از پرونده های ایرانی در فیفا چه خبر؟/ برانکو و شفر همچنان شاکی

کمیته انضباطی فدراسیون جهانی فوتبال ( فیفا ) در اکثر پرونده‌هایی که باشگاه‌های ایران یک طرف آن هستند حق را به طرف مقابل می‌دهد. این اتفاق بار‌ها در پرونده‌های انضباطی مختلف رخ داده است و به نوعی عادت کرده ایم که وقتی بازیکن یا مربی خارجی از ما شکایت می‌کند محکوم شویم.

اخبار ورزشی- تقریبا بین تمام فوتبالی‌ها و شاید هم مسئولان فیفا این موضوع جا افتاده است که نماینده ایران در پرونده‌های انضباطی از قبل شکست خورده است.

در آخرین مورد باشگاه ماشین سازی تبریز به دلیل پرداخت نکردن حقوق «لوسیانو پریرا ندز» بازیکن اسبق خود از ۳ پنجره نقل و انتقالاتی محروم شده است.

این اولین باری نیست که یک باشگاه ایرانی به این شکل محروم و محکوم می‌شود. باشگاه تراکتور،  پرسپولیس ،  استقلال و ... بار‌ها در پرونده‌های مختلف توسط فیفا محکوم شده اند و در برخی موارد باشگاه‌های ایرانی مجبور شدند چند برابر مبلغ قرارداد را به شاکیان پرداخت کنند.

حکم‌های فیفا در حالی علیه باشگاه‌های ایرانی صادر می‌شود که نوزده دوره از لیگ برتر فوتبال کشور می‌گذرد، اما هنوز برخی از مدیران در بستن قرارداد با بازیکنان و مربیان خارجی اصول اولیه که حمایت از حق و حقوق باشگاه است را رعایت نمی‌کنند.

بیشتر بازیکنان و مربیان خارجی‌ای که از باشگاه‌های ایرانی به فیفا شکایت می‌کنند بند‌های عجیبی مثل آزادسازی، غرامت‌های مختلف و ... در قراردادشان وجود دارد. البته این موضوع که یک بازیکن و مدیربرنامه او تمام تلاش خود را انجام بدهند تا قرارداد به سود آن‌ها بسته شود طبیعی است.

در جدیدترین پرونده‌های ایران در فیفا، برانکو ایوانکوویچ و وینفرد شفر به ترتیب با شکایت از باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال خواهان دریافت کامل مطالبات خود شده اند.

پس از جدایی شفر و برانکو از تیم‌های پرطرفدار پایتخت، بیشتر کارشناسان اعلام کردند که در صورت شکایت این مربیان به فیفا، باشگاه‌های کشورمان محکوم خواهند شد و به غیر از مبلغ قرارداد آن‌ها باید جریمه هم بپردازند. البته بازهم مانند همیشه کسی به این موضوع توجه نکرده است.

مدیران سرخابی‌های پایتخت در بیشتر مواقع در پرونده‌های انضباطی بازنده بوده اند. البته این فقط مختص مدیران استقلال و پرسپولیس نیست و تقریبا تمام باشگاه‌های ایرانی حداقل یک پرونده انضباطی در فیفا دارند.

باشگاه‌های ملوان، برق شیراز، استقلال تهران، پرسپولیس، تراکتور، ماشین سازی، استقلال خوزستان و ... پرونده محکومیت در فیفا دارند.

از ابتدای نوزدهمین دوره لیگ برتر  هم تعدادی از بازیکنان تراکتور از این باشگاه به فیفا شکایت کردند. نکته جالب این پرونده‌ها این است که باشگاه های ایرانی در اکثر آن‌ها شکست خورده و مجبور به پرداخت جریمه شده اند.

این‌ها تنها قسمت کوچکی از پرونده‌های باشگاه‌های ایرانی در فیفا است. شاید مسئولان فیفا هم به این نتیجه رسیده اند که اگر مربی یا بازیکنی از تیم‌های ایرانی شکایت کند حتما حق با او است.

انتظار می‌رود پس از گذشت ۱۹ دوره از لیگ برتر فوتبال کشورمان و حرفه‌ای شدن قراردادها، بازیکنان، مربیان و امکانات، مدیران هم حرفه‌ای شده و یا حداقل زمان عقد قرارداد با بازیکنان و مربیان از تیم حقوقی خوبی کمک بگیرند.