک‌تر شویم. برای استقلال مساوی اصلاً خوب نیست چرا که از لحاظ فنی بهتر از پرسپولیس است و باید از این فرصت استفاده کند و شهرآورد را ببرد. مجیدی تغییرات حداقلی در استقلال ایجاد کرده که جواب داده است.
ادموند بزیک: برای پرسپولیس مساوی خوب است
مهاجم اسبق پرسپولیس در این خصوص گفت: برای پرسپولیس که می‌خواهد قهرمان لیگ برتر شود و سعی می‌کند فاصله امتیازی خود را با استقلال حفظ کند، مساوی هم نتیجه خوبی است. حالا با آمدن یحیی گل‌محمدی پرسپولیس فوتبال بهتر و مالکانه‌تر بازی می‌کند و با شناختی که از یحیی دارم، او اهل ریسک کردن هم هست و پرسپولیس را هجومی به میدان خواهد فرستاد تا تیم برنده از زمین خارج شود. من معتقدم برد یا مساوی برای پرسپولیس اتفاق خوبی خواهد بود.
اسماعیل حلالی: شاید شهرآورد مساوی شود
هافبک اسبق پرسپولیس در این خصوص گفت: هم پرسپولیس و هم استقلال در ارائه فوتبال تهاجمی موفق عمل کرده‌اند و می‌توان پیش‌بینی کرد که در شهرآورد ۹۱ شاهد یک جدال سخت و نفسگیر باشیم. به نظر من شهرآورد شاید مساوی شود و امیدوارم پرگل باشد تا هواداران از آن لذت ببرند. اگر پرسپولیس بتواند برنده از زمین خارج شود، گام بلندی به سوی قهرمانی برخواهد داشت و البته اگر شهرآورد را ببازیم، جایگاهی که در صدر جدول رده‌بندی پیدا کرده‌ایم، متزلزل خواهد شد.