انتخاب داورزنی در پرده ابهام

پس از کش‌وقوس‌های فراوان قرارداد ایگور کولاکوویچ سرمربی تیم ملی والیبال با فدراسیون به صورت توافقی فسخ شد. این در حالی بود که طبق اظهارات این مربی، فدراسیون مشکلات به وجود آمده از شیوع ویروس کرونا و مسائل مالی را دلیل بر فسخ قرارداد عنوان کرده بود و هرگز مذاکره برای توافق و تعامل با این مربی انجام نداد. 

اخبار ورزشی- فسخ قرارداد با کولاکوویچ در شرایطی صورت گرفت که او علاقه‌مند به ادامه همکاری با تیم ملی ایران بود و بارها این مسئله را بیان کرده بود. 

کولاکوویچ در کارنامه حضور خود در تیم ملی توانست نخستین مدال والیبال ایران در تورنمنت جهانی، کسب دوباره سهمیه المپیک قهرمانی آسیا و افتخارات دیگری را به دست آورد. 

درست است که با تعویق بیش از یک‌ساله المپیک ۲۰۲۰ توکیو فرصت برای انتخاب سرمربی وجود دارد، اما بیشتر مربیان خارجی موفق دارای قرارداد هستند و حضور مربی قوی در پای میز مذاکره دشوار است.

انتخاب سرمربی درجه‌دوی خارجی برای تیم ملی والیبال که اکنون یک برند در سطح جهانی محسوب می‌شود شایسته نیست و درصورتی‌که فدراسیون قرار بر استفاده از چنین مربی داشته باشد، سپردن تیم ملی به مربیان داخلی، توصیه کارشناسان است.

 در این صورت فدراسیون در زمان باقی‌مانده تا المپیک می‌تواند از ظرفیت‌های مربی توانمند داخلی استفاده کند، زیرا مربی وطنی مزیت آشنایی با سابقه بازیکنان، آگاهی از شرایط موجود و هزینه کمتر را دارد و می‌تواند با سرعت بیشتری تیم ملی را  همراهی کند. 

بهنام محمودی بازیکن سابق تیم ملی والیبال ایران درباره عملکرد کولاکوویچ سرمربی سابق تیم ملی والیبال در زمان حضورش در ایران گفت: این مربی یکی از سرمربی‌های باشخصیت و حرفه‌ای است که در دوران فعالیت در تیم ملی والیبال زحمات زیادی کشید.

محمودی معتقد است: این مربی تلاش‌های زیادی برای کسب نتایج خوب تیم ملی کشید. یکی از بهترین مربی‌های تیم ملی بود هرچند که نقطه‌ضعف‌هایی هم در کارنامه فعالیت او می‌توان مشاهده کرد.

وی درباره فسخ قرارداد کولاکوویچ و پایان همکاری او با تیم ملی بیان کرد: قرارداد این مربی ۳ ماه آینده و بعد از پایان المپیک به پایان می‌رسید. فدراسیون باید برای حضور مجدد و ادامه همکاری با این مربی توافق‌های لازم را انجام می‌داد، اما در نهایت قرارداد او فسخ شد و باید فدراسیون به دنبال جایگزین مناسبی برای کولاکوویچ باشد. بازیکن سابق تیم ملی والیبال به تعویق افتادن المپیک را فرصت مناسبی برای انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال دانست و افزود: اگر المپیک در زمان خود برگزار می‌شد در حدود ۳ ماه فرصت برای حضور در این رقابت‌ها داشتیم و در این مدت‌زمان کوتاه، حضور مربی خارجی توصیه می‌شد. محمودی ادامه داد: حالا که با تعویق یک‌ساله المپیک روبه‌رو هستیم، فرصت مناسبی داریم تا سرمربی تیم ملی را با بررسی‌های فراوان و تجزیه‌وتحلیل کمیته فنی انتخاب نماییم. 

وی با اشاره به توانمندی مربی‌های داخلی در قامت سرمربی تیم ملی والیبال افزود: مربی‌های وطنی می‌توانند جایگزین کولاکوویچ باشند هرچند مربی‌های تراز اول دنیا هم خواستار حضور در تیم ملی هستند. بااین‌حال باید فدراسیون بررسی‌های دقیقی داشته باشد تا بهترین گزینه را انتخاب نماید. 

محمودی اضافه کرد: انتخاب مربی داخلی یا خارجی باید با دقت انجام گیرد و سیاست‌گذاری مناسب برای آینده والیبال برای کسب بهترین نتایج اتخاذ شود. 

وی با اشاره به حضور مجدد داورزنی در ریاست فدراسیون والیبال اضافه کرد: داورزنی یکی از مدیران با درایت و موفق ورزشی است که می‌تواند با حضورش والیبال را به شرایط ایده‌آل برگرداند و از همه ظرفیت‌ها استفاده کند. 

این پیشکسوت والیبال اضافه کرد: در دو سالی که در فدراسیون والیبال از مدیران و سرپرستان موقت استفاده شد، این ورزش  شرایط خوبی را تجربه نکرد، اما امیدوارم با درایتی که در رئیس جدید فدراسیون وجود دارد دوباره به شرایط ایده‌آل سابق بازگردیم. 

محمودی والیبال را دارای ظرفیت‌های بالا و مناسب دانست و گفت: والیبال ما از پتانسیل بالایی برخوردار است و چنانچه برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت اتخاذ شود،  به نتایج خوبی دست خواهیم یافت.