فتح الله زاده به تنهایی نمی‌تواند همه مشکلات را حل کند

رضا صادقپور نایب رییس سابق هیات مدیره و مدیر پیشین آکادمی باشگاه استقلال به تشریح آخرین مسائل مربوط به این باشگاه پرداخت.

مدیران خوبی در گذشته و حال در استقلال بودند

اخبار ورزشی- من به عنوان فردی که بازیکن (بازیکن تیم فوتسال)، مربی (سرمربی تیم فوتسال) و مدیر (نایب رییس هیات مدیره و مدیر آکادمی) باشگاه بودم و اشراف خوبی به این باشگاه دارم، با اطلاعات و علم به مسائل این باشگاه اعلام می دارم باشگاه استقلال همواره در گذشته از مدیران خوب و مجربی برخوردار بوده و الان هم از یک مدیر باتجربه و شایسته بهره می‌برد.

مدیریت اصول چارچوب مشخصی دارد که مدیران استقلال در گذشته و حال از آن برخوردار بودند. اما شرایط دوره مدیریتی باعث می شد که کارایی آنها بالا و پایین داشته باشد.

تاثیر شرایط بر عملکرد مدیران

ممکن است دو فرمانده در ارتش کارایی مشابهی داشته باشند. اما یکی از آنها در زمان جنگ مسئولیت می‌گیرد و یکی در زمان صلح. مقایسه عملکرد این دو نفر یک قیاس مع الفارغ است. در فوتبال هم این شرایط حکم فرما است. مدیران همه توانمند هستند اما ممکن است یک مدیر در شرایط بحران مالی و با محدودیت های مختلف در راس کار قرار گیرد و یک مدیر در زمان آرامش.

به همین دلیل نباید عملکرد مدیران را با یکدیگر مقایسه کرد. همه افرادی که مسئولیت باشگاه استقلال را در نقش مدیر می پذیرند، از توانمندی‌های خاص خودشان برخوردار هستند. اما ممکن است در پاره‌ای مواقع محدودیت‌های اقتصادی، محدودیت‌های قانونی و شرایط جامعه روی عملکرد آنها تاثیر گذار باشد.

تشخیص وزیر در این مقطع فتح الله زاده بود

وزیر ورزش که ریاست مجمع استقلال را برعهده دارد و تاکنون هم در حد توانش برای سرخابی‌ها زحمت کشیده، در این مقطع تشخیص داد که مدیریت استقلال را به علی فتح الله زاده بسپارد. 

آمار و عملکرد فتح الله زاده هم در استقلال مشخص است. او جام‌های زیادی با این تیم آورده و به خوبی جغرافیای این باشگاه را می شناسد. این اشراف کامل به همه زوایای روشن و تاریک می تواند به او کمک کند. 

لزوم استفاده از مشاوران توانمند

البته آقای فتح الله زاده باید این را بداند که فضا هم نسبت به پنج شش سال قبل تفاوت کرده است. ایشان باید در استفاده از اطرافیانش نگرش جدیدی داشته باشد و از مشاورانی توانمند و علمی استفاده کند.

خیلی از افراد هستند که به خاطر موقعیت اجتماعی شان حاضر نیستند زیر مجموعه باشگاه استقلال باشند، اما به خاطر علاقه ای که به این تیم دارند حاضرند با افتخار و به صورت افتخاری مشاور ایشان شوند و او را برای رسیدن به موفقیت های بیشتر کمک کنند. 

عضو موفق ترین هیات مدیره بودم

در دوره‌ای که افتخار حضور در هیات مدیره را داشتم باشگاه با محدودیت های زیاد مالی مواجه بود. حتی در مقطعی باشگاه پلمپ شد و ما موانع زیادی پیش رو داشتیم. برای اولین بار در آن هیات مدیره که یک هیات مدیره کاملا اقتصادی بود توانستیم درآمدزایی خوبی از طریق حامی مالی انجام دهیم و در یک فصل ۱۸ میلیارد کسب درآمد کردیم و ادامه همان مسیر بود که حالا فصلی در حدود هفتاد-هشتاد میلیارد درآمد برای تیم دارد.

یکی از دستاوردهای هیات مدیره ما گرفتن ورزشگاه امام رضا و یکی دیگر دیگر سر و سامان دادن به آکادمی باشگاه بود. آکادمی ما در آن مقطع بیشترین خروجی را داشت. 

قبلا اراده برای خصوصی سازی بود

در همان زمان هیات مدیره‌ای که من عضو آن بودم با جدیت بحث واگذاری استقلال به بخش خصوصی را دنبال می‌کرد و سه بار ما این موضوع را تا پای مزایده هم بردیم که در نهایت بنا به دلایلی این موضوع منتفی شد.

الان را نمی‌دانم اما در مورد آن مقطع با قاطعیت می‌گویم که اراده برای خصوصی سازی استقلال وجود داشت. اراده وجود داشت که سه بار مزایده برگزار شد.

قواعد در فوتبال زیر و رو شده

متاسفانه، متاسفانه و باز هم متاسفانه در فوتبال شرایطی حاکم شده که بازیکن امکاناتی جای بازیکن استعدادی را می گیرد و مدیران امکاناتی و ارتباطی جای مدیران کیفی را اشغال می کنند. 

این یکی از مهمترین عوامل افت فوتبال ما در عرصه باشگاهی و ملی است. مدیران ارشد و تصمیم سازان کلان باید در این باره تجدید نظر کنند و نگذارند استعداد ها به راحتی از چرخه فوتبال حذف شوند. 

مدیران استقلال و پرسپولیس باید چند وجهی باشند

یکی از ویژگی‌های فردی که مدیریت استقلال و پرسپولیس را بر عهده می‌گیرد چند وجهی بودن آن است. فردی که مدیر باشگاه استقلال می شود هم نباید تک بعدی باشد و باید بتواند در چند جبهه کار کند. این که یک مدیر رسانه‌ای باشد اوج هنر اوست، اما این که مدیران باید عملکردشان را در میدان عمل نشان دهند نه در رسانه هم یکی از اصول مدیریتی است. 

فتح الله زاده هم تنها نمی تواند

همانطور که گفتم فتح الله زاده می‌تواند انتخاب خوبی در این مقطع برای استقلال باشد و یکبار دیگر تاکید می کنم مشکلات این باشگاه آنقدر گسترده هست که او به تنهایی قادر به حل همه آنها نباشد. 

با روحیاتی که از فتح الله زاده سراغ دارم می دانم او ذاتا تمایل به استفاده از بهترین نیروها و کارآمد ترین افراد را دارد و این از ویژگی های شخصیتی او می باشد. امیدوارم در این مقطع نیز بتواند کارشناسان خوب و متعهد را برای همکاری و کسب مشاوره دور خود جمع کند تا استقلال را از این تنگنا به سلامتی عبور دهد.

در پایان هم تاکید می کنم به عنوان ورزشکاری که هم به عنوان بازیکن، هم به عنوان مربی و هم به عنوان مدیر در این مجموعه فعالیت کرده  قلبا عاشق آن هستم، برای مجموعه باشگاه استقلال آرزوی موفقیت می کنم و این تنها کاری است که در این مقطع از دست من برای این تیم بر می آید.