کرونا؛ فرصتی طلایی برای حضور در پارالمپیک

عباس آقاکوچکی با یادآوری اینکه کمیته ملی پارالمپیک بر اساس سیاست هایی که از آن پیروی می کرد، ابتدا تیم ملی بسکتبال با ویلچر را از فهرست تیم های اعزامی به پارالمپیک توکیو کنار گذاشت و بعد اقدام به بازگرداندن این تیم کرد، گفت: در مقایسه با تیم های دیگر کشورها که بر اساس سهمیه دریافتی، برنامه های تمرینی خود را آغاز کرده بودند، ما بازه زمانی قابل توجهی را برای تصویب برنامه ها و اجرای آنها از دست دادیم.

اخبار ورزشی- وی ادامه داد: همین مسئله به لحاظ زمانی و فرصت کوتاهی که در اختیار داشتیم، برای تیم ملی، بازیکنان و کادر فنی ایجاد استرس کرده بود. بعد از بحران غیبت در توکیو، با استرس کمبود زمان برای تمرینِ مناسب و کافی مواجه شدیم. این ها ویژگی های منفی در ارتباط با تیم ملی بسکتبال با ویلچر بود که حالا با تعویق پارالمپیک ، کاملا از بین می رود.

سرمربی تیم ملی بسکتبال با ویلچر با بیان اینکه تعویق یک ساله بازی های پارالمپیک فرصت طلایی برای این تیم به حساب می آید، یادآور شد: با تغییر زمان برگزاری بازی ها، فرصت داریم که با لحاظ کردن شرایط لیگ داخلی و اروپایی که لژیونرهای مان در آن فعال هستند و رصد کردن چگونگی حضور بازیکنان در آنها، برنامه ریزی کاملی برای تیم ملی و نحوه آماده سازی آن داشته باشیم.

آقاکوچکی در مورد پیش بینی دیدارهای تدارکاتی برای تیم ملی بسکتبال با ویلچر نیز گفت: تا پیش از پایان کامل بحران ویروس کرونا و اعلام تقویم فدراسیون جهانی و فدراسیون هر یک از کشورها، نمی توان برنامه ریزی و حتی پیش بینی دقیقی در این مورد داشت. قاعدتا باید دیدارهای تدارکاتی داشته باشیم اما حضور در تورنمنت های بین المللی یا دعوت از حریف تدارکاتی ارتباط مستقیم با وضعیت کرونا دارد.

وی در این رابطه تاکید کرد: طبق تقویم هر ساله، امسال و در ماه نوامبر (تقریبا آبان ماه) رقابت های انتخابی در سطح آسیا و اقیانوسیه برای تعیین تیم های حاضر در جام جهانی ۲۰۲۱ باید برگزار شود. هنوز در مورد زمان و محل برگزاری این رقابت ها اطلاع رسانی نشده اما در صورت برگزاری، قطعا از آن به عنوان بخشی از برنامه های تدارکاتی استفاده خواهیم کرد.

سرمربی تیم ملی بسکتبال با ویلچر همچنین در مورد وضعیت ویلچرهای ِ در اختیار ملی پوشان و اینکه آیا «از استاندارهای لازم برخوردار هستند؟»، گفت: بازیکنان لژیونر از آنجا که غالبا در اروپا فعالیت دارند و بالا بودن راندمان کاری برای‌شان اهمیت دارد، خود را به خوبی تجهیز کرده اند طوریکه همگی ویلچرهای استاندارد در اختیار دارند. بازیکنان داخلی هم مشکلی از این حیث ندارند کمااینکه در مسابقات تایلند (انتخابی پارالمپیک) هم مشکلی نداشتند. در کل ویلچرهای غیراستاندارد معضلی بود که در یک مقطع زمانی به شدت با آن مواجه بودیم اما فعلا مشکلی از این حیث نیست.

آقاکوچکی که سال گذشته و پس از قطعی شدن عزام تیم ملی بسکتبال با ویلچر به پارالمپیک توکیو جایگزین مازیار میرعظیمی در راس کادر فنی این تیم شد در مورد قراردادش و اینکه منعقد شده یا نه، گفت: ابلاغی که به عنوان سرمربی تیم ملی دریافت کردم، حکم قرار داد دارد. قطعا با شروع تمرینات این مسئله جنبه رسمی تر هم خواهد گرفت.