مرادی: حقوق داوران در شان آنها نیست

مسعود مرادی، ناظر بین‌المللی داوری در گفت‌وگو با برنامه "ورزش تعطیل نیست"، درباره روزهای بدون فوتبال گفت: با توجه به تعطیلی مسابقات فوتبال در سراسر جهان و به تبع از آن لیگ قهرمانان آسیا ، ما در حال حاضر منتظر تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا هستیم که ببینیم ادامه مسابقات به کجا می‌انجامد.

اخبار ورزشی- در مورد لیگ برتر خودمان نیز منتظر هستیم که ببینیم برنامه‌ریزان فوتبال کشورمان چه تصمیمی اتخاذ می‌کنند. به هر حال ما باید اطلاعات خودمان در عرصه داوری را به‌روز نگه داریم تا در آینده بتوانیم به عنوان ناظر به داوران داخلی و خارجی انتقال بدهیم. 

این ناظر داوری ادامه داد: اخیراً یک ایمیلی برای ما آمده که طی دو ماه آینده یک جلسه‌ای با هماهنگی فدارسیون‌های فوتبال برگزار خواهد شد تا ببینند امکان برگزاری مسابقات وجود دارد یا نه، اما همچنان همه در بلاتکلیفی به سر می‌بریم.

وی در پاسخ به این سوال که داوری ایران را در حال حاضر چطور می‌بینید، اظهار داشت: ما داریم در برهه‌ای به داوری می‌نگریم که داوران ما از سطح تحصیلات بسیار بالایی برخوردار هستند. این مسئله به داوران ما کمک می‌کند که به‌روز باشند و بتوانند به اطلاعات دسترسی پیدا کنند. من فکر می‌کنم نسل خوبی در داوری داریم، منتها فشارهای جانبی و حاشیه‌ای در فوتبال ما به شدت زیاد است. 

مسعود مرادی با اشاره به اینکه داوران ما در خارج از کشور عملکرد بسیار خوبی دارند، افزود: متأسفانه بهترین داوران خودمان که در جام‌جهانی قضاوت می‌کنند را هم آن‌قدر تحت فشار قرار می‌دهیم که متأسفانه از تمرکز خودشان خارج می‌شوند. 

وی در رابطه با قوانین جدید داوری و تأثیر آن‌ها بر کاهش فشار بر داوران عنوان کرد: به نظرم قوانین جدید، کار را تا حدودی برای داوران راحت‌تر می‌کند چون قوانین را شفاف‌سازی می‌کند.

این ناظر داوری درباره فلسفه تغییرات قوانین داوری گفت: این تغییرات توسط برد بین‌المللی به تصویب می‌رسد و در اختیار فیفا قرار می‌گیرد و بعد به فدراسیون کشورها فرستاده می‌شود. فیفا برای تغییرات سال‌های گذشته سه فاکتور را درنظر گرفته بود. اولین تغییرات این بود که ما احترام را در فوتبال بیشتر کنیم. مورد دوم این بود که توقف زمان بازی کمتر شود. فوتبال 90 دقیقه است ولی بازی فعال آن به مراتب کمتر است. تغییرات داوری بر این مبنا بوده که زمان فعال بازی بیشتر شود که این اتفاق هم افتاد. فاکتور سوم این بود که می‌خواست جذابیت فوتبال را بیشتر کند. این تغییراتی که ما امروز در مورد آن صحبت می‌کنیم به مراتب کمتر از تغییرات گذشته است. 

مسعود مرادی با اشاره به اینکه معمولاً در شروع مسابقات و نیم فصل برای داوران کلاس توجیهی گذاشته می‌شود و این قوانین را به آن‌ها انتقال می‌دهند، ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر به دلیل شرایط بیماری کرونا، دپارتمان داوری نمی‌تواند جلسه‌ای برگزار کند ولی به محض عادی شدن شرایط حتماً کلاس‌های آموزش حضوری هم برای داوران برگزار خواهد شد. 

وی درباره زمان احتمالی ورود سیستم VAR به فوتبال کشورمان اظهار کرد: گذراندن این پروسه نیاز به تأیید فیفا دارد و این‌طور نیست که ما هر زمان که تصمیم گرفتیم بتوانیم از این سیستم استفاده کنیم. من فکر می‌کنم حداقل تا فصل پاییز طول خواهد کشید. 

مرادی درباره دستمزد داوران گفت:  این حقوقی که الان به داوران می‌دهند بدون شک در شأن داوران فوتبال ما نیست. 

این ناظر داوری درباره بازخورد قانونی که به کادر فنی تیم‌های فوتبال هم کارت داده می‌شد، توضیح داد: من بارها ناظر بازی بودم و از نزدیک دیدم که این کار بازخورد خوبی داشته و کار را برای داوران راحتتر کرده است.