علیرضا بیرانوند چگونه بهترین بازیکن آسیا در تاریخ جام جهانی شد

علیرضا بیرانوند که چندی پیش طی نظرسنجی جدید شکل گرفته از سوی کنفدراسیون در یک نظرسنجی به همراه 4 بازیکن دیگر برتر از قاره پهناور قرار گرفته بود، در نهایت توانست بیشترین رای را در این نظرسنجی مردمی کسب کند.
اخبار ورزشی -  سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا ١٣ فروردین در نظرسنجی خود از مخاطبان و کاربران خود خواست تا بهترین و محبوب ترین آسیایی تاریخ جام‌های جهانی را انتخاب کنند و در نهایت با گذشت حدود دو هفته این نظرسنجی‌ پایان یافت و دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ایران با کسب ۶٨درصد آرا، به عنوان بهترین آسیایی تاریخ جام‌های جهانی لقب بگیرد.
 در کنار بیرانوند، سامی الجابر از عربستان، تیم کیهیل از استرالیا، پارک جی سونگ از کره جنوبی و کیسوکه هوندا از ژاپن حضور داشتند که هر کدامشان در جام های جهانی مختلف موفق به ارائه عملکرد چشم گیری شده اند و لحظه های فراموش نشدنی ای را رقم زده اند که آنها را به قهرمان های ملی کشورشان تبدیل کرده است.

پارک جی سونگ

یکی از بازیکنان مد نظر سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا پارک جی سونگ است که در جام جهانی 2002 که کره ای ها در خانه بازی می کردند، درخشش فوق العاده ای به همراه تیم ملی کشورش داشت و توانست عنوان چهارمی مسابقات را به یک تیم آسیایی برساند. سونگ همچنین در جام جهانی 2006 و در دیدار برابر فرانسه نائب قهرمان مسابقات که با تساوی یک بر یک خاتمه یافت، پنالتی تیمش را به ثمر رساند و در جام جهانی 2010 هم گل پیروزی برابر یونان را ثبت کرد تا تیمش یک بار دیگر به مرحله یک هشتم نهایی مسابقات جام جهانی راه یابد. ستاره سابق منچستریونایتد سه گل در جام های جهانی مختلف ثبت کرده است.

 

سامی الجابر

رقیب دیگر بیرانوند در این نظرسنجی، سامی الجابر ستاره بی نظیر فوتبال عربستان بود که در چهار جام جهانی یعنی جام های جهانی 1994، 1998،2002 و 2006 با تیم ملی کشورش در این مسابقات مهم حضور داشت و سه گل هم در این مسابقات به ثمر رسانده است. سه گل سامی در جام جهانی 1994 برابر مراکش، در جام جهانی 2002 در تساوی 2 بر 2 مقابل آفریقای جنوبی و در نهایت در جام جهانی 2006 در تساوی 2 بر 2 مقابل تونس رقم خورده است.

 

تیم کیهیل

این بازیکن استرالیایی که سال ها در سطح اول فوتبال دنیا و در تیم اورتون بازی کرد، 5 گل در جام های جهانی مختلفی که در آنها حضور داشته، به نام خودش زده است و البته که زیباترین گل او به جام جهانی 2014 و شکست 3 بر 2 برابر هلند بازمی گردد، اما رؤیای او که الهام بخشی به نسل بعدی فوتبال استرالیا بود به خوبی تحقق پیدا کرد.

 

کیسوکه هوندا

هوندا ستاره ژاپنی ها در سه جام جهانی 2010، 2014 و 2018 در تیم ملی ژاپن بازی کرد و فقط در جام جهانی 2018 بود که زیر سایه ستاره های دیگر سامورائی قرار داشت و در دو جام جهانی دیگر یکی از ستاره های کلیدی تیمش به شمار می رفت. سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در مورد هوندا که 4 بار در جام جهانی موفق به گلزنی شده است، می گوید:« اگر ناکاتا را به عنوان اولین بازیکن جهانی فوتبال ژاپن بدانیم، کیسوکه هوندا بهترین بازیکن این کشور در تاریخ جام جهانی است که نمایش های فوق العاده ای در اولین حضورش در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی داشت». از گل های هوندا می توان به گل پیروزی بخش او در جام جهانی 2010 برابر کامرون اشاره کرده که با شوتی از راه دور به دست آمد و همینطور   پیروزی 3 بر 1 دانمارک که ارزش ویژه ای برای کشور ژاپن داشت. هوندا در آخرین جام جهانی نیز در دیدار مقابل سنگال به زمین آمد و گل تساوی را برابر این تیم به ثمر رساند تا سامورائی ها به دور بعدی راه یابند و در دور بعدی با شکست داراماتیک مقابل بلژیک از دور رقابت ها کنار رفتند.

 

 

علیرضا بیرانوند


آخرین انتخاب کنفدراسیون فوتبال آسیا برای شکل دادن این نظر سنجی علیرضا بیرانوند بود که درخشش قابل توجهی در جام جهانی 2018 داشت. این بازیکن برخلاف 4 بازیکن دیگر موفق به ثبت گل در جام جهانی نشده ولی توانست پنالتی یکی از محبوب ترین و البته توانمندترین بازیکنان تاریخ فوتبال جهان را بگیرد و نامش را بر سر زبان ها انداخت. ایران در جام جهانی 2014 در یکی از سخت ترین گروه های ممکن قرار گرفته بود و در بازی آخر مقابل پرتغال به نتیجه ای بهتر از تساوی 1 بر 1 دست پیدا نکرد و از دور مسابقات حذف شد.  تیم ملی ایران در 5 دوره ای که در جام های جهانی شرکت داشته، هیچ وقت به صعود اینقدر نزدیک نبوده است.

 

 

با نگاهی به کارنامه 4 بازیکن دیگری که در این نظرسنجی کنفدراسیون فوتبال آسیا حضور دارند، می توان فهمید که آنها چقدر جام های جهانی فوق العاده ای را تجربه کرده اند و بی شک از علیرضا بیرانوند بازیکنان بزرگتری در تاریخ این رقابت ها در قاره آسیا به شمار می روند، ولی محبوبیت فوتبال و همچنین علیرضا بیرانوند، بین ایرانی ها باعث می شود که آنها حضوری پرشور در محفل های فوتبالی داشته باشند و در این نظر سنجی هم، در نهایت این بیرانوند است که با کنار زدن 4 اسطوره تکرارنشدنی فوتبال آُسیا، توانسته عنوان محبوب ترین بازیکن را به نام خودش بزند؛ یعنی قهرمان قاره آسیا، آن هم میان 4 ستاره دیگر.

 

علیرضا بیرانوند با رای کاربران سایت AFC به عنوان برترین ستاره آسیایی تاریخ جام جهانی انتخاب شد

در این نظرسنجی ۶٩٧ هزار و ١٠٨ نفر شرکت کردند، که بیرانوند با 68 درصد رتبه اول را کسب کرده است و هوندا دومین بازیکن محبوب شده است. جالب اینکه کیهیل که یکی از توانمندترین بازیکنان آسیا در تاریخ اداور جام های جهانی شده و بهترین گل جام جهانی 2014 نیز به نام او ثبت شده است، نتوانسته کسی را متقاعد به رای دادن کند و پارک جی سونگ و سامی الجابر هم با رای های کمی بالاتر از او قرار گرفته اند.