ماجرای  اعتراض ایران به CAS پس از محکومیت در پرونده کی روش

مهدی محمدنبی دبیرکل فدراسیون فوتبال  درباره بحث اعتراض ایران به دادگاه  CAS  پس از محکومیت فدراسیون فوتبال به پرداخت ۲۰۰ هزار دلار به  کارلوس کی روش ، سرمربی اسبق تیم ملی برای سومی در جام ملت‌های ۲۰۱۹ در حالی که دیدار رده بندی در این مسابقات برگزار نشده است، بیان کرد: کی روش روز ۵ دسامبر ۲۰۱۹ (۱۴ آذر ۹۸) برای دریافت این مبلغ از فدراسیون فوتبال شکایت و کمیته تعیین وضعیت فیفا پس از بررسی پرونده در تاریخ ۵ مارس ۲۰۲۰ (۱۵ اسفند ۹۸) رای را به سود کی روش صادر کرد. ۴ روز بعد درخواست گراندز رای (ارسال دلایل صدور رای) از سوی فیفا مطرح می‌شود.

اخبار ورزشی- او افزود: چند روز قبل فیفا نامه‌ای را برای ما درباره محتویات پرونده ارسال کرد و تاکنون هم فدراسیون هیچ شکایت و اعتراضی به دادگاه CAS ارسال نکرده است. ما برای درخواست گراندز رای باید ۱۵ هزار فرانک سوئیس به فیفا پرداخت کنیم و کی روش ۱۰ هزار فرانک. از زمانی که گراندز را از فیفا تحویل گرفته ایم ۲۱ روز برای ارسال لایحه به دادگاه CAS زمان داریم.

نبی درباره ادعای محمود اسلامیان، عضو هیئت رئیسه فدراسیون مبنی بر اینکه این ۲۰۰ هزار دلار حق کی روش بوده است، اظهار داشت: پس از اتمام جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، قرارداد کی روش به اتمام رسیده بود و تا شروع جام ملت‌های آسیا ۶ ماه هم بیشتر فرصت نداشتیم. در نهایت فدراسیون و کی روش برای ادامه همکاری تا پایان جام ملت‌ها به توافق رسیدند و اسلامیان هم به عنوان نماینده فدراسیون رضایت او را جلب می‌کند. در نهایت قرارداد ۶ ماهه‌ای با کی روش منعقد می‌شود. اسلامیان با توجه به اشرافی که روی قرارداد کی روش داشته نسبت به پاداش او چنین اظهار نظری کرده است.

دبیرکل فدراسیون فوتبال تصریح کرد: فدراسیون این موضوع که رقابت‌های جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات دیدار رده بندی نداشته را از AFC استعلام گرفته و این مدرک را هم بخش حقوقی برای کمیته تعیین وضعیت فیفا ارسال کرده است که در نهایت اعضای این کمیته به این مدرک ترتیب اثر نداده اند.

او ادامه داد: پیگیری حقوقی پرونده در دادگاه CAS باید در هیئت رئیسه فدراسیون مصوب شود. اعتقاد دارم به جای ارسال مدارک به کمیته تعیین وضعیت فیفا می‌توانستیم این پرونده را طبق یک مکالمه تلفنی با کی روش، دعوت او به ایران یا رفتن به محل اقامتش حل و فصل کنیم، اما جبهه بندی  سبب شد کار به اینجا برسد. اکنون من و سایر مسئولان فدراسیون باید کار حقوقی خود را انجام بدهیم و نمی‌توانیم بدون مجوز هیئت رئیسه به دادگاه CAS شکایت کنیم. باید اعضای هیئت رئیسه موافق لایحه دفاعی‌ای که قرار است برای دادگاه حکمیت ورزش ارسال می‌شود باشند.

نبی تصریح کرد: نکته مهم دیگری که وجود دارد و از نظر ما فیفا باید آن را عملی کند این است که برای درخواست صدور گراندز رای که ۲۵ هزار فرانک سوئیس هزینه دارد ۱۵ هزار فرانک متعلق به ما است و ۱۰ هزار فرانک را هم کی روش باید پرداخت کند که تاکنون این کار انجام نشده است.