اتحاد هیات رئیسه علیه تعلیق فوتبال/ پروژه بازگشت تاج شکست خورد!

در روزهایی که تعطیلی فوتبال ملی و باشگاهی سوژه‌های فوتبالی را کمرنگ کرده بود دو نامه خبرساز AFC پیرامون انتخاب دبیرکل جدید فدراسیون دوباره فوتبال را به صدر اخبار جنجالی بازگرداند.

اخبار ورزشی - ظاهر ماجرا تذکر کنفدراسیون در خصوص عدم رعایت تشریفات لازم برای انتخاب دبیرکل جدید است اما رجوع به موارد مشابه سال‌های گذشته همچنین اتفاقات غیرعادی ماه‌های اخیر نشان می‌دهد پروژه دیگری در دستور کار قرار گرفته و مراحل تحقق این پروژه یک به یک تحقق می‌یابد.

اولاً نباید فراموش کرد که در سال ٩٧ انتخاب ابراهیم شکوری به عنوان سرپرست دبیرکلی هم غیرقانونی بود چرا که ممبینی در همان زمان از این انتخاب اظهار بی اطلاعی کرده و جلسه هیأت رییسه تشکیل نشده بود. ثانیاً شکوری شروط لازم برای دبیرکلی از جمله ١٠ سال سابقه مدیریت را نداشت.

حالا که AFC با دقت بندهای مختلف اساسنامه در روند انتخاب دبیرکل را دنبال می‌کند این سوال مطرح می‌شد که چرا در ١٧ ماه گذشته توجهی به فقدان شروط اساسنامه در انتخاب شکوری نداشت؟

پاسخ این سوال را باید در اتفاقات ماه‌های گذشته جست و جو کرد. فیفا از اوایل تابستان خواستار اصلاح اساسنامه شد اما به نامه‌ها پاسخی داده نشد، مراحل اصلاح اساسنامه انجام نشد و در پی آن همانطور که انتظار می‌رفت انتخابات در موعد مقرر با اعتراض فیفا برگزار نشد.

همه چیز در نقطه تعلیق قرار گرفت، شرایط بی ثباتی که بعد از استعفای مهدی تاج می‌توانست به درازا بکشد و برخی مدیران میانی را همچنان در قدرت حفظ کند.

اما ورود نبی این معادلات را دگرگون می‌کند و به برخی از یکه تازی ها پایان می‌دهد. در همین راستا تلاش‌های تازه ای آغاز شده تا با ورود AFC تغییر در صندلی دبیرکلی ایجاد نشود و یک جریان خاص در خلأ موجود همچنان مشغول اعمال قدرت باشد.

در صورت شکست این طرح، پروژه آخر بازگشت تاج از دریچه تعلیق است. فاصله و شکاف به وجود آمده در هیأت رییسه به واسطه اعلام مخالفت ممبینی نخستین نشانه از آغاز این تحرکات محسوب می‌شد.

فدراسیون بدون رئیس اگر مشروعیت هیأت رییسه خودش را هم از دست بدهد خبر رسانی از داخل به AFC و فیفا دنبال می‌شود تا با صدور حکم تعلیق عملاً زمینه را برای بازگشت مهدی تاج فراهم کنند.

اعضای کمیته انتقالی باید مورد تأیید فدراسیونی جهانی قرار بگیرند و تاج به عنوان رئیس مستعفی و نایب رئیس کنفدراسیون شانس اول ریاست این کمیته با حمایت برون مرزی محسوب می‌شود!

تکه‌های پازل به همین سادگی چیده شده بدون توجه به شرایط بحرانی و مشکلات فدراسیون فوتبال . با این وجود نباید فراموش کرد که چنین پروژه مخربی خیال خام برخی از منفعت طلبان است و به این سادگی محقق نخواهد شد. اتفاقات روزهای آتی معادلات این جریان را به هم می‌ریزد و پروژه بازگشت رئیس ناکام می‌ماند.

تلاش‌هایی صورت گرفته که موجب اتحاد و همدلی اعضای هیأت رییسه در راستای مقابله با خطر تعلیق شده و پروسه انتخاب دبیرکل نیز بر همین اساس طبق تشریفات قانونی دنبال خواهد شد تا این بار بهانه تازه ای به فرصت طلبان داده نشود. همدلی اعضای هیأت رییسه و عبور از اختلافات به این بحران خودساخته پایان می‌دهد تا پروژه تعلیق، کمیته انتقالی و بازگشت رئیس سابق به بن بست برسد.