نگاهی به کارنامه کولاکوویچ در ایران

حاشیه‌های والیبالی از همان ابتدای سال ۹۹ آغاز شد و در فاصله چند روز از آغاز سال نو شمسی خبر از پایان کار ایگور کولاکوویچ مونته نگرویی در تیم ملی والیبال ایران به گوش رسید، خبری که البته می‌شد با توجه به تعویق مسابقات المپیک و لیگ ملت‌های والیبال و همچنین تمایل کولاکوویچ برای پایان کارش در تیم ملی ایران آن را پیش بینی کرد.

اخبار ورزشی- شیوع گسترده کرونا در جهان باعث شد تا تقویم رقابت‌های ورزشی در جهان هم دست خوش تغییرات زیادی شود که در یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های آن رقابت‌های المپیک برای یک سال به تعویق افتاد، همین مسئله مسئولان والیبالی کشورمان که البته این روز‌ها بیشتر از همیشه در سکوت کارشان را دنبال می‌کنند بر آن داشته تا به کارشان با کولاکوویچ پایان دهند. پیش از این محمد رضا داورزنی که دوباره به والیبال بازگشته بود درباره قرارداد کولاکوویچ گفته بود که تیم ملی به دلیل فاصله زمانی کمی که تا المپیک وجود دارد با او به کارش ادامه می‌دهد، اما حالا تعویق مسابقات و به وجود آمدن فرصت جدید مسئولان را بر آن داشته تا تصمیمات جدیدی اتخاذ کنند.  

نگاهی به کارنامه کولاکوویچ 

ایگور کولاکوویچ که از او به عنوان یکی از مربیان نسل ساز در تیم ملی صربستان یاد می‌شود در سال‌های مربیگری اش هدایت چند تیم را در عرصه باشگاهی و ملی بر عهده داشته است، او از سال ۲۰۰۰ در یوگوسلاوی هدایت بودوچناست پودگوریتسا را بر عهده گرفت و در میانه‌های کارش هم در سال ۲۰۰۶ با توجه به نتایج درخشانی که کسب کرده بود سرمربی تیم ملی صربستان شد.  او برای ۸ سال هدایت صربستان را بر عهده داشت و پس از آن هم هدایت تیم والیبال آ اس کن فرانسه را بر عهده گرفت، او پس از پایان کارش در فرانسه به ایران آمد تا سرمربی تیم ملی ایران شود.  

کولاکوویچ در سال ۱۳۹۵ با فدراسیون والیبال ایران قراردادی ۲ بخشی امضا کرد که بر اساس آن در صورت رضایت از عملکردش در ۲ سال نخست قرارداد او برای ۲ سال دیگر هم تمدید می‌شد، سرمربی مونته نگروی تیم ملی ایران در زمان پایان بخش اول قراردادش همراه با تیم ملی به صوفیه رفت تا در مسابقات قهرمانی جهان حاضر شود، تیم ملی کشورمان در آن مسابقات نسبت به دور قبلش نتوانست نتایج مطلوبی کسب کند و با سقوطی ۷ پله‌ای در جایگاه سیزدهم ایستاد! البته او موفق شد برای تیم ملی والیبال کشورمان در سال ۲۰۱۷ نخستین مدال جهانی را هم بگیرد و با عنوان سومی رقابت‌های قاره‌ای مدال جدیدی را به ویترین افتخارات تیم ملی اضافه کند. 

سرمربی تیم ملی کشورمان در دوره ضیایی که پس از داورزنی عهده دار امور شده بود قراردادش را با تیم ملی تمدید کرد و با تیم ملی به مسابقاتی، چون لیگ ملت‌های والیبال برای ۲ دوره، بازی‌های آسیایی جاکارتا، قهرمانی آسیا، جام جهانی و انتخابی المپیک برای ۲ مرتبه اعزام شد.  

او همراه با سرو قامتان ایران توانست مدال طلای آسیا و بازی‌های آسیایی را به دست آورد، با تیم ملی به فینال لیگ ملت‌های ۲۰۱۹ و در نهایت به عنوان پنجمی برسد، در جام جهانی همان عنوان هشتمی گذشته را تکرار کند و دست آخر هم برای دومین مرتبه در تاریخ والیبال ایران تیم ملی را به المپیک ببرد، با این حال اگر چه نگاه کلی به کارنامه کولاکوویچ نشان از آن دارد که نتایج آن مطلوب بوده است، اما مسائلی در گوشه و کنار‌ وجود داشت که احتمالا در کنار رفتن او از تیم ملی بی تاثیر نیست.  

سرمربی مونته نگرویی چندی است که با انتقاد ازطرف کارشناسان و برخی پیشکسوتان برای مسائلی همچون تزریق نشدن بیشتر جوانان به تیم ملی و نبود تعامل کافی با دیگران رو به رو است، او در آخرین کنفرانس خبری اش پیش از اعزام تیم ملی به انتخابی المپیک هم اظهارات تندی داشت و هم به افتخارات والیبال و هم به کارشناسان سخنانی را مطرح کرد.  اوج کار او، اما غیبتش برای تماشای بازی‌های لیگ و ... نبود، بلکه هیسی بود که پس از کسب سهمیه المپیک به سمت منتقدانش نشانه گرفت و انتقاد‌ها را از خودش بیشتر کرد، در مجموع شاید آن طور که باید و شاید او نتوانست انتظار‌هایی که وجود داشت  را بر آورده کند و برخی دلخوری‌ها از او حالا باعث شد تا چنین شود.  

انتظار‌ها از فدراسیون برای سرمربی آینده 

تیم ملی والیبال ایران چند سالی است که در زمره تیم‌های قدرتمند جهان قرار گرفته است و نتایج خوب و درخشان سرو قامتان در عرصه‌های مختلف و همچنین پرورش بازیکنان بزرگ و با استعاد باعث شده تا جایگاه والیبال ایران متفاوت‌تر از قبل باشد، حالا انتظار می‌رود تا فدراسیون والیبال باانتخابی درست و صحیح مربی را به کار بگیرد که هم کارنامه قوی‌تر از کولاکوویچ در اختیار دارد و هم توانایی آن را دارد تا مانند ولاسکو تغییرات عمده‌ای در والیبال کشور ایجاد کند، البته مشکلات زیر ساختی و دیگر مسائل از جمله تیم داری‌ها و... شاید در این که تیم ملی نتوانسته آن طور که باید و شاید در چند وقت گذشته پیبشرفت سریع تری داشته باشد هم بی تاثیر نبوده است. 

امیر خوش خبر مدیر تیم‌های ملی والیبال، اظهارات جالبی را مطرح کرد، او گفته بود که شاید تیم ملی برای حضور در مسابقات لیگ ملت‌ها که ممکن است در پایان تابستان ۹۹ انجام شود با سرمربی ایرانی به میدان برود، اتفاقی که البته می‌تواندبرای والیبال ایران خوشایند باشد، سرمربیان ایرانی در چند وقت گذشته نتایج درخشانی کسب کرده اند، از جمله این سرمربیان در همین رشته والیبال می‌توان به بهروز عطایی و وکیلی اشاره کرد که توانسته اند در سال‌های گذشته با تیم ملی به عنوان قهرمانی جهان در رده نوجوانان و جوانان هم برسند. از جمله دیگر مربیان ایرانی که در رشته‌ای توپ و توری خوش درخشیده است هم می‌توان به مهران شاهین طبع اشاره کرد که با حمایت و اعتماد مسئولان بسکتبال پس از حضور نه چندان موفق مربیان خارجی و داخلی نتایج خوبی کسب کند.  

قطعا رخ داد چنین اتفاقی می‌تواند برای والیبال کشورمان هم مفید باشد و شاید مربیان ایرانی که حالا بالاتر از همیشه هستند بتوانند نتایج بهتری هم کسب کنند.