روی جیب هواداران حساب کنید!

در همین گیر و دار، وریا غفوری به عنوان کاپیتان تیم به دفتر مدیر جدید باشگاه رفته و تقاضای پرداخت بخشی از دستمزد بازیکنان را کرده. بدهی‌ها در استقلال تمام نمی‌شوند، تنها از یک مدیر به مدیر دیگری منتقل می‌شود و حالا نوبت فتح الله زاده است که با این معضل روبه‌رو شود. ایسما، منشا، جباروف، فرزاد حاتمی، جواد نکونام، محمدمهدی نظری، وریا و بقیه بازیکنان فعلی استقلال، مربیان قدیمی، همگی حق دارند که دستمزدشان را مطالبه کنند.

اخبار ورزشی- به کسی نمی‌شود خرده گرفت. هیچ کدام حرف ناحساب نمی‌زنند؛ در حد بضاعت خودشان زحمت کشیده‌اند و از باشگاه می‌خواهند که به تعهدات قانونی‌اش پایبند باشد. در دوره‌ای که وعده و وعید کمترین خریدار را دارد، فتح‌الله‌زاده باید در مواجهه با مشکلات مالی استقلال و حساب خالی باشگاه، راهکاری عملی داشته باشد. او در دو سه ماه گذشته عضو هیأت مدیره بوده و روزی که پست مدیرعاملی باشگاه به او تعارف شده، طبعاً می‌دانسته که منابع مالی محدودی در اختیار دارد، بعضی قراردادها تا سال 1401 «پیش خور» شده و خبری از پول‌هایی که بشود با آن در بازار نقل و انتقالات بمب منفجر کرد، نیست.

از منظری دیگر، اگر وضعیت مالی امروز استقلال مطلوب بود، اساساً نوبت به فتح‌الله‌زاده نمی‌رسید که به این تیم برگردد و همان‌هایی که قبلاً بودند، سفت و محکم به کار ادامه می‌دادند و به این راحتی میدان را خالی نمی‌کردند که حاجی استقلالی‌ها به صندلی مدیریت باشگاه تکیه بزند! درست یا غلط، وضعیت امروز باشگاه‌های فوتبال ایران به گونه‌ای است که مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره، پیش از هرچیز باید توانایی آن را داشته باشند که ولو به صورت موقت، برای مشکلات مالی تیم راهکاری کوتاه مدت، مؤثر و قابل تحقق داشته باشند اما فتح‌الله‌زاده در این روزها، ایده مشخصی برای اینکه چه برنامه کوتاه‌مدتی برای حل مشکلات مالی استقلال دارد، ارائه نکرده و صرفاً به روش‌های مردود و امتحان پس داده‌ای مثل «کمک مستقیم هواداران» دلخوش کرده که از همین الان با قاطعیت می‌توان گفت حتی یکی از چاله‌های متعدد استقلال را پر نمی‌کند.

این گزاره که «استقلال یا پرسپولیس بیست سی میلیون هوادار دارند و اگر هر هوادار فلان مبلغ به حساب باشگاه واریز کند، همه مشکلات حل خواهد شد» حرف تازه‌ای نیست و این پیشنهاد ناکارآمد پیش از این بارها مطرح شده. اگر مدیر جدید استقلال بخواهد روی کمک هواداران نقشه بکشد و برای جبران کسری بودجه چند ده میلیاردی روی جیب هواداران حساب کند، زودتر از آنچه تصور می‌شود به منطقه بحران نزدیک خواهد شد.