راهکار‌های پایان یک لیگ نیمه‌کاره؛ از لیگ فشرده تا پلی‌آف!

 سازمان لیگ تمایل دارد هر طور شده ۹ هفته پایانی لیگ برتر را برگزار کند، اما چه وقت و چگونه؟ آن‌ها همین چند روز پیش برنامه دادند و از ۱۴ فروردین برای لیگ برتری‌ها بازی گذاشتند، اما ستاد مقابله با کرونا، برنامه‌شان را «وتو» کرد. حالا معلوم شده تا پایان فروردین امکان برگزاری فوتبال در ایران نیست، اما لیگ برتری‌ها هنوز هم تکلیف خود را نمی‌دانند و مجبورند برای بازگشت به لیگ تمرین کنند. حرف‌شان هم کاملاً منطقی است و پایه فنی دارد؛ اگر قرار باشد ۹ هفته پایانی لیگ نوزدهم از ابتدای اردیبهشت آغاز شود، تیم‌ها باید از همین حالا تمرینات خود را شروع کنند. آن‌ها به ۳ هفته بدنسازی و ۱۵ روز زمان برای بازگشت بدن‌ها به فرم ایده‌آل نیاز دارند.
اخبار ورزشیآن‌ها به همین دلیل از سازمان لیگ خواسته‌اند تکلیف‌شان را روشن کند. اما واقعاً تکلیف چیست؟ دیروز شنیدیم لیگ حداقل تا دهم اردیبهشت آغاز نمی‌شود. در خوش‌بینانه‌ترین حالت به تیم‌ها اجازه داده می‌شود بعد از پایان تعطیلات نوروزی تمرینات‌شان را آغاز کنند و از میانه اردیبهشت وارد لیگ برتر شوند.
در این صورت سازمان لیگ، ۹ هفته باقی‌مانده را ظرف حداکثر ۴۵ روز - از نیمه اردیبهشت تا پایان خرداد- برگزار خواهد کرد و پرونده لیگ نوزدهم بسته می‌شود، اما اگر فروردین‌ماه همچنان بحران کرونا ادامه داشته باشد، دیگر امکان برگزاری بازی‌ها تا پایان ماه مبارک رمضان نیست و دنباله لیگ از عید فطر (ابتدای خرداد) آغاز می‌شود و تا اواخر تیر ادامه خواهد داشت.
البته به سازمان لیگ، توصیه‌های دیگری هم شده است. مثلاً یکی این که لیگ برتر را همین‌جا تعطیل کنند و لیگ آینده با ۱۸ تیم آغاز شود و همین ۱۶ تیم با ۲ تیم جدید صعود کرده از لیگ آزادگان بازی‌ها را آغاز کنند، اما مگر بازی‌های لیگ یک را می‌شود برگزار کرد؟ اگر امکان برگزاری لیگ یک باشد، لیگ برتر هم برگزار می‌شود.
این وسط پرسپولیس می‌گوید همان‌طور که در انگلیس می‌خواهند لیورپول را قهرمان کنند، ما را هم قهرمان اعلام کنید و جام‌مان را بدهید، اما بعید است سایر تیم‌ها زیر بار این درخواست بروند. البته دیروز این شایعه به گوش می‌رسید که شاید برای بستن پرونده لیگ، نتایج نیم‌فصل اول را ملاک قرار بدهند. شاید بهترین راهکار برای پایان دادن به این لیگ، همین باشد که تیم‌ها را به ۳ گروه تقسیم کنیم. گروه اول ۶ تیم بالای جدول که با پلی‌آف، ۴ تیم از جمع آن‌ها به AFC معرفی شوند و گروه دوم ۶ تیم وسط جدول که از پلی‌آف معاف باشند و گروه سوم ۶ تیم پایین جدول که با پلی‌آف، چهره ۲ تیم سقوط‌کننده مشخص شود.
البته این طرح در صورتی قابلیت اجرا دارد که AFC اسامی نمایندگان ایران برای فصل بعد را از ما بخواهد. در حال حاضر به نظر می‌رسد AFC هم با لیگ ناقص مانده‌اش برنامه‌ای برای لیگ فصل بعد ندارد.
فعلاً بهترین کار این است که سازمان لیگ به ۱۶ تیم لیگ برتری بگوید تا پایان تعطیلات عید تمرینات را تعطیل کنند و منتظر اطلاعیه فروردین‌ماه باشند؛ الان در خانه ماندن اولویت دارد.

 
مسئولان و مربیان پاسخ می‌دهند
بهترین تصمیم برای لیگ برتر نوزدهم چیست؟
مجید جلالی: می‌شود یک‌ماهه لیگ را جمع کرد
سرمربی تیم گل‌گهر سیرجان، در این خصوص گفت: به نظر من می‌توانیم ۹ بازی باقی‌مانده از لیگ نوزدهم را به صورت فشرده برگزار کنیم که تقویم سال آینده آسیبی نبیند یا اینکه کلاً بازی‌های این فصل را نادیده بگیریم و بگوییم از فصل بعد بازی‌ها دوباره شروع شود که این هم کار متعارفی نیست و منطق ندارد. من فکر می‌کنم همان ۹ بازی را فشرده برگزار کنیم بهتر است و می‌شود هر ۳ الی ۴ روز یک بازی انجام داد. اگرچه قبول دارم شرایط عادی نیست و باید تمام جوانب را در نظر گرفت.
علی عیسی‌زاده: لیگ برتر نباید نیمه‌کاره تمام شود
مدیرعامل باشگاه صنعت نفت آبادان، در این خصوص گفت: من مخالف نیمه‌تمام ماندن لیگ برتر هستم. می‌شود پس از جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و کنترل آن دوباره لیگ را شروع کرد و آن را تا پایان ادامه داد. باشگاه‌های لیگ برتری هزینه کرده‌اند و نمی‌شود لیگ را نیمه‌کاره رها کرد. باید تمام جوانب را بسنجیم و اگر لیگ نیمه‌کاره تمام شود دچار دردسر‌های مالی زیادی می‌شویم. می‌دانیم شرایط سخت است، ولی باید برنامه‌ریزی درست و حسابی داشته باشیم.
جواد وطنخواه: حق ندارند صدرنشین لیگ را قهرمان کنند
مدیرعامل باشگاه شهرخودرو در این خصوص گفت: به نظرم تعطیلی لیگ کار درستی بود چرا که باید از هواداران و بازیکنان و اعضای تیم‌ها مقابل شیوع ویروس کرونا محافظت می‌کردیم. به نظرم راه چاره این است که یا قهرمان را بعد از انجام همه بازی‌های لیگ مشخص کنند و یا اگر قرار است لغو شود، صدرنشین فعلی یعنی تیم پرسپولیس نمی‌تواند شایسته قهرمانی باشد و نباید سازمان لیگ تیم صدرنشین را به عنوان قهرمان آینده لیگ معرفی کند.
هومن افاضلی: لیگ برتر باید نیمه‌کاره رها شود
سرمربی تیم پارس‌جنوبی جم، در این خصوص گفت: اینکه می‌گویند لیگ از اردیبهشت دوباره شروع شود به نظر من شدنی نیست. برگزاری مسابقات در این شرایط بسیار هم مشکل است. من هم مثل سایر مربیان که با اکثرشان صحبت کردم موافق پایان رقابت‌ها تحت یکسری شرایط هستم و فکر هم نمی‌کنم این کار چندان پیچیده باشد. ما رئیس فدراسیون فوتبال نداریم و فدراسیون با سرپرست اداره می‌شود. در کل فکر می‌کنم اگر لیگ برتر را همین‌جا تعطیل کنند بهتر است و لیگ نیمه‌کاره رها شود.
احمد جمشیدی: تعطیلی کلی لیگ به نفع کسی نیست
عضو هیئت مدیره باشگاه ذوب‌آهن در این خصوص گفت: تعطیل شدن لیگ اتفاق خوبی بود و حفظ سلامت برای همه باید در اولویت باشد و نباید به هر قیمتی بخواهیم لیگ را در این شرایط ادامه دهیم. باید در خانه‌ها بمانیم و برای ادامه لیگ تصمیم منطقی بگیریم. لغو شدن کلی لیگ به ضرر تیم‌هایی است که هزینه‌های زیادی کرده‌اند و تعطیلی کامل لیگ به سود هیچ‌کس نخواهد بود و باید یک تصمیم منطقی در این خصوص گرفته شود که نه تیم‌های بالای جدول ضرر کنند و نه تیم‌های پایین جدول.